لینکدین به پایان مسیر و شکست نزدیک می‌شود؟

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره تخصصی صنعت- گروه صنعت:

دو سال از زمان فروخته‌شدن لینکدین به مایکروسافت می‌گذرد؛ درحالی‌که به‌عقیده‌ی برخی کارشناسان، هنوز اتفاق خاصی در شبکه‌ی اجتماعی اختصاصی کسب‌وکار رخ نداده است.

یکی از تبلیغات مشهور لینکدین در سال‌های اولیه‌ی فعالیت، از چند اسلاید ساده و موسیقی آماده‌ای تشکیل می‌شد که از شاتراستاک خریده شده بود. آن تبلیغات به‌هیچ‌وجه نشان‌دهنده‌ی استارتاپی نبود که روزی غولی همچون مایکروسافت آن را بخرد. به‌هرحال، همان شرکت را درنهایت ردموندی‌ها با قیمت ۲۷ میلیارد دلار خریدند که حدود ۵۰ درصد بیش از قیمت‌گذاری پیشین روی مجموع ارزش سهامش بود.

برخی کارشناسان مایکروسافت را به‌‌دلیل خرید لینکدین، «احمق» توصیف می‌کنند؛ اما این شرکت در زمان مدیریت ساتیا نادلا خریده شد؛ کسی که خریدهای معقولانه‌ای را در تاریخ رهبری خود مدیریت کرده است. او به بازگرداندن مایکروسافت به روزهای اوج مشهور است؛ روزهای اوجی که تا پیش از مدیریت مدیرعامل نه‌چندان محبوب، یعنی استیو بالمر، کام مایکروسافت را شیرین کرده بود. بالمر تجربه‌های خرید اشتباه زیادی در کارنامه‌‌اش داشت. نمونه‌ی بارز آن‌ها، تصاحب نوکیا در سال ۲۰۱۳ با رقم ۷.۹ میلیارد دلار بود. به‌هرحال، نویسنده‌ی مقاله‌ی منبع، یعنی Lance Ng اعتقاد دارد احتمالا نادلا نیز اشتباه مشابهی با قیمتی ۳.۴ برابر بیشتر مرتکب شده است.