هفت کتابی که باید در مورد تحول دیجیتال بخوانید

پردیس فناوری کیش_طرح ملی مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه مدیریت:

دیروز که قصد داشتم به جلسه ای بروم، از تاکسی اینترنتی استفاده کردم. نهار را از یک اپلیکیشن سفارش اینترنتی غذا سفارش دادم.” اگر به زندگی روزمره خود دقت کنیم، میبینیم که از حدود 5 سال پیش تا امروز، بسیاری از رفتارهای ما بعنوان یک “مشتری” تغییرات زیادی داشته است. آیا این تغییر رفتارها، متوقف می شوند؟ به عبارت دیگر، آنچه که امروز تحت عنوان استارت آپ های حوزه تکنولوژی یا اپلیکیشن های خدمت رسانی مطرح هستند، به مرحله بلوغ رسیده اند یا باید منتظر تازه واردان با نوآوری های بیشتر و ارزش های پیشنهادی بهتری باشیم؟ واضح است که این تغییرات نه تنها متوقف نمی شود، بلکه با سرعت بیشتری نسبت به گذشته به پیش خواهد رفت.

ضمنا، این تغییرات که ما بعنوان مشتری حس می کنیم، بیشتر در حوزه B2C هست، یعنی ما مصرف کننده نهایی هستیم. تحول دیجیتال در حوزه B2B بسیار تخصصی تر است که کمتر در سطح جامعه بطور مشهود دیده می شود ولی در پشت پرده بسیاری از فرآیندها موثر است. بنابراین تحول دیجیتال روند محتومی است که در درجه اول برای بقا، و در مرحله بعد برای رشد و توسعه و افزایش بهره وری، در سازمانها پیاده سازی شوند. این 7 کتاب، که در اینجا معرفی می شوند، تا قبل از سال 2018 چاپ شده اند ولی مطالعه آنها برای آشنایی با این حوزه و دانستن مقدمات، توصیه می شود. این لیست به ترتیب سال انتشار کتاب، از قدیمی ترین به جدیدترین تنظیم شده است.

1- دیجیتال یا مرگ: تحول دیجیتال- تنها انتخاب کسب و کارها برای بقا، شکست دادن و پیروز شدن

Digital or Death: Digital Transformation – The Only Choice for Business to Survive, Smash, and Conquer

نویسنده: Dominic Mazzone

تاریخ انتشار: November 3, 2014

این کتاب مثالهای زیادی از تحولات دیجیتال را برای خواننده از صنایع مختلف بازگو می کند. هرچند این کتاب هیچ الگوریتم و راهنمایی برای پیاده سازی تحول دیجیتال در سازمان ارایه نمی کند، ولی برای آشنایی با مقدمات و اینکه درک کنیم اصلا چرا باید تحویل دیجیتال در سازمان انجام شود، کاربردی خواهد بود. همچنین از این کتاب و مثالهای آن می توانید برای قانع کردن سایرین استفاده کنید.

2- رهبری دیجیتال: استفاده از تکنولوژی برای تحول کسب و کار

Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation

نویسندگان: George Westerman, Didier Bonnet, Andrew McAfee

تاریخ انتشار: October 14, 2014

هرچند این کتاب کمی قدیمی است، ولی یکی از منابع اصلی حوزه تحول دیجیتال است که حدود 400 شرکت را در صنایع مختلف و طی سالهای متمادی بررسی کرده و راه کار عملی برای رهبران تحول دیجیتال در سازمان فراهم کرده است. اگر می خواهید تنها یک کتاب در حوزه تحول دیجیتال بخوانید، این کتاب انتخاب خوبی است. خوشبختانه این کتاب تحت عنوان “تحول دیجیتال” توسط آقای شامی زنجانی و خانم ایران دوست ترجمه شده و انتشارات نص آن را منتشر کرده است.

3- اختلال غیر عادی: چهار نیروی جهانی که همه روندها را تغییر می دهند

 No Ordinary Disruption: The Four Global Forces Breaking All the Trends

نویسندگان: Richard Dobbs, James Manyika, Jonathan Woetzel

تاریخ انتشار: May 12, 2015

این کتاب که توسط مشاوران شرکت مک کینزی نوشته شده است، به بررسی پدیده اختلال و اینکه چرا برخی شرکت ها مختل می شوند در حالی که بقیه می توانند رشد کنند، می پردازد. این کتاب برای رهبران شرکتهای خصوصی و دولتی مسیری ترسیم می کنند و آنها را قادر می کند درکی از آنچه اختلال می خوانیم در 10 تا 20 سال آینده داشته باشند. اگر دنبال دیدن تصویر بزرگ و کلی از تحول دیجیتال در جهان هستید، این کتاب را بخوانید.

4- دیجیتال در هسته: تسلط مجدد بر رهبری صنعت تان، شرکت تان و خودتان

Digital to the Core: Remastering Leadership for Your Industry, Your Enterprise, and Yourself

نویسندگان: Mark Raskino, Graham Waller

تاریخ انتشار: November 12, 2015

نویسندگان این کتاب تحلیل گران شرکت گارتنر (Gartner) هستند و این کتاب را بر اساس مصاحبه هایی که با 30 مدیر ارشد شرکت های غول جهانی نظیر جنرال الکتریک، فورد و مک دونالد انجام داده اند، نوشته اند. کتاب با تاکید بر شروع شدن تحول دیجیتال از بالاترین سطح سازمان شروع کرده و به ریز و با جزییات فعالیت و کارهای رهبران را برای اجرای تحول دیجیتال در سازمان بررسی می کند.

5- نقشه راه تحول دیجیتال: بازنگری کسب و کار در عصر دیجیتال

The Digital Transformation Playbook: Rethink Your Business for the Digital Age

نویسنده: David Rogers

تاریخ انتشار: April 5, 2016

این کتاب که میتوان آن را نقشه تحول دیجیتال برای “صنایع موجود” نیز نامید توسط آقای روجر نوشته شده است. این کتاب طولانی ترین کتاب در این لیست است که بر اساس چند دهه تجربه و مشاوره نویسنده به صنایع مختلف در حوزه های دیجیتال جمع آوری شده است و یک راهنمای کامل برای تحول دیجیتال ارایه کرده است.

اگر دنبال کامل ترین کتاب برای رهبری تحول دیجیتال در سازمانتان هستید، این کتاب بهترین گزینه است. این کتاب با عنوان “نقشه راه تحول دیجیتال” توسط مصطفی مرشدی ترجمه شده است و بزودی توسط انتشارات سازمان مدیریت صنعتی در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

6- بهترین باشید: مدیران ارشد اطلاعات در عصر فناوری اطلاعات

 Be the Business: CIOs in the New Era of IT

نویسنده: Martha Heller

تاریخ انتشار:September 27, 2016

این کتاب از زاویه دید مدیر ارشد اطلاعات برای مواجه شدن با چالش های IT سازمان در عصر دیجیتال نوشته شده ولی خواندن آن به کارآفرینان و مدیران عاملی که می خواهند از چالش های تیم IT خود درک صحیحی داشته باشند، توصیه می شود. نویسنده کتاب، خانم هالر در سال 2012 با این چالش مواجه شد و پس از طی کردن این دوره با موفقیت، تجربیات خود را در این کتاب به اشتراک گذاشته اند. اگر شما CIO هستید، حتما این کتاب را بخوانید.

7- ماتریس دیجیتال: قوانین جدید تحول کسب و کار با استفاده از تکنولوژی

The Digital Matrix: New Rules for Business Transformation through Technology

نویسنده:Venkat Venkatraman

تاریخ انتشار:February 7, 2017

این کتاب یک چارچوب برای برای تحول دیجیتال در اختیار شما قرار می دهد. این کتاب که جدیدترین کتاب در این لیست است، برای هر مرحله تحول دیجیتال دستورالعملی مفصل در اختیار شما قرار می دهد. اگر دنبال آخرین یافته های اجرایی و عملیاتی این حوزه هستید، حتما این کتاب را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *