TQM2(پارت دوم)

پردیس فناوری کیش طرح ملی مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت مهندسی صنایع

TQM2مدیریت در فرهنگ TQM

در مطلب TQM2 در ابتدا به موضوع مدیریت در فرهنگ TQM پرداخته ایم .

در فرهنگ TQM مدیریت پرچمدار تغییرات است. و حمایت از ایده‌های نو در زمینه‌های مختلف است. و سرمایه‌گذاری در بکارگیری روشهای بروز

خلاقیت و نوآوری و استفاده از تکنیکهای جدید برای کسب مهارتهای جدید،

تحقیق و آموزش، بهبود مستمر در طراحی محصول و خدمات و داشتن مشتریان دائمی

جزو برنامه‌های اصلی او برای حفظ بقاء و حضور در بازار رقابتی است.

مدیریت در فرهنگ TQM :
مدیریت در فرهنگ TQM معتقد است. که تغییرات یک شبه ایجاد نمیشود. بلکه در گذر رمان و با تغییر در فرهنگ قدیمی امکان پذیر است. به همین دلیل به جای برنامه ریزی برای بدست آوردن. سود در کوتاه مدت به احتیاجات دراز مدت مشتریان و کسب سود در دراز مدت میاندیشد. و برنامه‌های خود را بر این مبنا طرح ریزی میکند. بهبود کیفیت فرآیندها و سرمایه گذاری بر روی تعمیرات پیشگیرانه. یکی دیگر از اعتقادات مدیریت در فرهنگ TQM است. که کاهش ضایعات، جلوگیری از دوباره کاری، کاهش هزینه‌های بازرسی و هزینه‌های دوره گارانتی

و نهایتاً افزایش کارایی و رضایت مشتریان را به ارمغان خواهد آورد.
مدیریت در فرهنگ TQM به این واقعیت به خوبی آشناست که روشهای قدیمی مدیریت میبایست تغییر کنند. دیگر زمان اینکه فکر کردن فقط کار مدیران و کار کردن فقط کار کارگران میباشد گذشته است. بازار مجموعه پیچیده ای است. که حضور موفق در آن مشارکت تمامی پرسنل را چه از نظر تواناییهای جسمی

و چه از نظر تواناییهای فکری در قالب ایده ای نو طلب میکند.

مدیریت در فرهنگ TQM بر این باور است که کیفیت محصول از طریق بازرسی تولید حاصل نمیشود.، چرا که عوامل متعددی در کیفیت یک محصول مؤثرند، از قبیل:

مواد اولیه، طراحی محصول، انگیزه کارکنان، تعمیر و نگهداری ماشین آلات و … لذا مسئولیت کیفیت محصولات به عهده تمامی پرسنل است .و برای دستیابی به محصولی با کیفیت خوب میبایست:

تمامی فرآیندها با مشارکت تمامی پرسنل کنترل شود.

مدیریت در فرهنگ TQM ایجاد فضای مناسبی را که در آن خلاقیت و نوآوری به راحتی انجام پذیرد. جزو مأموریت های اصلی خود میداند.

مدیریت در فرهنگ TQM داشتن برنامه مستمری را در زمینه آموزش ضمن کار، از وظایف اصلی خود میداند.

مدیریت در فرهنگ TQM برنامه های خود را بر اساس بهبود مستمر و کیفیت بهتر محصولات و خدمات متمرکز مینماید.

مدیریت در فرهنگ TQM یکی از اصول پایه در مدیریت، مشارکت عمومی پرسنل در بهبود مستمر کیفیت محصولات و خدمات از طریق بهبود فرآیندهاست. به همین دلیل برداشتن موانع از سر راه ایجاد ارتباط بین واحدها و پرسنل و همچنین بوجود آوردن محیطی شاداب و سرشار از صمیمیت و بدور از هر گونه ترس و ناامیدی جزو اعتقادات اصلی مدیریت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *