شغل مدیریت مالی چیست ؟

پردیس فناوری کیش – طرح ملی مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت – گروه مدیریت 

(آشنایی با شغل مدیر مالی)

شغل مدیر مالی قطعا شما را به یاد چک و حقوق ماهیانه‌تان می‌اندازد اما باید بدانید مدیر مالی یکی از مهم‌ترین و در عین حال تاثیرگذارترین مشاغل در یک سازمان یا شرکت محسوب می‌شود؛ چرا که یک مدیر مالی توانمند می‌تواند با هوشمندی و تجربه خود، به پیشرفت یک سازمان یا مجموعه کاری کمک کند و در مقابل موجب سقوط آن سازمان شود.

       

(وضعیت استخدام و بازار کار شغل مدیر مالی)

تقریبا تمام سازمان‌ها‌ و شرکت‌ها‌ در هر صنعت و حوزه‌ای برای پیشبرد اهداف مالی خود نیازمند استخدام یک مدیر مالی هستند. بنابراین متقاضیان استخدام در شغل مدیر مالی می‌توانند در تمام مجموعه‌ها‌ی کاری بزرگ و متوسط به صورت قراردادی، تمام وقت و یا پاره وقت مشغول به کار شوند. ناگفته نماند در اغلب شرکتهای کوچکتر نقش مدیریت مالی بر عهده مدیر عامل و یا حسابدار آن شرکت است

(یازده وظیفه کلی یک مدیر مالی)

یک مدیر مالی متناسب با ابعاد سازمان یا شرکتی که در آن استخدام می‌شود شرح وظایف متفاوتی دارد که در زیر به ۱۱ مورد آن اشاره کرده ایم:

  1. تقسیط بدهی
  2. نظارت بر وصول به موقع درآمدهای موسسه
  3. پیگیری و به روزرسانی مانده حساب‌ها‌ی سنواتی
  4. اجرای طبقه بندی حسابها براساس قوانین مجموعه
  5. نگهداری و تحویل وجوه نقدینهها و سپردهها و اوراق بهادار
  6. بازنگری گزارشهای مالی سازمان و یافتن راههای کاهش هزینهها
  7. تهیه و تدوین صورتهای مالی بر اساس آئین نامه و مقررات مجموعه
  8. نظارت در اجرای قوانین و مقررات مالی مجموعه و حراست از اسناد و دفاتر مالی
  9. توانایی پاسخ به سازمانهای نظارتی در صورت لزوم و دفاع از عملکرد قانونی شرکت
  10. تهیه گزارشها و صورتهای مالی برای ارائه به مراجع قانونی و نظارتی مثل اداره امور مالیاتی، بیمه و مدیران مجموعه و …

تحلیل گرایشهای بازار برای یافتن فرصتها برای تأمین مالی بهتر، سرمایه گذاری در پروژههای جدید و یا پیشی گرفتن از شرکتهای رقیب

(مهارتها و دورههای آموزشی مورد نیاز)

بر طبق تحقیقات سایت کاران، فردی که میخواهد که در شغل مدیر مالی استخدام شود باید مدرک تحصیلی یکی از این رشتهها را داشته باشد :

و همچنین دوره‌ها‌ی آموزشی زیر را نیز گذرانده باشد:

  • نرم افزار‌ها‌ی حسابداری
  • نرم افزار‌ها‌ی اداری

همچنین مدیر مالی باید بر مهارت‌ها‌ی زیر تسلط داشته باشد:

    • آشنایی با نرم افزارهای حسابداری
    • Microsoft Excel
    • اصول گزارش نویسی
    • برقراری ارتباط موثر با دیگران
    • کار تیمی
    • برنامه ریزی و سازماندهی
    • حل مسئله

(شخصیت شناسی یک مدیر مالی)

مدیران مالی از نظر شخصیتی دقیق و پرتلاش هستند و به جزییات توجه نشان می‌دهند. این افراد در جمع آوری، سازماندهی و تحلیل اطلاعات توانایی دارند و همچنین دوستدار شرایط کاری با ثبات هستند. اغلب مدیران مالی در نگهداری حساب هزینهها و درآمدها و کار کردن با اعداد تبحر زیادی دارند. در شغل مدیر مالی قطعا افرادی که توانایی روابط عمومی و قدرت مذاکره بالایی دارند، برای استخدام موفق‌ترند. مدیریت استرس و انجام کارها در کوتاه‌ترین زمان ممکن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها‌ی شخصیتی یک مدیر مالی است.

(پنج چالش پیش روی مدیر مالی)

مدیران مالی مانند سایر مدیران با مشکلات و چالش‌ها‌ی متعددی روبه رو هستند. این موضوع متناسب با حوزه کاری مجموعه‌ای که در آن مشغول به کار هستند متفاوت است. در ادامه به برخی از چالش‌ها‌ اشاره کرده ایم:

      1. استرس و شرایط پیش بینی نشده مالی
      2. عدم همخوانی دخل و خرج مجموعه
      3. چالش مذاکره و قانع کردن مدیران تصمیم گیر
      4. کنترل اشتباهات در سیستم مالی
      5. چالش‌ها‌ی حقوقی، بیمه و مالیات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *