وظایف کارشناس بهداشت در شرکت نفت

وظایف کارشناس بهداشت در شرکت نفت 

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت-گروه صنعت

 

ايجاد و توسعه فضاي سبز
 ارزيابي و بازبيني موارد ايمني مترتب بر جايگاههاي CNG
 بازرسي فني مخازن
 جلوگيري از تبخير فرآورده ها در جايگاههاي توزيع
 آموزش نيروي انساني
 اجراي دوره هاي آموزشيHSE ويژه جهت تربيت تيم مميزان داخلي
 اجراي دوره هاي آموزشيHSE براي نمايندگان مديران و سيستم ها در مناطق
 اجراي دوره هاي آموزشيHSE منطقه اي
 تشكيل اولين سمينار ملي HSE در سطح مناطق 37گانه شركت پخش. اين سمينار داراي اهداف زير ميباشد:
 ايجاد يك شبكه اطلاعاتي جهت جريان سيال اطلاعات بين مناطق
 انتقال تجربيات موفق هر منطقه مناطق مختلف به ساير مناطق
 ايجاد بستر مناسب جهت بيان افكاروعقايد وايجاد انگيزشهاي لازم براي كار گروهي
مشاركـت و همبستگي نيروهاي متخصص مناطق جهت حل معضلات HSE شركت
و ارائه راهكارهاي عملي
 بالا بردن ميزان بهره وري نيروي انساني
 شركت در همايشها و سمينارهاي داخلي و خارجي جهت انتقال تجربيات و تكنولوژي ها و راهكارهاي

مقدمه
فعالیت های صنعت نفت از اکتشاف، حفاری و تولید نفت و گاز تا تولید فراورده های پالایشگاهی و محصولات پتروشیمیایی،‌ آثار و پیامدهای نامطلوب و اجتناب ناپذیری برای انسان و محیط زیست در بر دارد.

نظام مدیریت یهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE-MS)، یک ابزار مدیریتی موثر برای کنترل و بهبود عملکرد بهداشت، ایمنی و محیط زیست در سازمان ها است که با ایجاد بستر  فرهنگی خلاق و نگرشی نو و نظام مند به تبیین تاثیر متقابل بهداشت، ایمنی و محیط زیست پرداخته و از این طریق خطرها و چالش ها را به طور منظم و ساختاری مورد ارزیابی و کنترل قرار داده و روش های پیشگیرانه ارائه می دهد

. هدف نهایی در نظام مدیریتHSE صیانت از کارکنان و عموم جامعه، حفاظت از محیط زیست و پاسداری از دارایی ها و اعتبار سازمان است. ایجاد محیط های کاری ایمن، سالم و بدون حادثه، کاهش آلاینده های زیست محیطی، کنترل مواجهه کارکنان با عوامل زیان آور شغلی، ایجاد و توسعه نظام جامع و یکپارچه مدیریت HSE، نهادینه سازی نظام اجرایی مدیریت HSE پیمانکاران، اجرای کارآمد و اثربخش مطالعات شناسایی خطرات، ارزیابی ریسک ها و مدیریت آنها، تبیین مسوولیت ها و اختیارات اجرایی و متعادل سازی منابع، شامل نیروی انسانی، تجهیزات و فعالیت های تولیدی از اهداف عمده مدیریت HSE در وزارت نفت است.

جهت اطلاعات بیشتر به سایت www.kishindustry.ir مراجعه فرمایید 


تاریخچه ای پیدایش و آغاز به کار نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE-MS) در صنعت نفت
نیازهای فزاینده در صنعت نفت برای افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها، صیانت از نیروی انسانی، حفاظت از محیط زیست، استفاده از مواد و انرژی به روش صحیح و مناسب و حفاظت از سرمایه ها و اعتبار سازمان در ابتدای دهه ۸۰ منجر به تحقیق، بررسی و نهایتاً انتخاب نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست(HSE-MS) برای اجرا در سطح صنعت نفت گردید. فلسفه انتخاب این نظام اجرای موفق آن در صنایع بین المللی نفت و گاز و امتیازات حاصل از اجرای آن از یک سو و فرانگری خاص آن در سه مقوله بهداشت، ایمنی و محیط زیست و تعاملات بین این سه علم از سوی دیگر بوده است.

حاصل این فرانگری استفاده حداکثر از پتانسیل های موجود در این سه زمینه، کاهش هزینه های ناشی از اعمال اقدامات کنترلی و در نهایت افزایش بهره وری سازمانی می باشد.
پس از بررسی نظامهای مدیریتی مختلف، وزیر محترم وقت در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۸۰ با استقرار نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست HSE-MS)) در صنعت نفت موافقت نمودند و مقرر شد با بررسی منابع موجود در این خصوص، انتخاب مدل وتهیه راهنمای استقرار نظام مدیریت بهداشت، ایمنی ومحیط زیست در دستور کار شورای مرکزی نظارت بر ایمنی وآتش نشانی قرار گیرد.

نتایج بررسی های بعمل آمده، به انتخاب مدل انجمن بین المللی تولید کنندگان نفت وگاز (OGP) وتصویب آن در سی وهفتمین جلسه شورای مذکور انجامید. این موضوع طی نامه شماره ۳۸۴۳-۱/۲۸ مورخ ۲۴/۱۲/۸۱ برای اجراء در تمامی سطوح صنعت نفت از سوی وزیر نفت ابلاغ گردید تا از این طریق ضمن یکپارچه سازی تمام سیستم های مدیریتی مرتبط، تعادل فنی و اقتصادی حاصل گشته و اثربخشی و بهره وری سازمانی ارتقاء پیدا نماید. در این خصوص پس از ایجاد ساختارهای سازمانی مورد نیاز، اداره کل بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) وزارت نفت به عنوان متولی این نظام در صنعت نفت معرفی گردید تا همواره اثربخشی استقرار و توسعه این نظام مدیریتی در سطح صنعت را پایش و نظارت نماید.

ماموریت های اداره کل بهداشت، ایمنی و محیط زیست وزارت نفت
الف) استقرار، راهبری، توسعه و ممیزی نظام مدیریت  بهداشت، ایمنی و محیط زیست
ب) حرکت به سوی ایجاد امنیت  و صنعتی  بدون حادثه
ج) نظارت بر ایجاد محیط کاری سالم، ایمن و به دور از هر گونه حادثه، آسیب و خسارت به محیط زیست
د‌) صیانت از نیروی انسانی، حفاظت از محیط زیست و پاسداری از سرمایه ها و اعتبار سازمان
ه‌) حرکت در راستای توسعه پایدار، افزایش بهره وری و رشد و بالندگی نیروی انسانی

شرح وظایف کلی اداره کل HSE وزارت نفت
الف) حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی راهبردی
– سیاستگذاری و ابلاغ استراتژی های لازم جهت استقرار، نگهداری و توسعه نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست
– طراحی و ابلاغ نقشه راه نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE Road Map) و تعیین وظایف و مسئولیت های بخش‌های مختلف سازمانی و نظارت بر اجرای آن
– تدوین اهداف و برنامه های کلان و راهبردی
– تدوین و تصویب مفاهیم، تعاریف، مقرارت، آئین‌نامه‌ها، قواعد و معیارهای مورد نیاز نظام بهداشت، ایمنی و محیط زیست
– ساماندهی و هماهنگ کردن فعالیت‌های بخش های مختلف سازمانی در زمینه بهداشت، ایمنی و محیط زیست در راستای دستیابی به اهداف پیش بینی شده
– بررسی وضعیت موجود و آینده‌نگری با استفاده از روش‌های علمی و پژوهشی
– ایجاد شرایط لازم برای تسهیل و تسریع در توسعه نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست در چارچوب ضوابط مصوب
– ارزیابی فعالیت‌های بخش‌های مختلف به منظور حصول اطمینان از صحت انطباق فعالیت‌ها با نظام جامع بهداشت، ایمنی و محیط زیست.
– سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، حمایت و نظارت در زمینه تولید، پالایش و مبادله دانش،اطلاعات و تجارب مرتبط با نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست و نظارت برامر اطلاع‌رسانی
– ایجاد هماهنگی در تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای و نیزسیاست‌های بهره‌گیری از فناوری‌های نوین علمی و عملی در رابطه با موضوعات بهداشت، ایمنی و محیط زیست
– ایجاد زمینه‌های لازم برای اعتلای دانش و فرهنگ عمومی سازمان در زمینه بهداشت، ایمنی و محیط زیست.
– داوری نهائی در باره فعالیت‌های اصلی بخش های مختلف جهت حل اختلاف‌های احتمالی

جهت اطلاعات بیشتر به سایت www.kishindustry.ir مراجعه فرمایید 


ب) حوزه مدیریت بهداشت صنعتی
مدیریت بهداشت صنعتی در نظام مدیریت HSE ، بهداشت محیط کار است که ضمن اینکه نواحی و مرزهای مشترک زیادی با موضوعات ایمنی و محیط زیست دارد مقوله ای کاملاً فنی و مهندسی و فرایندی بوده و با رویکرد PROACTIVE  ( پیشگیرانه) به پایش و ارزیابی عوامل زیان آور محیط کار نظیر صدا، ارتعاش، نور، گازها و بخارات مواد شیمیایی، ذرات قابل اشتعال و انفجار، پوسچرهای نامناسب کاری و … و کنترل آنها از طریق اقدامات مهندسی و مدیریتی نظیر طراحی و اجرای سیستم های تهویه موضعی، مافلرها، سایلنسرها، جاذبها و عایق های صوتی و حرارتی و .. می پردازد و برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده در این مسیر از تخصص های بسیاری نظیر سود خواهد جست. حفاظت از سلامت نیروی انسانی در برابر عوامل مختلف زیان آور محیط کار در جهت تحقق آرمان «انسان سالم محور توسعه پایدار» از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد.

سیاستگذاری، برنامه ریزی راهبردی و نظارت عالیه بر موضوعات بهداشت صنعتی با هدف کاهش و پیشگیری از بروز بیماری ها و آسیب های شغلی از اهم وظایف این حوزه می باشد.

ج) حوزه مدیریت ایمنی
در بخش  ایمنی، کل فرایندهای صنعتی از دیدگاه ایمنی بررسی شده و خطرات ناشی از آنها مورد آنالیز قرار می گیرد. در این بررسی با تعیین میزان ریسک های احتمالی، راهکارهای کنترلی و پیشگیرانه مورد نیاز طرح ریزی و اجرا می شود. سیاستگذاری، برنامه ریزی راهبردی و نظارت عالیه بر موضوعات ایمنی و اتش نشانی با هدف شناسایی خطرات، ارزیابی و کنترل ریسک ها و در نهایت کاهش و پیشگیری از بروز حوادث  از اهم وظایف این حوزه می باشد.
 د) حوزه مدیریت محیط زیست
در بخش محیط زیست نیز کلیه اثرات زیست محیطی حاصل از اجرای پروژه ها در فاز طراحی، ساخت، نصب، راه اندازی و بهره برداری به دقت مورد بررسی قرار گرفته و کنترل های مورد نیاز اعمال می شود. سیاستگذاری، برنامه ریزی راهبردی و نظارت عالیه با هدف حفاظت از محیط زیست و تحقق صنعت سبز از اهم وظایف این حوزه می باشد. شناسایی منابع آلاینده محیط زیست (آب، هوا و خاک) و ارزیابی و کنترل آنها، بهینه سازی مصرف انرژی، مدیریت تغییرات آب و هوا و نهادینه سازی الزامات توسعه پایدار از سایر وظایف این حوزه می باشد.


  د) حوزه آموزش HSE
بمنظور افزایش سطح مهارت، توانایی و صلاحیت نیروی انسانی جهت دستیابی به اهداف سازمانی و با توجه به اهمیت آموزش در نظام مدیریت HSE و نقش آن در کاهش حوادث، بیماری های شغلی و آسیب های زیست محیطی و در نتیجه افزایش بهره وری و تعالی سازمانی، مدیریت آموزش HSE نسبت به نیازسنجی آموزشی، برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزش عمومی و تخصصی HSE با همکاری ادارت آموزش اقدام می نماید.

جهت اطلاعات بیشتر به سایت www.kishindustry.ir مراجعه فرمایید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *