همکاری ایران و ترکیه در زمینه هوش مصنوعی


پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه خبری: صنعت و فناوری


ضرورت همکاری ایران و ترکیه در زمینه هوش مصنوعی / نتایج نشست چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان

Image result for ‫ضرورت همکاری ایران و ترکیه در زمینه ی هوش مصنوعی‬‎

محمدجواد آذری جهرمی“، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان در دیدار با “عمر فاتیح سایان” معاون وزیر حمل‌ و نقل و زیرساخت ترکیه، با اشاره به عزم تهران و آنکارا برای توسعه همکاری های  تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات؛ خواستار همکاری‌های مشترک در زمینه توسعه دانش هوش مصنوعی شد.

هوش مصنوعی” در قرن 21 در حال تبدیل شدن به یکی از نیازهای ضروری  برای زندگی بشری است. در واقع می‌توان گفت که هوش مصنوعی به بخشی ضروری از صنعت فناوری تبدیل شده  و حرف نخست را در بسیاری از زمینه‌های پژوهشی و البته صنعتی می‌زند.

در واقع  رشد اقتصادی در جهان به این فناوری بستگی زیادی دارد. از اینرو باید تلاش کرد تا در دو حوزه دانش “هوش مصنوعی” و “دیتا”، پیشرفت ها با سرعت بیشتری حاصل شود.

در همین چارچوب در ماه ژوییه گذشته نشست چهارجانبه وزرای ارتباطات و فناوری چهار کشور ایران، روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان به میزبانی “محمدجواد آذری جهرمی” وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان در تهران برگزار شد.

Image result for ‫ضرورت همکاری ایران و ترکیه در زمینه ی هوش مصنوعی‬‎

پیام ها و توافقات نشست

مهم ترین پیام این اجلاس ضرورت تلاش جدی  برای مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا در عرصه فناوری بخصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات بود.

برگزاری اجلاس چهارجانبه وزرای ارتباطات و فناوری  چهار کشور مهم منطقه در تهران با هدف ایجاد یک بازار بزرگ منطقه ای در حوزه هوش مصنوعی  و کسب سهم منطقه ای مناسب در آینده اقتصاد دیجیتال، گام بزرگ ایران برای مقابله با یکجانبه گرایی فناورانه آمریکا بوده است.

چهار کشور توافق کردند تا با برگزاری 8 رویداد تخصصی و عمومی  در قالب نمایشگاه در سال با حضور تمام بازیگران عرصه اقتصاد دیجیتال در منطقه، به ایجاد یک بازار منطقه ای قوی تر کمک کنند تا زمینه شکوفایی اقتصادی کشورهای منطقه فراهم شود.

این توافق  افق روشنی را برای همکاری‌های مشترک  منطقه‌ای در حوزه فناوری‌های نوین ایجاد کرده است.

اکنون  باید در راستای اهدافی که در این جهت  ترسیم شده  گام های مشترکی برداشته شود.

در حال حاضر بخش عمده ای از اقتصاد دیجیتال روی هوش مصنوعی متمرکز است

جمهوری اسلامی ایران در زمینه فناوری‌های  علمی از رشد بالایی برخوردار است و در عرصه هوش مصنوعی نیز مصمم است همکاری‌های خود را با کشورهایی که در این زمینه گام برداشته اند  توسعه دهد.

در همین راستا وزیر ارتباطات ایران در سفر اخیر خود به مالزی نیز پیشنهاد همکاری علمی دانشگاه‌های دو کشور در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی را به وزیر صنعت مالزی ارائه کرد که مورد استقبال طرف مالزیایی قرار گرفت و مقرر شد موضوع در دستور کار همکاری‌های دو کشور قرار گیرد.

“سورنا ستاری”، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور  با اشاره به وضعیت استارت آپ های حوزه هوش مصنوعی می گوید:

امروزه هوش مصنوعی در اقتصاد دانش بنیان خیلی ورود پیدا کرده و استارت آپ‌های خدماتی زیادی به این حوزه وارد شده اند؛ به عنوان مثال در حوزه حمل و نقل هوشمند یا در حوزه دیجیتال از هوش مصنوعی استفاده می شود.

سرمایه گذاری در این نوع فناوری ها به ضرورت زمان تبدیل شده و قدرت های بزرگ بخصوص آمریکا رویکردی تهاجمی در این زمینه اتخاذ کرده اند تا به لحاظ راهبردی تاثیر فزاینده ای در آینده داشته باشند و به لحاظ ژئواکونومیک منافع بیشتری را نصیب خویش کنند.

در حال حاضر بخش عمده ای از اقتصاد دیجیتال روی هوش مصنوعی متمرکز است و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در میانه تحریم ها ی آمریکا؛ فعالیت های تحقیقاتی و نوآوری را در این حوزه توسعه داده اند.

همکاری های مشترک ایران و ترکیه

اکنون زمینه های همکاری های ایران در حوزه فناوری و هوش مصنوعی  با کشورهای دیگر فراهم شده است.

اظهارات “محمدجواد آذری جهرمی” وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در دیدار با “عمر فاتیح سایان” Omer Fatih Sayan معاون وزیر حمل‌ ونقل و زیرساخت ترکیه در این زمینه  را می بایست آغاز فصل تازه ای از همکاری درعرصه فناوری دانست.

آذری جهرمی ابراز امیدواری کرده است  که همزمان با  اجلاس وزرای فناوری اطلاعات عضو گروه D8 در ترکیه؛ نشست کمیسیون مشترک نیز در این زمینه  برگزار  شود.

تهیه شده در گروه تولید محتوا و خبر همایش نقش مشاوره؛ نویسنده: شیوا نوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *