مقایسه طراحی سنتی در مقابل طراحی به کمک QFD

پردیس فناوری کیش_ طرح ملی مشاوره_ متخصصین صنعت و مدیریت _مهندسی صنایع

در موضوع مقایسه طراحی سنتی در مقابل طراحی به کمک QFD به منظور درک فلسفه وجودی QFD بهتر است.

طراحی را از دو دیدگاه سنتی و جدید (با استفاده از QFD) مقایسه کنیم.

استفاده از QFD در فعالیت‌های طراحی محصولات جدید:

مستلزم سرمایه‌گذاری اولیه نسبتاً زیاد زمان، پول و نیروی انسانی است.

نکته قابل توجه و مهم در مورد روش‌های سنتی:

استفاده بسیار کند از منابع در ابتدای پروژه است.

که به مرور زمان این مصرف به حداکثر مقدار خود می‌رسد.

در حقیقت در روش سنتی:

نقطه اوج به کارگیری و استفاده از منابع، هنگامی اتفاق می‌افتد.

که مشکلات بسیار عمده‌ای در محصول نمایان شده است .

و مشتری همچنان منتظر انجام اقدامات اصلاحی است.

البته در بیشتر اوقات، راضی کردن مدیران برای تزریق منابع مالی از ابتدای پروژه تا اندازه‌ای مشکل است.

• معرفی QFD به سازمان

در ادامه مطلب مقایسه طراحی سنتی در مقابل طراحی به کمک QFD :

به نوع معرفی آن به سازمان ها میپردازیم .

اولین سوال اغلب کارشناسان و مشاوران QFD:

در مراحل اولیه استفاده از این ابزار، چگونگی معرفی و ارائه آن به مدیریت ارشد سازمان است.

پاسخ به این سوال از آن جهت که معرفی و ارائه مناسب ابزار QFD .

در مراحل مقدماتی انجام پروژه، بسیاری از مشکلات آتی تیم اجرایی را حل می‌کند از اهمیتی ویژه برخوردار است.

ارزیابی مقدماتی از سیستم موجود،
فاصله واقعی سیستم جاری کیفیت سازمان (آنچه که هست.) و سیستم مورد نیاز (آنچه که باید باشد) را مشخص می‌کند.

از این طریق می‌توان تا حد زیادی ریسک ناشی از شکست یا پیاده سازی ناموفق QFD را کاهش داد .

و با جلب تعهد مدیریت می‌توان هماهنگی لازم را برای کسب موفقیت پروژه‌های QFD نظیر:

تأمین به موقع منابع،
به کارگیری نیروی انسانی مرتبط و حمایت‌های مرحله‌ای در روند اجرایی پروژه، به دست آورد.

یکی از ابزار موفق در این راستا، نمودار رادار است.

شکل کلی نمودار رادار دایره‌ای است که هر یک از شعاع‌های آن از ۱ تا ۹ درجه‌بندی شده است.

عدد ۱ در مرکز به این معنی است که سازمان شما به هیچ وجه با معیارها و خواسته‌های مورد ارزیابی تطابق ندارند .

و در مقابل عدد ۹ مندرج در محیط دایره، بیانگر تطابق کامل معیار مورد نظر با شرایط مورد سازمانی می‌باشد.

شرایط موجود سازمان حداقل با شش معیار کلی:
شناسایی مشتریان،
مشتری مدار بودن سازمان، تناسب خروجی‌های فرآیند طراحی با الزامات واحدهای ساخت و مونتاژ،
استفاده از منابع مورد نیاز در مراحل اولیه طراحی،
چند وظیفه‌ای بودن فرایند طراحی و مشخص بودن زمینه‌های مختلف کاربرد محصول،
ارزیابی می‌شود.

نکته مهم و حیاتی در این میان، توجه دقیق تیم اجرایی QFD به معیارهای ارزیابی و فهم دقیق و یکسان آنها می‌باشد.

چرا که ممکن است اعداد بسیار بالا تا اندازه‌ای به واسطه واقعی نبودن و فقدان صداقت در نظرات، مطرح شده باشند.

اگر چه امتیازات پایین نیز به نوبه خود تا اندازه ای ناامید کننده و چالش زاست .

و شاید هم موجب تأکید بیشتر بر لزوم استفاده از QFD و حمایت بیشتر مدیریت ارشد سازمان در این راستا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *