مانور مشترک اطفای حریق در مرکز انتقال نفت شهید قمری

مانور مقابله با شرایط اضطراری آتش سوزی در مرکز انتقال نفت شهید قمری با مشارکت منطقه غرب و شرکت بهره برداری نفت و گازغرب و بهداری و بهداشت صنعت نفت غرب کشور در مرکز انتقال نفت شهید قمری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران- منطقه غرب؛ سرپرست HSE با اعلام این خبر گفت: این مانور با هدف کاهش آسیب دیدگی افراد و تجهیزات در زمان اجرای پروژه ها و تداوم عملیات رسید و انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی و افزایش توانمندی و آمادگی بیشتر کارکنان این مرکز انتقال نفت به منظور مقابله با شرایط اضطرای آتش سوزی در زمان لایروبی مخازن و جلوگیری از گسترش و سرایت حریق به دیگر مخازن و تاسیسات مرکز انتقال اجرا شد.

مهندس محسن محمدی افزود: این مانور بر اساس سناریوی از پیش تدوین شده و با آتش سوزی فرضی بر روی مخزن T11 این مرکز انتقال نفت آغاز شد.

وی تصریح کرد: این آتش سوزی فرضی به دلیل ایجاد بخارهای حاصل از مخلوط واکس و نفت خام و همچنین ایجاد الکتریسته ساکن در زمان انتقال مواد نفتی رخ داد که به کامیون لجن کش مستقر در محل سرایت کرد.

سرپرست HSE منطقه غرب گفت: به همین دلیل احتمال گسترش حریق به سمت مخزن T12 نیز وجود داشت که نیروهای حاضر در این مرکز انتقال نفت با کمک کامیون آتش نشانی شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب اقدام به اطفای حریق نمودند.

مهندس محمدی خاطر نشان کرد: در این مانور رئیس مرکز انتقال نفت شهید قمری، ضمن اطلاع رسانی به مدیر و معاونت عملیات منطقه، فرماندهی عملیات مقابله با شرایط اضطراری و ارتباط با کمیته بحران تشکیل شده در مرکز منطقه را عهده دار شد.

وی افزود: در این مانور اولین حمله به حریق توسط کارکنان تعمیراتی و آتش نشانی با استفاده از کپسول های آتش نشانی صورت گرفت. پس از اینکه عملیات اطفا با کپسول های پودری ناموفق بود به دستور فرمانده عملیات، کارکنان بهره برداری و آتش نشانی ضمن روشن نمودن دیزل پمپ آب آتش نشانی، با کشیدن هوز و استفاده از این لاین اینداکتور و نازل کف ساز اقدام به پاشیدن کف بر روی حریق نمودند.

وی ادامه داد: در نهایت با کمک کامیون آتش نشانی شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب و انجام کولینگ بر روی مخزن T12 و کامیون لجن کش با گراند مانیتور، حریق مهار شد.

مهندس محمدی اعلام کرد: در پایان مانور جلسه ارزیابی مانور تشکیل و نقاط قابل بهبود و قوت آن با حضور رئیس مرکز انتقال نفت، مسئولین HSE، کارکنان بهره برداری و نیروهای آتش نشانی نفت و گاز غرب،بسیج، حراست و کارکنان واحدهای تعمیراتی بررسی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *