آماده سازي گاز جهت فرآوري

پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه مهندسی شیمی

گاز طبيعي هنگام خروج از چاه، داراي قطرات مايع (ميعانات و آب) و ذرات كوچك شن و ماسه است. در
حقيقت گاز سيستم پراكندگي محسوب مي شود با فاز پراگندگي مايع و جامد.
منظور از آماده سازي گاز در پالايش، جداسازي فازهاي پراكندگي با استفاده از جداسازهاي مختلف مي باشد.
ويژگي اين مرحله در تغيير اندازه قطره رطوبتي و ذرات جامد (حالت پراكندگي) در جريان و ادامه مسير در
جداسازي مي باشد. چنانچه در محدوده ورودي، اندازه قطره در جريان، از 100 تا 1000 ميكرون (ميانگين معمولي آن از 700 الي 800 ميكرون) نوسان دارد و ممكن است كه ايجاد فيلم مايع كند. بعد از اولين مرحله جداسازي بايد فقط مايعاتي با قطر 30 الي 150 ميكرون باقي بمانند و پس از پايان دومين مرحله در گاز قطراتي با قطر 1 تا30-50میکرون وجود دارند. كه اين اندازه بستگي به نوع جداساز دارد.

هنگام خروج گاز از مرحله آماده سازي اوليه، مجموع مقدار فاز پراكندگي مايع نبايد از 350 ميلي گرم در مترمكعب گاز بيشتر باشد.

مطابق درخواست ميزان تصفيه و تركيب پراكندگي گاز، از دستگاه هاي جداساز با اثر (افكت) و تركيب وساختمان مختلف استفاده مي كنند. جداسازها طبق نحوه عملكردشان به گرانشي، لختي (اينرسيايي) يا پرشده، گريز مركز و فيلتري تقسيم مي شوند. در بيشتر مواقع براي اثر بهتر در ساختمان جداساز چند نوع از آنها را به هم متصل و يا ادغام مي كنند.

جداسازهاي گرانشي:

جداسازهاي گرانشي داراي انواع افقي، عمودي و كروي مي باشند.بخش مشترك آنهاوجود قسمت (يا مخزن) ته نشيني است كه در آن جداسازي ذرات پراكندگي تحت تاثير نيروي جاذبه و سرعت ته نشيني ذرات جامد در گاز 
 صورت مي گيرد. 

 جداسازهاي اينرسيايي:

از نظر ساختاري داراي انواع مختلف مي باشد اما بيشترين استفاده از 2 نوع پرشده و كركره اي مي شود. اساسكار آن بر پايه برخورد غير منتظره گاز با جسم سخت و چرخش ناگهاني و متعدد مي باشد. سطح محسوس تماس دراين جداسازها، از 10 الي 500 متر مربع در متر مكعب متغير است.
در نمونه پرشده از اجزايي مثل حلقه راشيگ، و سوزني استفاده مي شود. درصد رطوبت گيري اين جداسازها به
%99 هم مي رسد. در نمونه هاي كركره اي از پكيج هايي با صفحات موج دار فولادي كه به صورت افقي با قدم كوتاه نسبت به هم قرار گرفته اند، استفاده مي شود. اين كركره ها قادر به تله انداختن قطرات بزرگ تر از 20 ميكرون و قادر به تصفيه 6 ميليون متر مكعب گاز در شبانه روز مي باشد.

يكي از ويژگي هاي اين جداسازها ايجاد فيلم از مواد جامد و مايع در مقابل جريان گاز مي باشد. در سرعت
جريان بخصوصي، مي تواند لحظه اي ايجاد شود كه سرعت گاز به خاطر نيروي اصطحكاك جلوي جريان اين فيلم را بگيرد. بدين ترتيب در حركت مايع و كار دستگاه لحظه اي ايجاد مي شود كه اصطلاحا به آن غرق شدن مي گويند.

 سرعتي از گاز كه چنين پديده اي ايجاد مي شود را “سرعت بحراني” مي نامند .

جداسازهای غربالی:

جداسازهاي غربالي هم از نظر ساختماني مشابه كركره اي مي باشند با اين تفاوت كه به جاي كركره از يك سري پكيج توري دار با ضخامت 150 ميلي متر استفاده مي كنند. در اين پكيج هاي قطره گير، قطراتي از 5 الي 10ميكرون و بزرگ تر از آن جمع آوري مي شوند. بنابراين تاثير آن بهتر از نمونه كركره اي مي باشد و سرعت بحراني در 2 برابر بيشتر است. معمولا اين جداساز ها را در آخرين مرحله تصفيه استفاده كرده و در ساختار جداسازها /0 – 1/ آن 5 در انتهاي دستگاه (از نظر جريان خروجي) قرار مي دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *