ویژگی های مشاوران کسب و کار

اهميت مشاوره در كنار آموزش مي تواند مكمل اساسي در تحقق اهداف يك صنعت نوپا و نوين باشد اما بين مقوله هاي آموزش و مشاوره تفاوتهايي وجود دارد مشاور به مثابه فرد با تخصص و تجربه كافي در زمينه مورد نظر مي تواند به عنوان يك همراه با گامهاي تثبيت شده در يك موضوع كسب و كار ما راياري دهد.

تفاوت اصلی مشاور با مدرس و مربی کسب و کار این است که مشاور یک متخصص، با تجربه عملی موفق در این حوزه است. هرچند که تحصیلات عالیه نداشته باشد یا نامرتبط محسوب شود. در واقع مشاوره، یک روش برای حل مشکل است.

متخصص مشاور پرديس فناوري كيش

بدیهی است که مشاور روی فرد مشاوره شونده کنترلی ندارد. او فقط پیشنهاد می کند و این فرد است که تصمیم می گیرد که چه راهبردی را برای شرکت خود در پی بگیرد. مشاوره از نظر مدت معمولا کوتاه مدت و پروژه ای هستند به همین دلیل مشاور می تواند هم زمان به افراد متعددی خدمات بدهد. با این حال مدرس یک متخصص کسب و کار دارای تحصیلات رسمی و مرتبط با این حوزه است.

مدرس یافته های بشر درباره چرایی، چیستی و چگونگی موضوعات کسب و کار را به شکلی عام به فرد منتقل می کند. به همین جهت آموزش می تواند بسیار کوتاه مدت (سمینار یک ساعته) و همزمان برای تعداد بسیار زیادی  (۲۰۰۰ نفر) فراگیر برگزار شود. ولی مربی یک راهبر است. او به شما ماهیگیری یاد می دهد. نقش مربی هدایت، حمایت، تشویق، ایجاد انگیزه و الهام بخش بودن است. تمرکزش روی توسعه فرد و مهارت های او است. او به افراد کمک می کند تا خودشان، اهداف و خواسته های شان را بشناسند و توانمندی های خود را پیدا کنند. مربی فقط شرایط را برای یافتن پاسخ درست محیا می کند و کمتر راه حل می دهد. از این رو وی وقت زیادی را با فرد می گذراند و لذا همزمان نمی توان مربی افراد زیادی باشد.

با این حال لازم است بدانید که یک مشاوره خوب باید دارای چه ویژگی هایی باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

۱-تجربه

توجه داشته باشید که مشاور کسب و کار مورد نظر شما حتما دارای تجربه کافی و کاربردی در حوزه خاص کسب و کار شما باشد. تجربه معمولا باید از فعالیت های مشابه یا مرتبط با پروژه شما باشد و مهم ترین نکته در این رابطه مثال هایی است که مشاور مورد نظر می تواند در این رابطه به شما ارائه کند. تجربه در تعامل و کار کردن با مشتریان هدف شما بسیار ایده آل است.

۲-اعتماد

احساس اعتماد بین دو طرف در زمان عقد قرارداد، از مهم ترین موارد است، چراکه پروژه های بازاریابی اغلب زمانبر بوده و اعتماد و صبر و حوصله شما در این بین در دفعات مختلف محک زده می شود. بنابراین باید در جلسه اول برخورد حتما به این نکته توجه داشته باشید که شما و مشاور دارای درک صحیح و مشابه از شرایط پروژه بوده و رویکرد یکسانی نسبت به اهمیت و. . . پروژه داشته باشید. ارتباطات در تمامی مراحل این فرآیند اهمیتی بسیار کلیدی دارد.

۳-مهارت

نیازهای کسب و کار شما ممکن است بسیار خاص و ویژه باشد و در نتیجه به استفاده و همکاری با یک مشاور بسیار زبده و با مهارت برای هدایت پروژه  نیاز داشته باشید. ابزارهای فوق العاده برای چک کردن مهارت های مشاور مورد نظر صفحه لینکداین وی و همچنین وب سایت شخصی وی است و همچنین بررسی عملکرد وی در آخرین پروژه انجام شده توسط وی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. حتما توجه داشته باشید که قبل از شروع جهت جست وجوی یک مشاور بازاریابی مهارت های مدنظر و مورد نیاز در پروژه خود را به خوبی شناسایی کرده و اطلاعات جامعی در مورد هر یک از مهارت ها کسب کرده باشید.

۴-رویکرد

شما برای پروژه و فعالیت خود نیاز به مشاوری دارید که به پروژه موردنظر اعتقاد و اعتماد داشته و فعالیت خودش را صرفا محدود به کارهای تئوری و نظری ندانسته و خودش را درگیر فعالیت اجرایی کند تا با داشتن باور مبنی بر داشتن توان اجرایی هم در زمان صرفه جویی کرده و هم نرخ بازده کلی را افزایش دهد. این رویکرد وی باید در جلسه اول مورد سوال و بررسی قرار گرفته و این گونه مشخص شود که دو طرف دارای طرز فکر و اصول اخلاقی یکسان یا مشابهی هستید، دقیقا مشابه یک کارمند داخلی در شرکت و سازمان خودتان.

متخصص مشاور پرديس فناوري كيش

سخن آخر

– یک مشاور خوب باید زمان کافی به تحقیق تخصیص دهد تا بتواند در کمک کردن به دیگران موثر باشد. او باید روز به روز به دانش و توانایی های خود بیفزاید. چنین مشاوری می تواند راه حل های مفید و سودمند ارائه دهد.

– لیندسی پولاک، مشاور کسب و کار و نویسنده آمریکایی می گوید شما باید به دنبال فردی باشید که علاقه مند است تجربیاتش را با دیگران به اشتراک بگذارد. این افراد از اینکه وقت و انرژی خود را صرف تعامل با دیگران کنند، لذت برده و همواره تلاش می کنند نقش مثبتی داشته و به دیگران کمک کنند. البته شما نیز باید با واقع بینی، انتظارات خود را تعدیل کرده و از هدر رفتن وقت مشاور تان بپرهیزید.

منبع : سايت فرصت كسب و كار

اگر صاحب تجربه و يا تخصص در زمينه هاي كسب و كار و يا موضوعات صنعتي هستيد به جمع ما بپيونديد تا در طرح ملي مشاوره در صنعت از شما بهره مند شويم

هم اكنون در لينك زير عضو شويد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *