هوش مصنوعی در بازارهای سرمایه

پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت ومدیریت_دپارتمان فناوری اطلاعات وارتباطات

ورود به بازار سرمایه

بازار سرمایه از مهم‌ترین اجزای اقتصاد دنیای امروز است. هر کدام از بازیگران این حوزه با هدف خاصی وارد بازارهای سرمایه می‌شوند. ممکن است شما صاحب یک شرکت باشید و فکر می‌کنید شرکت شما به اندازه کافی بالغ شده است و شاید بهتر است سهام آن را در بازارهای سرمایه عرضه عمومی کنید و سرمایه بیشتری جذب کنید.

فعالیت در بازار سرمایه‌

در بازار روش‌های مختلفی برای انتخاب سهم سرمایه وجود دارد. از تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis) و تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) گرفته تا انتخاب سهم بر اساس طالع‌بینی و وضعیت ستاره‌ها (در عمل یعنی انتخاب تصادفی).

هوش مصنوعی وارد می‌شود

استفاده از کامپیوتر برای تحلیل داده‌ها در دنیای امروز بسیار معمول است. کامپیوترها با استفاده از الگوریتم‌های از پیش نوشته شده، اطلاعات مورد نیاز ما را خلاصه می‌کنند.

مثلا به جای چند جدول عریض و طویل، یک نمودار نمایش می‌دهند. کامپیوترها این کارها را به شکل ناخودآگاه انجام می‌دهند. آن‌ها نه از ماهیت داده‌ها خبر دارند، نه می‌دانند که این داده‌ها به چه دردی می‌خورند. کامپیوتر شما نه از سود میلیاردی خوشحال می‌شود نه بعد از یک ضرر سنگین افسردگی می‌گیرد.

هوش مصنوعی همراه با کمک یادگیری ماشینی، شبکه‌های عصبی (Neural Networks) و الگوریتم ژنتیک، می‌تواند از عهده این کار برآید.

هوش مصنوعی بارها سریع‌تر از ما می‌تواند اطلاعات را بخواند و تحلیل کند. از سویی هوش مصنوعی هیچ‌وقت تصمیم احساسی نمی‌گیرد. ما هنوز ماهیت احساس را به خوبی نمی‌شناسیم. در نتیجه هنوز بلد نیستیم به کامپیوترها یاد بدهیم که احساساتی باشند.

ما برای مطالعه مدارک و اطلاعات یک شرکت احتمالا به یک روز کاری زمان نیاز داریم. این کار برای کامپیوتر فقط چند ثانیه طول می‌کشد. ما در حین مطالعه و تحلیل آن‌ها باید چای، آب و غذا بخوریم. دستشویی برویم. با دیگران حرف بزنیم. همه این‌ها حواسمان را پرت می‌کند و تمرکزمان را کمتر می‌کند. هوش مصنوعی هیچ‌کدام از این مشکلات را ندارد.

هوش مصنوعی چه کار می‌تواند بکند؟

در تحلیل بنیادی شما می‌توانید با مطالعه صورت مالی، استراتژی‌ تجاری و برنامه‌های آینده شرکت، تخمینی از ارزش ذاتی سهام آن به دست آورید. با مقایسه این ارزش با قیمت سهام در بازار می‌توانید در مورد خرید سهم تصمیم‌ بگیرید.

هوش مصنوعی چگونه وارد بازار سرمایه می‌شود؟

برای اینکه بتوان یک سیستم هوش مصنوعی برای بازار سرمایه ساخت، باید به آن آموزش داد. باید تاریخچه تغییرات هزاران سهم را همراه با داده‌هایی در مورد تاریخچه وضعیت اقتصادی کشور و جهان به او داد. باید نقاط عطف و دلایل وقوع نقاط عطف در قیمت سهام هر شرکت را هم به او یاد بدهیم.دقیقا باید تصور کنید که یک کارآموز بسیار باهوش دارید و می‌خواهید به او بازار سرمایه را یاد بدهید.

هوش مصنوعی یک رقیب مهم در بازار سرمایه

شاید فکر کنید این حرف‌ها بیشتر شبیه فیلم‌های علمی تخیلی است. اما همین امروز شرکت‌هایی هستند که با استفاده از هوش مصنوعی به خریدوفروش سهام می‌پردازند. در این شرکت‌ها معاملات را هوش مصنوعی انجام می‌دهد و فقط چند نفر معامله‌گر انسانی بر عملکرد او نظارت می‌کنند.

مردم می‌توانند بخشی از صندوق این شرکت‌ها را بخرند و در سود با آن‌ها شریک شوند. نکته جالب اینجا است که مردمی که در این بازارها سرمایه‌گذاری می‌کنند، به هوش مصنوعی اعتماد بیشتری دارند تا معامله‌گرهای انسانی. از مهم‌ترین دلایل این موضوع این است که کسب سود شخصی برای معامله‌گر کامپیوتری معنایی ندارد. به همین دلیل مثل معامله‌گرهای انسانی، خود را در اولویت خرید یک سهم خوب قرار نمی‌دهد. در نهایت سود بیشتری نصیب شرکت و سرمایه‌گذار می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *