ویژگی های یک مهندس نفت ?‍?

پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه فنی و مهندسی

❓آیا می دانید تحصیلات و مهارتهای لازم برای شغل مهندس نفت چیست؟

?تحصیلات لازم برای شغل مهندس نفت 

فارغ التحصیلان گرایش های مختلف مهندسی نفت در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می توانند وارد این شغل شوند. البته در حال حاضر بسیاری از کسانی که در حوزه نفت و گاز مشغول کارند، دارای تحصیلات دانشگاهی مرتبط نمی باشند، ولی به مرور زمان و افزایش فارغ التحصیلان و متخصصین نفتی، جذب این افراد در شرکت های تخصصی نفت و گاز و پتروشیمی بیش از پیش شده است.

?دانش و مهارت مورد نیاز شغل مهندس نفت

برای اینکه شما بتوانید یک مهندس نفت کارآمد شوید، نیاز است همچون سایر علوم مهندسی، به ریاضیات علاقه مند بوده و در حل مسائل آن تسلط داشته باشید. همچنین تسلط بر علوم شیمی و زمین شناسی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. البته نوع گرایش شما مشخص می کند که تا چه حدی لازم است وارد کدام حوزه علمی شوید. به عنوان مثال دانشجویان رشته های مهندسی نفت گرایش اکتشاف یا حفاری به نسبت سایر دانشجویان مهندسی نفت باید مطالعات بیشتری در خصوص مسایل زمین شناسی داشته باشند.

همچنین انجام کار در شرایط سخت، خطرناک و دور از خانواده یکی دیگر از قابلیت ها و ظرفیت هایی است که باید در شما وجود داشته باشد، زیرا در خیلی از مواقع نیاز است به مأموریت های طولانی مدت و در شرایط آب و هوایی سخت بروید.

توان حل مسئله، انجام کار تیمی، خلاقیت و توان تحلیل مسائل نیز از جمله مهمترین ویژگی های دیگری است که باید در شما به عنوان یک مهندس نفت به نحو احسن وجود داشته باشد، اگر به دنبال پیشرفت در شغل مهندسی نفت می باشید، تسلط بر زبان انگلیسی نیز به عنوان یک از عوامل مهم و موثر در ورود و ارتقاء شما در این حوزه خواهد بود.
 

✔️ یکی از مهم ترین مهارت های لازم برای مهندس نفت، تسلط داشتن بر نرم افزارهای تخصصی حوزه مهندسی نفت است. اگر به بررسی اجمالی آگهی های استخدامی مهندس نفت بپردازید، متوجه خواهید شد اکثر کارفرماها، شرکت ها و سازمان ها یکی از شرایط جذبمهندس نفت را تسلط بر نرم افزارهای مربوط به حوزه مهندسی نفت قرار داده اند.

بنابراین اگر می خواهید در شغل مهندسی نفت موفق باشید، به راحتی و سریعا بتوانید شغل مناسب و پردرآمدی را در حوزه تخصصی و بسیار رقابتی نفت و گاز پیدا کنید و یا اگر شاغل در این حوزه هستید و می خواهید پله های ترقی را سریعتر طی کنید، مطمئن باشید یادگیری نرم افزارهای تخصصی مهندسی نفت یکی از راه های اصلی و مطمئن برای شماست.

برخی از مهم ترین نرم افزارهای تخصصی و کاربردی مهندسی نفت عبارتند از :

  •   Eclipse
  •  StreamSim
  • Pansystem
  • FLUENT 
  • PVTsim
  • Petrel
  • Geolog
  • Vista
  • PetroMod
  •  Drilling Office
  • Halliburton Redbook
  • WellCat
  • Pipesim
  • OLGA

?تیپ شخصیتی مهندس نفت

در نگاه کلی اگر به مباحثی همچون زمین شناسی، شیمی و ریاضیات علاقه مندید و از کار کردن در شرکت های بزرگ و تکنولوژیک لذت می برید و در کنار اینها تحمل کار در نقاط دورافتاده و با شرایط آب و هوایی سخت را دارید شغل مهندسی نفت برای شما مناسب است؛ اما در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته افرادی که شخصیتشان با تیپ شخصیتی مهندس نفت انطباق بیشتری دارد، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

✅ شخصیت های مناسب این شغل بر اساس شخصیت شناسی MBTI :

INTJ این تیپ شخصیتی از توانایی درک سیستم های پیچیده و منطق برخوردار است. او می تواند با کمک خلاقیت خود سیستم های جدید ایجاد کند. 

INTP این تیپ شخصیتی در تحلیل مسایل و ارائه راه حل های مبتکرانه (که از لازمه های این شغل است) تبحر زیادی دارد. او از کار در زمینه های فنی و حل مسایل پیچیده لذت می برد.

ISTJ   این تیپ شخصیتی از دقت بالایی برخوردار است و دارای مهارت های فنی خوبی می باشد. او معمولا زمان زیادی را برای کار خود می گذارد.

ISTP این تیپ شخصیتی به رشته های فنی و فهمیدن چرایی و چگونگی کار کردن چیزها علاقه دارد. او مشاهده کننده خوبی بوده و به جزئیات و واقعیات توجه زیادی دارد. استفاده از تحلیل های منطقی به خوبی در کار این تیپ شخصیتی مشهود است.

? منبع:info.donyayekar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *