شبیه سازی فرایند آمونیاک

پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه فنی و مهندسی شیمی

امروزه در كارخانجات با كمك نرم افزارهای شبیه سازی می توان فرایند تولید را مورد بررسی و ارزیابی موشكافانه قرار داده و از این طریق، بطور كلی عملیات را بهبود بخشید. در صورتی كه از نرم افزارهای پیشرفته ­تر استفاده شود، امكان بهینه­ سازی در جا بر اساس شرایط تولید (مانند دمای خوراك و شرایط اقلیمی) نیز وجود دارد.

كاستن از مواد و انرژی مصرفی نیز از جمله مطالعاتی است كه می­توان به كمك این نرم افزارها انجام داد. اما یكی از كاربردهای بسیار مهم استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی كشف حداكثر ظرفیتهای تولیدی موجود و قابل استفاده در خط تولید است كه گاه بهره گیری از آنها هزینه ای بسیار كم و درآمدی قابل توجه دارد. در همین زمینه میتوان تنگناهای فرایند را نیز شناسایی كرد و به رفع آنها همت گماشت.

یكی از كاربردهای جدید نرم افزارهای شبیه سازی، بررسی صحت عملكرد سیستم­های كنترل موجود و تنظیم مجدد آنها است. این كار به كمك نرم افزارهای شبیه سازی دینامیك انجام میشود. با ظهور نرم افزارهای پیشرفته تر جدید كه امكاناتی از قبیل توسعه پذیری، شكل پذیری، اتوماسیون، اتصال به نرم افزارهای دیگر و پایگاه های داده ها، گنجاندن مدلهای نزدیك به واقعیت در آنها و توانایی های ترسیمی و ارزیابی وسیعی را در اختیار قرار داده اند، نه تنها این كاربردها گسترش بیشتری یافته بلكه استفاده از منافع این كار با سرعت و بازدهی بیشتری نیز همراه شده است.

ما در این مطلب به بررسی نرم افزار شبیه سازی فرایند آمونیاک می‌پردازیم.

شرکت فناوری نفت و گاز Kongsberg شبیه ساز فرایند تولید آمونیاک را طراحی نمده است. این نرم افزار شامل واحدهای اصلی که در فرایند تولید آمویناک وجود دارد، می­باشد. شبیه ساز دارای مدل­های واقع بینانه بوده که رفتار فرایندها را به دقت منعکش می­نماید. مدل­سازی صورت گرفته و مورد استفاده در این نرم افزار قوی و دقیق بوده و در محدوده عملیاتی وسیعی قابل کاربرد می­باشد و به صورت حقیقی و نیز سریع­تر از آن قابل اجرا می­باشد.

واحدهای شبیه سازی شده در این نرم افزار عبارتند از: سولفور زدایی و ریفورمینگ اولیه، ریفورمینگ، تبدیل CO، جذب CO2، تولید متان، تراکم گاز سنتز، چرخه آمونیا، محیط سرد کننده، خوراک گازی و نیز سوخت گازی، بخار آب و چگالنده، تولید توان.

ویژگی­های شبیه ساز عبارتند از: گرافیک با وضوح بالا، سیستم کنترل توزیع یافته، شرایط اولیه از پیش تعریف شده، روند و رویه از پیش تعریف شده، شیشتم هشدار، ذخیره و بازیابی شرایط اولیه، ویرایش طرح، اطلاعات آموزشی، شرعت شبیه سازی متغیر.

آنچه که شرکت تحت قالب شبیه ساز ارائه می­نماید، شامل مجوز نرم افزار، سخت افزار، روند نصب، مدارک، جلسات آموزشی، مقدمه­ای بر تولید آمونیاک و آموزش مربی و خدمات پشتیبانی می­باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *