نرم افزار‌های برآورد اقتصادی

پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه فنی و مهندسی شیمی

بطور سنتی، پژوهش درباره روشها یا سیستمهای جدید تولید به كمك واحدهای پیشتاز انجام می شده است. اما نظر به هزینه زیاد ساخت و نگهداری این واحدها، از چندین سال پیش، فكر استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی برای كاستن از این هزینه ها مطرح شده است. با بكارگیری این نرم افزارها میتوان گزینه های مختلف خط تولید را بررسی كرد، افزایش ظرفیت واحد را مورد مطالعه قرار داد و در نهایت، واحد پیشتاز را بهینه طراحی كرده و ساخت. از طرف دیگر، بخشهایی از فرآیند را كه با شبیه سازی آنها اطلاعات كافی برای طراحی واحد بدست می آید، می توان از واحد پیشتاز حذف کرد.همچنین ازاشتباهات پرخرج در طراحی و ساخت واحدهای پیشتاز پیشگیری كرد.

امروزه به نحو گسترده ای از نرم افزارهای شبیه سازی در طراحی فرایند استفاده میشود.

كاربردهای این نرم افزارها در این حوزه از حیث گستردگی كار از محاسبه ساده خصوصیات ترموفیزیكی جریانها یا حتی مواد خالص شروع شده و به طراحی كارخانجات كامل با در نظر گرفتن تاسیسات جانبی، خطوط لوله تامین خوراك، یا انتقال محصول، و بررسی سیستم­های كنترل می­رسد. از آنجا كه این روش از محاسبات دستی ساده­تر، سریع­تر و دقیق­تر است، با تكرار آن در شرایط مختلف به سهولت و با صرف زمان بسیار كمتری می­توان مجموعه كاملی از عملكرد فرآیند در حالت­های مختلف را پیش بینی كرده و از این طریق، ضمن كاهش هزینه های اضافی سرمایه گذاری ثابت (دستگاههای اضافی) و كاستن از هزینه های عملیاتی (مصرف آب، انرژی و …)، قابلیت انعطاف بیشتری را در طرح فرایند بوجود آورده و نقطه بهینه از لحاظ هزینه ها، روانی عملیات، ایمنی، محیط زیست و غیره را بدست آورد.

در این مطلب به معرفی چند نرم افزار برآورد اقتصادی می‌پردازیم.

 Flash Tank Economics

این نرم افزار نتایج اقتصادی که فلاش تانک و یک مبدل حرارتی برای بازیابی انرژی جریان خروجی از بویلر را محاسبه می­کند. این برنامه میزان بخار فلش و مایع چگالیده شده اشباع که در اثر ورود بخار فشار و دما بالا به تانک فلش در فشار پایین جدا می­شوند را محابسه می­نماید. سپس قیمت هر محصول را بر حسب دلار و بر اساس مقدار سوخت، بازده بویلر و … محاسبه می­نماید.

این نرم افزار توسط شرکت سازنده 89 دلار قیمت گذاری شده است.

  Cogeneration Economics

این برنامه بازدهی سرمایه ، ارزش فعلی، برگشت سرمایه برای یک نیروگاه که توان الکتریکی یا هم توان الکتریکی و هم انرژی گرمایی را محاسبه می­نماید.

این نرم افزار 89 دلار قیمت گذاری شده است.

   Insulation Economics

این برنامه افت حرارتی و دمای سطح یک لوله عایق شده با قطر و دمای داخلی مشخص را محاسبه می‌کند. سپس ارزش فعلی را به بر حسب دلار به ازای فوت ($/ft) محاسبه می­نماید. این امر برای کاربر این امکان را فراهم می­آورد که میزان بهینه ضخامت عایق را برای هر لوله بر مبنای هزینه عایق کاری و افت حرارتی یا بر مبنای حداکثر میزان قابل قبول دمای سطح انتخاب نماید. این نرم افزار چهار نوع عایق کاری را پوشش می‌دهد. ابعاد لوله­ها می­تواند تا 36 اینچ باشند. این نرم افزار تا سه لایه عایق­کاری در محدوده ضخامت از صفر تا 10 اینچ را پوشش می­دهد.

این نرم افزار توسط شرکت سازنده به ارزش 89 دلار قیمت گذاری شده است.

ESTPRO

در بسیاری از شرکت­­ها که شامل هر دو بخش مهندسی و عملیاتی می­باشند، نیاز به تخمین سریع و دقیق هزینه برای واحدهای جدید، پروژه­های تعمیر و نگهداری بزرگ، ساختمان­های جدید، ارتقا تجهیزات بزرگ و … بسیار ملموس است.

از قابلیت­های این نرم افزار می­توان به امکان رسم منحنی، آنالیز خطر، تخمین متوسط نزخ دست مزد از داده­های محدود، تأثیر هفته­های کاری تمدید شده بر روی بهره وری، تخمین هزینه تولید، ایجاد تصویری از چگونگی چرخش جریان پول نقد، هزینه­های تخریب، طول عمر تجهیزات، تخمین نیروی انسانی، تخمین لوله اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *