بازاریابی با یک تولید کننده شروع میشود و به یک مصرف کننده پایان مییابد. همان فرآیندی است که توسط آن مشتریان از شرایط محصول باخبر میشوند و یا آن را به دست میآورند. بازاریابی فراتر از تبلیغات است. هر چند که تبلیغات هم میتواند بخشی از این روند باشد. همچنین بازاریابی شامل رسانهای است که از طریق آن یک محصول یا خدمات به همراه تحقیقات به ثمر نشسته درباره چگونگی بستهبندی و روشهای فروش آن باعث تبلیغات میگردد. کسبوکارها براساس شرایط خود یکی از انواع بازاریابی را انتخاب میکنند.
ما در این قسمت به شما ۱۰ مدل رایج از انواع بازاریابی را معرفی میکنیم، که به ترتیب زیر است:
بازاریابی از طریق برندسازی و یا نام تجاری
یکی از رایجترین انواع بازاریابی مربوط به بازاریابی از طریق برندسازی است. محصولات و خدمات ارائه شده نیاز به تمرکز و جایگاهی در بازار هدف دارند. برای این منظور یک نام تجاری و یا همان برند لازم است تا بتوانند این جایگاه را بدست بیاورند، تا تبدیل به یک پروژهی موفق گردند. نام تجاری و یا همان برند یک مورد بازاریابی است که به عنوان پایهای برای آگهیها و تبلیغات آینده عمل میکند. نام تجاری کمک میکند که محصول یا خدمات ارائه شده جذابتر شده و بیشتر در یاد بمانند. نامهای تجاری اغلب شامل اسامی متمایز، شعارها و همینطور طرحهای گرافیکی مانند لوگو میگردند.
بازاریابی از طریق روابط عمومی
روابط عمومی گونهای از تبلیغات است که توسط بیانیهها، جوایز، کارهای بزرگ و قابل توجه یک شرکت جمعآوری میشود. روابط عمومی از انواع بازاریابی میباشد که به همراه کمپین تبلیغات دوشادوش پیش میرود. این هم یکی از روشهای تبلیغاتی برای برند خاصی میباشد که توسط برنامهریزی دقیق و از طریق صدور بیانیههای مطبوعاتی و یا انتشارات رسانههای خبری و اطلاعاتی مانند رادیو تلویزیون روزنامه انجام میپذیرد.
بازاریابی از طریق پخش تبلیغات
تبلیغات از طریق خریدن وقت از رادیو و تلویزیون یکی از شایعترین انواع تبلیغات است. بازاریابی برای مشتریان بالقوه از طریق رادیو بر روی سر و صدا و عباراتی متمرکز میشود تا بتواند توجه سمعی مشتری را به محصول مورد نظر جذب کند. اما در عوض بازاریابی تلویزیونی میتواند بهراحتی به مخاطبان برنامههای مختلف از طریق جمعیت شناسی ارائه گردد و عموماً شبکههایی مورد هدف این گروه قرار میگیرد که از مخاطبین و جمعیتشناسی بالایی برخوردار باشند.
بازاریابی خرید و یا بستهبندی
بستهبندی از مهمترین ویژگیهای یک محصول از نظر بازاریابی میباشد، که اغلب جایگاه محصولات در قفسههای فروش فروشگاهها تعیین میکند. بستهبندی بیشتر از اینکه ظرفی باشد که محصول را نگهداری میکند، وسیلهای است که به شناخت نام تجاری محصول، ایمنی مصرف کننده، تضمین مشتری و فرصتهای خردهفروشی تاثیر بسزایی میگذارد. برای بسیاری از شرکتهای مهم تجاری، بستهبندی شامل معرفی، تصویر و تبلیغات میباشد.
بازاریابی با حضور آنلاین
یکی از رایجترین انواع بازاریابی که امروزه با استقبال زیادی از سمت کسبوکارها مورد استقبال گرفته است، بازاریابی آنلاین میباشد. اینترنت و تمام ابزارهای جایگزین آن آخرین مدل و مرز برای بازاریابان است. حضور آنلاین تقریباً یکی از ضروریات قرن بیست و یکم و به عنوان بخشی از هرگونه تلاش بازاریابی به حساب میآید. بازاریابی میتواند در یک گستره عظیمی از فرمتها، وبسایتها و یا شبکههای اجتماعی و برنامههای کاربردی تلفن همراه انجام شود. همینطور میتواند برای سفارشیسازی و تبلیغات مبتنی بر محتوا و تعامل مخاطبان امکانات زیادی ایجاد کند.
بازاریابی مستقیم
هنگامی که تولیدکنندگان بهصورت مستقیم با مصرف کنندگان تعامل میکنند، در بازاریابی مستقیم شرکت کردهاند. منظور از این نوع تعامل این است که هیچ واسطهای بهعنوان شخص ثالث، مانند خرده فروش و یا عمده فروش در میان نباشد. بازاریابی مستقیم میتواند از طریق پست، تلفن و اینترنت انجام شود، زیرا شرکتها، محصولات و خدمات خود را به طور مستقیم به دست مصرف کنندگان خود میرسانند و بدین ترتیب فروش میکنند.
بازاریابی چند سطحی یا چند منظوره
بازاریابی چند سطحی نوعی از فروش مستقیم است که شامل زنجیرهای از ارتباطات میگردد که از طریق شرکت اقدام میکند و محصولات و یا خدمات خود را به فروش میرساند. نام دیگر بازاریابی چند سطحی بازاریابی شبکه ای است. زیرا فروشندگان درآمد حاصل از فروش محصولات و خدماتی را که به فروش میرساند از طریق شبکه دریافت میکنند.
بازاریابی از طریق تیمهای خیابانی
از بازاریابی در تیمهای خیابانی در تعامل شخصی برای بیان فضایل یک محصول، خدمات یا رویداد به مشتریان بالقوه استفاده میشود. در واقع نوعی تبلیغات مستقیم خیابانی میباشد. بازاریابی خیابانی به طور مستقیم مشتریان را در مقابل یک مکان یا فروشگاه جمع میکند و با یک شیوه سرگرم کننده و جذاب برای رسیدن به فروش از شخصیتهایی با لباسهای خاص و یا کارها و حرکات خاص کمک میگیرد تا بتواند توسط این تیم خیابانی مشتریان را به طرف محصول و یا خدمات خود جذب کند.
بازاریابی خیرخواهانه
برخی از شرکت ها سعی میکنند با حمایت خود از موسسات خیریه و گروههای غیرانتفاعی محبوب در میان مردم، برای افزایش تصویر خود و تبلیغ مارکها و برندهای تجاریشان استفاده کنند. گاهی هم از طریق حمایت و مشارکت در حوادث، جمعآوری کمکهای مالی، بازاریابی افراد خیرخواه و یا روشهای خیرخواهانه دیگری که به گونهای حس اعتماد به نفس جامعه را بالا میبرد، سعی در بالا بردن جذابیتهای محصول خود و یا خدماتشان میکنند.