آموزش مدیریت پروژه ۲(پارت دوم)

پردیس فناوری کیش_طرح ملی مشاوره_متخصصین صنعت و مدیریت_مهندسی صنایع

آموزش مدیریت پروژه ۲ دراین آموزش قصد داریم به موارد زیر بپردازیم:(در این پارت به مورد سوم : تعریف مدیریت پروژه پرداخته میشود)

۱. تعریف برنامه ریزی و اهمیت آن

۲. تعریف پروژه و مشخصات آن

۳.تعریف مدیریت پروژه

۴. استاندارد PMBOK

۵.ذینفعان پروژه

۶.آشنایی با برخی از پروژه های موفق در دنیا

۷.آشنایی با برخی از بزرگان مدیریت پروژه در دنیا

تعریف مدیریت پروژه

مدیریت پروژه یعنی:

تخصیص، پیگیری و کاربرد موثر منابع برای رسیدن به یک هدف مشخص و در یک دوره زمانی خاص.
در استاندارد PMBOK نیز که در ادامه با آن آشنا خواهید شد مدیریت پروژه اینگونه تعریف شده است:
مدیریت پروژه یعنی :

به کار گیری دانش، مهارت ها، ابزارها و تکنیک ها در اجرای فعالیت های پروژه جهت تامین الزامات پروژه.
مدیر پروژه در راس ساختار تشکیلاتی پروژه قرار دارد و مستولیت های مهمی دارد که در صورت انجام موفق آن ها احتمال موفقیت پروژه بسیار زیاد خواهد بود
مهمترین وظایف یک مدیر پروژه عبارتند از:

تحرک بخشیدن به پرسنل:

در این مرحله مدیر پروژه باید افراد شایسته و توانمند را استخدام کرده و نقش آنها را به طور دقیق مشخص نماید. یعنی هر شخص باید دقیقا بداند که چه مسئولیت هایی دارد و سازمان چه انتظاری از او دارد.
فقط با انجام این کار است که مدیر پروژه می تواند از نیروهایش کار بخواهد و خودش نیز پیشرفت کارها را کنترل کند.

تعدیل روابط بین پرسنل ارشد و زیردست:

گاهی اتفاق می افتد که بین اعضای تیم پروژه در سطوح مختلف تعارض با اختلاف نظر پیش می آید. در این گونه مواقع، وظیفه مدیر پروژه بررسی موضوع و عادی سازی روابط بین اعضای تیم پروژه است.

مدیر پروژه باید بتواند توجه اعضای تیم پروژه را روی اهداف پروژه متمرکز کند و این موضوع بسیار مهمی است.
چرا که زیاد این اتفاق می افتد که اعضای تیم پروژه به هر دلیلی گرفتار مسائل جانبی و نسبت به اهداف پروژه بی تفاوت می شوند.
در این مواقع مدیر پروژه می تواند

از طریق روش هایی مانند راهنمایی پرسنل، قدردانی از زحمات آنها گوشزد نمودن اهداف پروژه در جلسات و روش های دیگر همه اعضا را به مشارکت جهت تحقق اهداف پروژه ترغیب کند.

تصمیم گیری: تصمیم های صحیح و به موقع، قطعا باعث پیشرفت پروژه خواهد شد. بنابراین

مدیر پروژه باید ضمن پرهیز از فشارهای روانی، تعصب و شتاب زدگی، مصلحت پروژه را در درنظر بگیرد و تصمیمات مفید و قاطع اتخاذ کند.

تخصیص منابع به صورت موثر:

مدیر پروژه باید سعی کنند منابع و امکانات مورد نیاز پروژه را به موقع تامین کند
یک مدیر پروژه می داند

که با انجام درست این کار، می تواند تا اندازه زیادی تأخیرات پروژه را کاهش دهد.

مدیر پروژه باید به طور منظم امور مربوط به زمانبندی، هزینه و استانداردهای کیفیت کار را کنترل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *