آموزش بورس

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره تخصصی صنعت- گروه خدمات عمومی:

قصد داریم شما را با مفاهیم اولیه در بورس در قالب یک مجموعه 15 قسمتی آشنا کنیم. این مطالب صرفا جهت آشنایی اولیه با مفاهیم پایه در بورس است و چنانچه قصد ورود به بازار سرمایه را دارید پیشنهاد می کنیم به کلاس های آموزشی مربوطه مراجعه فرمایید. همچنین جهت توضیح بیشتر و آموزش کاربردی این مفاهیم در مواردی که نیاز است لینک های مرتبط با موضوع برای شما در متن درج خواهد شد.
در این قسمت به بررسی دامنه نوسان سهام و انواع شاخص در بورس می پردازیم.

تعریف دامنه نوسان سهام


به مقدار مجازی که هر سهم می تواند طی یک روز در آن بازه تغییر قیمت کند، دامنه نوسان گفته میشود که در حال حاضر این مقدار برای سهام بورسی 5% و برای شرکت هایی که در بازار پایه مورد داد و ستد قرار میگیند 10 % است. همچنین نمادهای بازار پایه ج فرابورس بدون محدودیت دامنه نوسان میباشند. در بازه ¬های زمانی خاص و یا پس از رویدادهای خاص در یک شرکت که بازارگردان و یا ناظر بازار صلاح بداند، این دامنه نوسان را از نمادها حذف می کنند تا بنا به مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت واقعی سهم مشخص گردد.بعنوان مثال در تصویر زیر نماد شکربن در تاریخ تهیه گزارش به صف خرید رسیده است(به عبارتی میزان تقاضا بر عرضه سهام این شرکت پیشی گرفته است و طبیعتا قیمت نماد رشد خواهد کرد)همانگونه که در تصویر دوم مشخص است نماد با دامنه مثبت 5% به صف خرید رسیده است و رشد بیشتر قیمتی در روز جاری معاملاتی امکان پذیر نیست.

گاهی بر اثر تغییرات در روند سودآوری شرکت های بورسی ,دامنه نوسان حذف میگردد تا با مکانیسم عرضه وتقاضا قیمت جدید سهم معین گردد.بعنوان مثال شرکت پارس‌ الکتریک با نماد لپارس از افزایش 200% درصدی سود خود داده است(200درصد تعدیل مثبت بدلیل ساخت محصول جدید تلویزیون های ال ای دی).در این حالت نماد پس از یک توقف و شفاف سازی از سوی شرکت بدون محدودیت دامنه نوسان مورد دادو ستد قرار گرفته است و رشدی 10 درصدی را تجربه نموده است.(تصویر سوم)

شاخص
اعدادی هستند که نمایانگر وضعیت بازار طی دوره های قبل و جاری می باشند. برای سرمایه گذاری در هر بازار بورسی، ابتدا باید وضعیت آن بررسی شود. برای بررسی وضعیت بازار شاخص های مختلفی وجود دارند.

شاخص کل
عددی است که بازدهی کل بازار را نشان می دهد و تغییرات مثبت و منفی آن نشان دهنده تغییرات مثبت یا منفی کل بازار است. مثلاً برای محاسبه بازدهی بازار طی ماه گذشته می توان درصد رشد شاخص را از ابتدا تا انتهای ماه در نظر گرفت. رشد یا نزول شاخص کل، تابع رشد یا نزول قیمت سهام صنایع مختلف است که البته تأثیرگذاری آنها متفاوت است.

شاخص مالی
عبارتست از روند بازدهی شرکت های سرمایه گذاری

شاخص صنعتی
عبارتست از روند بازدهی شرکت های غیرسرمایه گذاری یعنی شاخص کل منهای شاخص مالی

شاخص 50 شرکت فعال تر
سازمان بورس هر چند وقت یکبار (معمولاً به صورت فصلی) براساس وضعیت معامله شرکت ها و نقدشوندگی آنها 50 شرکت فعالتر یا برتر را اعلام می کند که این شاخص بازگوکننده روند رشد این شرکت هاست.

شاخص بازده نقدی
عبارتست از بازدهی شرکتها به جهت بازده سود خالص

شاخص بازده نقدی و قیمت
عبارتست از بازدهی شرکت‌ها به جهت بازده سود خالص و قیمت

بورس

بورس

بورس    بورس   بورس