معرفی شغل مربیگری ورزش

شغل مربیگری ورزش:

پردیس فناوری کیش_ طرح مشاوره تخصصی صنعت و مدریت_ گروه خدمات عمومی

   به برنامه‌ریزی و آموزش ورزش و نرمش در سطح مبتدی یا حرفه‌ای مربیگری ورزش می‌گویند. شغل مربیگری ورزش برای کسانی که ورزش علاقه‌مند هستند مناسب است.

مربی ورزش کیست؟

‌    «مربی ورزش‌» کسی است که جهت دهی و آموزش افراد یک تیم ورزش یا یک ورزشکار را بر عهده دارد . مربی معمولا ورزشکاری باتجربه در رشته‌ای است که آن را آموزش می‌دهد.

ویژگی‌های مربی ورزش:

    متکی به نفس، خوددار و منظم است: مربی ورزش الگوی بازیکنان خود است. بنابراین، اگر شما به عنوان یک مربی می‌خواهید این ویژگی را در بازیکنان خود ایجاد کنید که بی شک یک ورزشکار به آنها نیاز دارد، در وهله اول باید خود دارای آن باشید. اعتماد به نفس مربی می‌تواند به اعضای تیم توانی مضاعف بدهد. 
ریزبین و دقیق است: در واقع این مربی‌ها هستند که استعدادهای ورزشی را شناسایی می‌کنند و این کشف تنها در صورت ریزبین بودن آنها امکان پذیر است.

   صبور است: صبور بودن از ویژگی‌های یک معلم است و مربی ورزش نیز از این ویژگی مستثنا نیست. 
پرانرژی و دارای روابط اجتماعی بالاست: یک مربی حرفه‌ای باید به عنوان مشوق و شتاب دهنده به تیم خود عمل کند. در ضمن، باید این توانایی را داشته باشد که با افراد ارتباط عاطفی و اجتماعی برقرار کند؛ چرا که برای کشف استعدادهای اعضا و کمک به آنها باید در ابتدا آنها را به درستی بشناسد و با ضعف‌ها و قوت‌هایشان آشنا باشد. تنها با این ارزیابی دقیق است که او می‌تواند از بازیکنان در تیم بهترین استفاده را بکند. 
   انتقادپذیر و منعطف است: یک مربی حرفه ای باید اشتباهات خود را بپذیرد و آنها را برطرف کند تا شاهد پیشرفت تیم خود باشد. این افراد می‌پذیرند که همیشه نکاتی برای یادگیری وجود دارد و همواره به دنبال یادگیری هستند.

ورود به شغل مربیگری ورزش:

   این روزها رشته تربیت بد نی در هنرستان‌ها تدریس می‌شود. با این حال، شما با دریافت مدرک کارشناسی درسطح بالاتری امکان مربیگری دارید. فدراسیون های مختلف نیز مربی‌هایی را آموزش می دهند و مدرک لازم را به آنها اعطا می‌کنند. آنچه یک مربی ورزش باید بداند، عبارت است از: تمرینات ورزشی، علوم ورزشی، فیزیولوژی، حرکت‌شناسی، تغذیه و تناسب اندام، تربیت بدنی و طب ورزشی. فراموش نکنید که شما نباید تنگی نفس یا هر نوع بیماری دیگری داشته باشید.

پیشرفت شغلی:

   یک مربی ورزش فعال هیچ گاه بیکار نخواهد ماند؛ زیرا می‌تواند به عنوان مربی در باشگاه‌های ورزشی آزاد فعالیت کند به عنوان مربی، کارشناس یا مربی بدن‌سازی جذب سازمان تربیت بدنی شود. اگر شما از نظر علمی واجد شرایط باشید و از لحاظ عملی نیز تجربیات لازم را به دست بیاورید، می‌توانید جذب فدراسیون های ورزشی شوید.

فضای شغلی:

   آموزش و پرورش، ادارۀ تربیت بدنی، تربیت معلم، باشگاه‌های ورزشی کشور و …. مربیان ورزش را به استخدام خود در می‌آورند. محیط کار این افراد باید امکانات ورزشی لازم را داشته باشد. نور، هوا و حجم سالن‌ها نیز باید مناسب باشد. حقوق و مزایای مربیان ورزشی براساس قوانین ادارۀ امور استخدامی کشور است.

وظایف و مسئولیت‌ها:

آموزش تکنیک‌های ساده ورزش، بدن‌سازی و بالا بردن قوای جسمانی
آموزش ظریف ترین نکات یک ورزش 
بررسی عملکرد بازیکنان تیم 
برنامه‌ریزی برای راهبردهای تیم 
تدوین برنامه بازی ها و زمان آنها 
دانستن اصول کمک های اولیه 
تصمیم گیری درمورد شخصیت‌ها وقابلیت های بازیکنان (چون هدف مربی، تربیت افراد در ابعاد جسمانی روانی است، باید از ویژگی‌های جسمی روانی ورزشکاران در هر دوره اطلاع کافی داشته باشد.)

مطلوبیت های شغل مربیگری ورزش:

    بسیاری از مربیان ورزش معتقدند که کار مفرحی دارند و از انجام دادن آن خسته نمی‌شوند. چرا که هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی ارتقا پیدا می کنند. از طرفی، این شغل جز، مشاغل همیشگی است؛ زیرا ورزش همواره و در تمام دوره‌ها و زمان‌ها مورد توجه قرار داشته است. به ویژه در سال‌های اخیر توجه مردم به ورزش و ارتباط آن با سلامت جسمی و روحی باعث شده است که موقعیت شغلی خوبی برای این افراد به وجود بیاید.

محدودیت های شغل مربیگری ورزش:

   حتما در زمان انتخاب این رشته به یاد داشته باشید که در برخی جوامع، تجهیزات مدرن و مقدار زیادی بودجه در اختیار مربیان ورزشی قرار می‌گیرد اما در جوامع دیگر، ممکن است بودجه بسیار کم و امکانات ناچیز باشد و این موضوع بر بهره‌وری آنها تاثیر بسزایی دارد. همچنین افرادی که دچار نارسایی قلبی و تنفسی هستند، نمی‌توانند این شغل را انتخاب کنند؛ زیرا حرکات شدید بدنی باعث پیشرفت بیماری آنها می‌شود.

اهمیت شغلی:

    ورزش بخش بزرگ و مهمی از فرهنگ جامعه ماست و در بسیاری از آثار به جا مانده از گذشتگان ما، به ویژه در شاهنامه فردوسی، به ضرورت و اهمیت آن اشاره شده است. تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که ورزش علاوه بر اینکه ابزار ارزشمندی برای سلامت جسمانی است، رابطه نزدیکی با سلامتی روانی و به ویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری های روانی دارد. (ورزش از اضطراب می‌کاهد، اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و خود پنداری مثبت را تقویت می‌کند.) همچنین در تمام زمان‌ها و دوره‌ها مورد توجه و مهم بوده است و هرگز اهمیت خود را از دست نخواهد داد؛ زیرا با سلامت جسمی و روانی افراد جامعه رابطه دارد. با این حال، ورزش نادرست نیز صدمات جبران ناپذیری به همراه دارد. پس لازم است متخصصان این رشته، ورزش را به طور صحیح به ما بیاموزند.

منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر:

     به هنرستان‌های تربیت بدنی یا باشگاه‌های ورزشی محله خود، مراجعه کنید. می‌توانید به اداره کل تربیت بدنی، تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش یا کمیته های ورزشی(از جمله والیبال، بسکتبال و … ) بروید و با کارشناسان آن ها نیز گفت وگو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *