جزییات کشف ۶/۵میلیارد بشکه نفت و ۶۲/۵ تریلیون گاز درجا نفت، گاز و پتروشیمی

کشف ۹ میدان گازی، چهار میدان نفتی و یک مخزن نفتی جدید یکی از دستاوردهای دولت یازدهم به شمار می رود که میزان نفت درجای این میادین ۶/۵ میلیارد بشکه و گاز درجای آنها ۶۲/۵ تریلیون فوت مکعب برآورد شده است.
طبق گفته مسئولین از زمانی که یک نقطه برای اکتشاف مشخص می شود تا انجام لرزه نگاری و دیگر اقدامات حدود هفت سال زمان لازم است بنابراین ارائه ی عملکرد اکتشاف به صورت سالیانه معنی ندارد.
طبق آمار و مستندات انداره و ذخایر مخازن کشف شده متفاوت است که ۵ مخزن اهمیت و اولویت بیشتری دارند.یکی از این میادین میدان گازی پازن نام دارد.
این میدان در سال ۱۳۹۴ کشف شد و به نتیجه رسید و در جنوب استان فارس ۱۷۰ کیلومتری جنوب شیراز، ۶۵ کیلومتری شمال عسلویه و در شمال شهرستان جم قرار دارد.
حجم درجای گاز این میدان ۱۹/۵ (TCF) تریلیون فوت مکعب بوده و ۴۳۶ میلیون بشکه میعانات گازی دارد.میدان گازی دیگر میدان گازی خارتنگ نام دارد که این میدان در استان بوشهر ۱۲۰ کیلومتری شرق بوشهر، ۶۰ کیلومتری شرق خورموج واقع شده که حفاری آن در سال ۱۳۹۲ به اتمام رسید.
حجم درجای ذخیره گاز این میدان ۱۶/۴ TCF و میزان میعانات گازی آن ۲۶۱ میلیون بشکه برآورد شده است.
میدان گازی جدید دیگر چارگ نام دارد که در استان هرمزگان ۲۲۰ کیلومتری برق بندرعباس، ۸۰ کیلومتری بندر لنگه و در شمال بندر چارگ قرار دارد.
این میدان در اواخر سال ۱۳۹۳ حفاری شد و در اوایل سال ۱۳۹۵ حفاری آن به اتمام رسید.
حجم درجای ذخیره گاز این میدان ۱۷/۴ TCF و میعانات گازی آن ۱۷۴ میلیون بشکه برآورد شده است. معرفی میدان های جدید نفتی یکی از میادین نفتی جدید یادمان نام دارد که جزو میادین مرزی است اما مشترک نیست و در دشت آبادان قرار دارد. این میدان یک تله چینه ای است که در ۶۵ کیلومتری غرب اهواز، ۲۲ کیلومتری جنوب غرب هویزه و در دشت آبادان واقع شده است. این میدان ۸/۲ میلیارد بشکه نفت درجا دارد.میدان نفتی دیگر میدان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *