یک میلیارد دلار برای تجهیز آزمایشگاههای دانشگاهها تخصیص یافت

به نقل از مرکز مشاوره صنعت ؛ipccمعاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امسال برای اولین بار یک میلیارد دلار فاینانس برای گرفتن وام از بخشهایی مانند صندوق توسعه اسلامی و سازمان جایکای ژاپن به منظور تجهیز آزمایشگاههای دانشگاههای کشور در نظر گرفته شده است.حسین عسکریان ابیانه شنبه شب در مراسم آغاز عملیات اجرایی کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی دانشگاه نیشابور افزود: بازپرداخت این وام بر عهده دولت خواهد بود.
وی اظهار کرد: در قانون بودجه امسال همچنین علاوه بر اعتبارات ملی، از طریق شوراهای اداری استان نیز اعتبارات استانی به دانشگاهها اختصاص می یابد و دانشگاهها برای گرفتن کمک از استانداری ها دیگر با محدودیت قانونی مواجه نیستند.
وی گفت: هم اکنون حدود 2 میلیون متر مربع طرح عمرانی در حوزه آموزش عالی کشور در دست ساخت است که از این مقدار حدود یک میلیون و صد متر مربع از محل اعتبارات دولتی و بقیه از محل درآمدهای غیر دولتی، مشارکتهای مردمی و خیرین ساخته می شود.
عسکریان با بیان اینکه مشارکتهای خیرین در این بخش به 50 درصد افزایش یافته است افزود: با توجه به استقبال خیرین، ستاد جذب خیرین در آموزش عالی تشکیل شده و امسال شاهد افزایش مشارکتهای مردم و خیرین در تکمیل طرحهای عمرانی، آموزشی و خوابگاه دانشگاهها هستیم و دولت نیز در هر بخش آموزش عالی که توسط خیرین مورد حمایت قرار گیرد تا 50 درصد کمک خواهد کرد.
وی اظهار کرد: حدود 2 هزار طرح عمرانی با پیشرفت فیزیکی بیش از 70 درصد در دانشگاههای کشور داریم که برای تکمیل آنها حدود 10 هزار میلیارد ریال مورد نیاز است و میزان بدهی دانشگاهها به پیمانکاران نیز حدود چهار هزار میلیارد ریال می باشد.
وی گفت: استخدام نیروی انسانی در آموزش عالی به جز در بخش آزمایشگاهی و کارگاهها ممنوع است و بیشتر به اعضای هیات علمی نیاز داریم.
عسکریان افزود: طبق استانداردهای وزارت علوم باید به ازای هر 20 دانشجو یک عضو هیات علمی داشته باشیم که هم اکنون تعداد اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور 31 هزار نفر است و نیازمند استخدام سالانه حدود 2 هزار نفر برای هیات علمی هستیم.
مجتمع آموزش عالی نیشابور در سال 88 به دانشگاه ارتقا یافت که با چهار دانشکده هنر، ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه و فنی مهندسی و 110 عضو هیات علمی، دارای بیش از 2 هزار دانشجو در 18 رشته کارشناسی و 14رشته کارشناسی ارشد است.
شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در 127 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *