شبیه سازی واحد تولید اسید نیتریک

پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه فنی و مهندسی شیمی

امروزه در كارخانجات با كمك نرم افزارهای شبیه سازی می توان فرایند تولید را مورد بررسی و ارزیابی موشكافانه قرار داده و از این طریق، بطور كلی عملیات را بهبود بخشید. در صورتی كه از نرم افزارهای پیشرفته ­تر استفاده شود، امكان بهینه­ سازی در جا بر اساس شرایط تولید (مانند دمای خوراك و شرایط اقلیمی) نیز وجود دارد.

كاستن از مواد و انرژی مصرفی نیز از جمله مطالعاتی است كه می­توان به كمك این نرم افزارها انجام داد. اما یكی از كاربردهای بسیار مهم استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی كشف حداكثر ظرفیتهای تولیدی موجود و قابل استفاده در خط تولید است كه گاه بهره گیری از آنها هزینه ای بسیار كم و درآمدی قابل توجه دارد. در همین زمینه میتوان تنگناهای فرایند را نیز شناسایی كرد و به رفع آنها همت گماشت.

یكی از كاربردهای جدید نرم افزارهای شبیه سازی، بررسی صحت عملكرد سیستم­های كنترل موجود و تنظیم مجدد آنها است. این كار به كمك نرم افزارهای شبیه سازی دینامیك انجام میشود. با ظهور نرم افزارهای پیشرفته تر جدید كه امكاناتی از قبیل توسعه پذیری، شكل پذیری، اتوماسیون، اتصال به نرم افزارهای دیگر و پایگاه های داده ها، گنجاندن مدلهای نزدیك به واقعیت در آنها و توانایی های ترسیمی و ارزیابی وسیعی را در اختیار قرار داده اند، نه تنها این كاربردها گسترش بیشتری یافته بلكه استفاده از منافع این كار با سرعت و بازدهی بیشتری نیز همراه شده است.

ما در این مطلب به بررسی نرم افزار شبیه سازی واحد تولید اسید نیتریک می‌پردازیم.

این نرم افزار توسط شرکتProSimPlus  برای شبیه سازی واحدهای تولید اسید نیتریک و جذب بخارات نیتروزن دار طراحی شده است. این نرم افزار برای مهندسان این امکان را فراهم می­آورد که دقت محاسبات را افزایش دهند و فرایندهایی از قبیل جذب بخارات نیتروژن دار، واکنش­های اکسیداسیون مونوکسید نیتروژن، دیمریزاسیون دی اکسید نیتروژن، جذب اکسید نیتروژن در محلول آبی اسید نیتریک و … را شبیه سازی نمایند.

از ویژگی­های این نرم افزار می­توان به خصوصیات صنعتی تجهیزات مربوط به ستون­های جذب، کندانسورهای بخارات نیتروژن دار  و … اشاره نمود. علاوه بر این، تجربیات سالیان زیاد در محاسبات خصوصیات و واکنش­های شیمیایی به خوبی در دسترس می­باشند. از دیگر ویژگی­هایی این نرم افزار می­توان به محاسبات موازنه کامل جرم و انرژی بر روی تجهیزات بدون آزمایشات همگرایی زمان بر اشاره نمود. همچنین گرافیک ساده این نرم افزار  استفاده از آن را برای کاربران ساده می­نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *