شبیه سازی کارخانه تولید سیمان

پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه فنی و مهندسی شیمی

امروزه در كارخانجات با كمك نرم افزارهای شبیه سازی می توان فرایند تولید را مورد بررسی و ارزیابی موشكافانه قرار داده و از این طریق، بطور كلی عملیات را بهبود بخشید. در صورتی كه از نرم افزارهای پیشرفته ­تر استفاده شود، امكان بهینه­ سازی در جا بر اساس شرایط تولید (مانند دمای خوراك و شرایط اقلیمی) نیز وجود دارد.

كاستن از مواد و انرژی مصرفی نیز از جمله مطالعاتی است كه می­توان به كمك این نرم افزارها انجام داد. اما یكی از كاربردهای بسیار مهم استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی كشف حداكثر ظرفیتهای تولیدی موجود و قابل استفاده در خط تولید است كه گاه بهره گیری از آنها هزینه ای بسیار كم و درآمدی قابل توجه دارد. در همین زمینه میتوان تنگناهای فرایند را نیز شناسایی كرد و به رفع آنها همت گماشت.

یكی از كاربردهای جدید نرم افزارهای شبیه سازی، بررسی صحت عملكرد سیستم­های كنترل موجود و تنظیم مجدد آنها است. این كار به كمك نرم افزارهای شبیه سازی دینامیك انجام میشود. با ظهور نرم افزارهای پیشرفته تر جدید كه امكاناتی از قبیل توسعه پذیری، شكل پذیری، اتوماسیون، اتصال به نرم افزارهای دیگر و پایگاه های داده ها، گنجاندن مدلهای نزدیك به واقعیت در آنها و توانایی های ترسیمی و ارزیابی وسیعی را در اختیار قرار داده اند، نه تنها این كاربردها گسترش بیشتری یافته بلكه استفاده از منافع این كار با سرعت و بازدهی بیشتری نیز همراه شده است.

ما در این مطلب به بررسی نرم افزار شبیه سازی کارخانه تولید سیمان می‌پردازیم.

بیش از دو سال مؤسسه تحقیقاتی VDZ در قالب دوره­های VDZ از شبیه ساز کارخانه تولید سیمان SIMULEX به منظور آموزش سرپرستان و نیز کنترل کننده­های تولید استفاده نمود. نرم افزار SIMULEX بوسیله KHD Hunboldt Wedag و با همکاری مؤسسه تحقیقاتی VDX طراحی شد. ملزومات شبیه ساز توسط مؤسسه تحقیقاتی ارائه شد و KHD Hunboldt Wedag برنامه نویسی آن را بر عهده گرفت. کارآموزان بدون آنکه متصل به واحد باشند، می­توانند از شبیه ساز برای تولید مواد اولیه، کلینکر و سیمان استفاده نمایند.

این نرم افزار شامل  مدل­های ریاضی فرایند می­باشد که رفتار دینامیکی کارخانه پیش بینی نموده و شبیه سازی بیشتر واحدهای اصلی در کارخانه تولید سیمان را انجام می­دهد. علاوه بر این، این نرم افزار شامل کنترل کننده­های استاندارد که امروزه به عنوان سیستم­های کنترل استاندارد  شناخته می­شوند، می­باشد. گرافیک با وضوح تصاویر بالا، سیستم هشدار دهنده از دیگر ویژگی­های این نرم افزار می­باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *