سیستم های گرمایشی

سیستم های گرمایشی

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت-گروه تاسیسات

امروزه هیچ خانه ایی بدون سیستم گرمایشی وجود ندارد به همین دلیل سیستم های متفاوتی برای این منظور در طی سال ها بوجود آمده است. هر کدام از این سیستم ها مزایا و معایبی دارند  که در این مطلب به هر کدام میپردازیم.

 

بخاری

اولین سیستم گرمایشی که از ایام قدیم بوده است ، بخاری است. این وسیله انواع گوناگونی دارد که نوع گازی آن آن جزو پرطرفدارها است.

از لحاط مصرف انرژی، بخاری‌ها بهره‌وری بالایی دارند و از هدر رفتن گرمای تولید شده جلوگیری می‌کنند. 

یکی از بزرگترین معایب بخاری این است که اگر بطور درست نصب نشوند میتواند باعث گاز گرفتگی بشوند.

 

موتورخانه

سیستم گرمایشی موتورخانه از سیستم‌های تاسیساتی و گرمایش مرکزی است. موتورخانه معمولا در آپارتمان‌هایی به کار می‌رود که بیشتر از ۱۲ واحد دارند. در این سیستم آب در موتورخانه گرم می‌‌شود و از طریق سیستم گرمایشی شوفاژ به واحدها منتقل می‌‌شود. موتورخانه ها از نظر بهره وری انرژی شرایط خوبی دارند.

نیاز به فضایی مجزا، عدم انتقال یکنواخت حرارت و نیاز به لوله‌کشی زیاد در واحدها از مشکلات موتورخانه است. 

 

پکیج

یکی از رایج ترین سیستم های گرمایشی ، پکیج ها هستند. پکیج ها و موتورخانه بسیار شبیه بهم هستند ولی در موتورخانه ها از یک مخزن بزرگ استفاده میشود درصورتیکه در پکیج یک مخزن کوچک برای هر واحد وجود دارد.

از مهمترین مزایای پکیج این است که هر واحد جداگانه میتواند دمای واحد خود را کنترل کند و باعث افزایش بهره وری میشود.

 شومینه

 شومینه یک وسیله گرمایشی لوکس و زیبا به حساب می‌آید و نقش مهمی در دکوراسیون داخلی و ارتقا آن دارد. تنها مزیت شومینه زیبایی آن است و این وسیله سرشار از عیب است. یکی از عیب های میتوان به هدر رفت شدید انرژی اشاره کرد و مصرف بالایی دارد و خانه را به اندازه کافی گرم نمیکند.

به دلیل اینکه احتراق شومینه در فضای باز صورت میگیرد خطر آتش سوزی وجود دارد.

 

گرمایش از کف

یک سیستم گرمایشی جدید منزل، سیستم گرمایش از کف است. این سیستم به‌عنوان یکی از مدل‌ها در جدیدترین سیستم گرمایشی ساختمان و سیستم‌های تاسیساتی، تا حدودی مانند موتورخانه و پکیج عمل می‌کند. سیستم گرمایش از کف با عبور دادن آب گرم از میان لوله‌های کار شده در کف واحد، آن را گرم می‌کند.

این سیستم عملا هیچ فضایی را اشغال نکرده و گرما را نیز به صورت یکنواخت پخش می‌کند. همچنین به خاطر نصب این سیستم گرمایشی جدید منزل در تمام کف واحد مسکونی، گرما در تمام مساحت خانه پخش می‌‌شود.

از مهمترین معایب سیستم گرمایش از کف میتوان به هزینه نصب بالا، تعمیر دشوار در صورت بروز مشکل و گرم نشدن خانه به محض روشن کردن آن اشاره کرد.

 

گرمایشی قرنیزی

این سیستم گرمایشی جدید منزل حتی می‌تواند با انرژی و آبگرمکن خورشیدی نیز کار کند. در واقع سیستم گرمایشی قرنیزی و رادیاتورهای قرنیزی به نحوی طراحی شده‌اند که می‌توانند با این منابع انرژی با کارایی عالی کار کنند.

سیستم گرمایش از طریق قرنیز دیوار، دیوارهای بیرونی را بیشتر از هر قسمت دیگری در خانه گرم می‌کند. سیستم گرمایشی قرنیزی نیز محل قرار دادن وسیله‌ها را محدود می‌کند؛ مثلا تلویزیون که در برابر گرما بسیار آسیب‌پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *