مدیریت کیفیت چیست

پردیس فناوری کیش طرح ملی مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت

مدیریت کیفیت چیست ؟ در این مطلب قصد داریم که بفهمیم مدیریت کیفیت و در کل مدیریت کیفیت فراگیر (جامع) یا (Total Quality Management (TQM چیست؟
فهرست این مطلب شامل موارد زیر است :

۱ .مدیریت کیفیت چیست؟

۲ . سیر تحول مفاهیم کیفیت.

۳ . آشنایی با مفاهیم کلیدی در فرهنگ TQM .

۴ . کنترل در فرهنگ TQM .

کیفیت در فرهنگ TQM

۵ . هدف اصلی مدیرت کیفیت فراگیر (جامع) .

۶ . سطوح قابل قبول کیفیت .

۷ . شاخصهای رقابتی .

نتیجه گیری کلی ازین مطلب :

در ادامه این مبحث ویژه و مهم چارچوب و ساختار عمومی در نمودار نشان داده شده است. همان طور که در این تصویر آمده، لازم است یکپارچه سازی سیستم quality manegment در ابعاد زیر صورت بگیرد:

یک ) فن آوری – اقتصادی

دو ) مدیریتی – سازمانی

سه ) سیستمی فرآیندی

از این رو، باید بتوان با اجرای سیستم مدیریت کیفیت امکان کنترل مستقیم بر کلیه فعالیتهای مدیریتی و کنترل محصولات و خدمات تولید شده را فراهم آورد. این واقعیت که کارآفرینان ایرانی در بخش صنعت و خدمات به موضوع کیفیت، تضمین کیفیت عنایتی خاص پیدا کرده‌اند و تمام تلاش خود را مبذول داشته‌اند که در این راه سرآمد شوند، ما را بر آن میدارد تا در طراحی و اجرای یک مدل یکپارچه مدیریت کیفیت باشیم. اما در نگرش یکپارچه و تأثیرات حاصل از آن هنوز ابهاماتی وجود دارد که باید در پی برطرف کردن بود.
در این میان، مدیران و کارشناسان شرکتها باید در پی اندازه گیری / ارزیابی تأثیرات حاصل از اجرای این سیستم‌ها در سازمان‌های خود باشند و اطمینان حاصل نمایند که با اجرای این سیستمها به این اهداف تعیین شده برای آنها دست یافته‌اند . در این مورد معیارهایی همانند هزینه، زمان، انعطاف پذیری و کیفیت ، فرهنگ خاص حاکم بر جامعه ایران و … از جمله عواملی است که باید مورد توجه قرار بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *