شبیه سازی واحد تولید اسید سولفوریک

پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه فنی و مهندسی شیمی

امروزه در كارخانجات با كمك نرم افزارهای شبیه سازی می توان فرایند تولید را مورد بررسی و ارزیابی موشكافانه قرار داده و از این طریق، بطور كلی عملیات را بهبود بخشید. در صورتی كه از نرم افزارهای پیشرفته ­تر استفاده شود، امكان بهینه­ سازی در جا بر اساس شرایط تولید (مانند دمای خوراك و شرایط اقلیمی) نیز وجود دارد.

كاستن از مواد و انرژی مصرفی نیز از جمله مطالعاتی است كه می­توان به كمك این نرم افزارها انجام داد. اما یكی از كاربردهای بسیار مهم استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی كشف حداكثر ظرفیتهای تولیدی موجود و قابل استفاده در خط تولید است كه گاه بهره گیری از آنها هزینه ای بسیار كم و درآمدی قابل توجه دارد. در همین زمینه میتوان تنگناهای فرایند را نیز شناسایی كرد و به رفع آنها همت گماشت.

یكی از كاربردهای جدید نرم افزارهای شبیه سازی، بررسی صحت عملكرد سیستم­های كنترل موجود و تنظیم مجدد آنها است. این كار به كمك نرم افزارهای شبیه سازی دینامیك انجام میشود. با ظهور نرم افزارهای پیشرفته تر جدید كه امكاناتی از قبیل توسعه پذیری، شكل پذیری، اتوماسیون، اتصال به نرم افزارهای دیگر و پایگاه های داده ها، گنجاندن مدلهای نزدیك به واقعیت در آنها و توانایی های ترسیمی و ارزیابی وسیعی را در اختیار قرار داده اند، نه تنها این كاربردها گسترش بیشتری یافته بلكه استفاده از منافع این كار با سرعت و بازدهی بیشتری نیز همراه شده است.

ما در این مطلب به بررسی نرم افزار شبیه سازی واحد تولید اسید سولفوریک می‌پردازیم.

این نرم افزار موازنه جرم و انرژی را برای واحد اسید سولفوریک بر مبنای احتراق سولفور و یا خوراک گازی SO2 ناشی از استخراج فلزات انجام می­دهد. جزئیات جریان­ها و خواص فیزیک آنها توسط این نرم افزار تولید می­شود.


بهینه سازی مخلوط محصولات و به کمک این نرم افزار قابل ارزیابی می­باشد. تخمین میزان بخار آب مورد نیاز، تولید توان، محاسبات افت فشار، محاسبات افت حرارتی لوله­های عایق بندی شده و عایق بندی نشده به کمک این نرم افزار قابل اجرا می­باشد.

همچنین این نرم افزار شرایط شامل اختلاط جریان­های فرایندی متنوع از قبیل اسید-آب، اولئوم-اسید، اولئوم-آب، گاز-هوا، هوا/گاز-بخار آب را شبیه سازی می­نماید.

طراحی و شبیه سازی همه تجهیزات مورد استفاده در کارخانه تولید اسید سولفوریک ثابل اجرا می­باشد. تجهزیاتی که به کمک این نرم افزار قابل شبیه سازی و طراحی می­باشند، عبارتند از:

انواع مبدل­های حرارتی که در واحد تولید اسید سولفوریک مورد استفاده قرار می­گیرند از قبیل مبدل­های حراراتی گاز-گاز پوسته و لوله، بویلرهای گرمای تلف شده، ابر هیترها و لوله­های پره دار، خنک کننده­های پوسته و لوله اسید/اولئوم، بویلرهای اولئوم، کندانسورها و … .

برج­های جذب از قبیل برج­های خشک کن، برج جذب پاس داخلی، برج جذب نهایی، برج­­های اولئوم. به کمک این نرم افزار می­توان پارامترهای عملیاتی مختلفی از قبیل ضریب انتقال جرم، افت فشار، سرعت طغیان، ارتفاع پر کن و … را محاسبه نمود.

مبدل/راکتور برای واحدهای اسید سولفوریک. بارگذاری کاتالیست و افت فشار برای دستیابی به میزان تبدیل مشخص در هر بار گذر از راکتور قابل محاسبه است. علاوه بر این، میزان تبدیل در هر بشتر برای میزان کاتالیست موجود قابل محاسبه است. تولید پروفایل دمایی مبدل­های پوسته و لوله از دیگر ویژگی­های این نرم افزار است. نمودارهای پروفایل دمایی برای ردیف­های لوله­ها و بافل­های مختلف قابل تهیه و چاپ هستند.

این نرم افزار با استفاده از نرم افزار و پر کاربرد Delphi و برای سیستم عامل ویندوز طراحی شده است. طراحی این نرم افزار بر مبنای برنامه نویسی شی گرا انجام شده است .

قیمت این نرم افزار برای سیستم­های عامل مختلف، متفاوت بوده و به شرح زیر است:

  1. Sulphuric for Windows 95/NT/2000/XP : US$ 1,450

  2. Sulphuric for Windows Vista/7.0 : US$ 1,950

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *