تاثیر تکنولوژی بر کشاورزی

تاثیر تکنولوژی بر کشاورزی

پردیس فناوری کیش – طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت – گروه مهندسی کشاورزی

تکنولوژی در صنعت

ورود تکنولوژی به هر زمینه ای سبب پیشرفت و متحول شدن آن شده است ،  بخش کشاورزی نیز از این تغییر و تحولات مصون نمانده است.

با گذشت زمان و انقلاب صنعتی کشاورزی نیز وارد مرحله ای جدید شد. اختراع ماشین های کشاورزی مانند تراکتور، تیلر، ماشین برداشت و … سرعت انسان ها را چندین برابر و هزینه ها را نیز کاهش بسیار کم کرده است.

حسگر ها در بسیار از جاها دارای کاربرد های زیادی هستند.

یکی از موارد استفاده حسگر ها در کشاورزی است. این حسگر های می توانند در تمام مراحل تولید، کنترل، نظارت بر حیوانات به کشاورزان کمک کنند.

مهندسی کشاورزی با فناوری ها داراری رابطه مستقیم می باشد و باعث امکان استفاده از ابزار های جدید در کشاورزی می شود و به مراحل جدیدی راه پیدا می کند.

مهندسی کشاورزی باعث می شود که این صنعت در زمینه های مختلف اقتصادی نیز به رشد و شکوفایی خوبی برسد.

یکی از زمینه هایی که در مهندسی کشاورزی بسیار مورد توجه است، زیست شناسی مصنوعی می باشد که امکان برنامه ریزی مجدد به صورت کارآمد برای تولید سوخت از موجودات تک سلولی، محصول جانبی از شیمی آلی و همچنین تولید وسایل هوشمند را فراهم می کند.

اصلاح ژنتیکی محصولات غذایی

پژوهشگران مشغول به تحقیق در مورد خصوصیات و ویژگی های حیوانات و گیاهانی که برای تولید غذا پرورش داده می شوند هستند و با استفاده از فناوری های اصلاح ژنتیکی، تغییر ایجاد می کنند تا نیازهای زیستی بشر به بهترین شکل ممکن تأمین شود.

تولید گوشت بدون کشتن دام

تولید گوشت بدون کشتن دام که به آن ها گوشت مصنوعی نیز گفته می شود، نوعی از گوشت است و با کشت و تکثیر یک سلول ماهیچه به دست می آید.

محققان در حال تحقیق و بررسی برای تولید گوشت از طریق این روش هستند؛  در صورت تولید کمک بسیار زیادی به دامداری و همچنین کاهش گاز های گلخانه ای می شود.

Cultured meat

حسگرهای قابل استفاده در آب و هوا

وجود چنین حسگرهایی در مزرعه ها که اتوماسیون سازی شده اند، بسیار نیاز می باشد و در حال حاضر امکان بررسی شرایط مزارع، برخی از جنگل ها و پهنه های آبی را فراهم می کنند.

این حسگرها در سال ۲۰۱۳ از نظر علمی توسعه یافتند و در سال ۲۰۱۵ نیر مورد توجه قرار گرفتند و ارزش مالی پیدا کردند.

ربات ها مخصوص کشاورزی

این ربات ها (agriculture robots) می توانند برای اتوماسیون سازی فرایندهای مختلف کشاورزی و سرعت بخشیدن به آن ها، مانند برداشت محصول، چیدن میوه، شخم زنی، نگه داری از خاک، از بین بردن علف های هرز، کاشت محصول، آبیاری و سایر موارد مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

تجهیزاتی مخصوص حیوانات مزرعه

امروزه قلاده های مجهز به مکان یاب، سامانه بازشناسی با امواج رادیویی، سامانه ای بی سیم برای برقراری ارتباط که با تبادل اطلاعات بین یک برچسب (Tag) و یک بازخوان (Reader) عمل می کند.

همچنین سیستم های زیست سنجی می توانند اطلاعات مهم و حیاتی مربوط به حیوانات دامی را تشخیص دهند و این اطلاعات را به مزرعه داران انتقال دهند این اطلاعات کمک زیادی به دامدارای در مورد دام های خود می دهد و در هنگام حمله حیوانات وحشی اخطار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *