قدرتمندترین راکت جهان در حال ساخت!

ساخت قدرتمندترین راکت فضایی جهان

پردیس فناوری کیش_طرح مشاور متخصصین صنعت و مدیریت_گروه هوافضا

بدون شک مهمترین برنامه این روزهای آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا) پروژه اعزام فضانورد به ماه و مریخ است و حالا یکی از مهمترین چالش‌های فراروی مهندسان این پروژه یعنی تکمیل طراحی سیستم پرتابه فضایی (SLS) برطرف شده است.

ناسا از پایان بررسی طراحی قدرتمندترین راکت فضایی جهان خبر داد. قرار است این راکت انسان را به مریخ برساند.

ناسا اعلام کرده پس از تکمیل طراحی و ساخته شدن این راکت، باید آن را قدرتمندترین راکت فضایی ساخت دست بشر به شمار آورد.

راکت فضایی
پروژه قدرتمندترین راکت فضایی جهان

ماموریت این راکت

آژانس فضایی آمریکا در نظر دارد تا از این راکت قدرتمند برای رساندن انسان به بخش‌هایی از منظومه خورشیدی استفاده کند که پیشتر حتی تصورش هم نمی شد.

بررسی نهایی طرح این راکت ۱۱ هفته به طول انجامیده و در این مدت ۱۳ تیم از دانشمندان و مهندسان ناسا بیش از یکهزار سند مربوط به این طراحی را موشکافانه مورد مطالعه قرار داده اند.

در این مدت آنها در تلاش برای اطمینان خاطر حاصل کردن از این موضوع بودند که آیا ساخت مدل اصلی این راکت با این شرط که خطری برای سلامت و ایمنی فضانوردان به همراه نداشته باشد امکان پذیر است یا نه.

هرچه قدرت رانش يك راكت بيشتر باشد، مي‌تواند در فواصل بيشتر پرواز كرده و بار بيشتري حمل كند از اين رو فالكون هِوي طيف جديدي از فرصت‌هاي تجاري را براي اسپيس‌ايكس ايجاد كرده‌است كه در آن علاوه بر دولت، شركت‌هاي تجاري خصوصي نيز حضور خواهند داشت.

درباره این راکت بیشتر بدانید

قدرتمندترین راکت تاریخ ۱۱۷ متر طول داشته و به موتورهای پیشرفته RS-۲۵ مجهز خواهد بود.

آزمايش سه هسته طبقه اول راكت فالكون هوي در مركز ساخت راكت اين شركت در McGregor واقع در تگزاس به پايان رسيده است.

اسپيس ايكس، فالكون هوي را ‘قدرتمندترين راكت جهان’ معرفي مي كند و در وب سايت خود ادعا كرده است كه اين راكت مي تواند با يك سوم هزينه، محموله اي معادل بيش از دو برابر ظرفيت راكت Delta IV Heavy را حمل كند.

اسپيس ايكس انتظار دارد كه فالكون هوي در نهايت بار و خدمه ميان زمين و مريخ حمل كند.

راكت فالكون هوي در اصل يك هسته سه تايي از راكت فالكون 9 است كه به يكديگر چسبيده اند. موتورهاي اين سه راكت مي توانند در هنگام پرتاب، 5 ميليون پوند نيروي رانشي توليد كنند كه برابر با نيروي توليد شده توسط 18 هواپيماي 747 است.

فالکون هوی رکورد شکست!

به گفته اسپيس ايكس، تنها راكت Saturn V كه آخرين پرواز آن در سال 1973 بود، بار بيشتري را به مدار زمين حمل كرد.

به نوشته مجله انگليسي فورچون، يكي از اين سه هسته يك راكت فالكون 9 بود كه پيش از اين نيز در يك ماموريت براي تامين منابع ايستگاه بين المللي فضايي شركت كرده بود. اسپيس ايكس براي كاهش قابل توجه هزينه ماموريت هاي فضايي، در پي قابليت به كارگيري راكت ها در ماموريت هاي متعدد است.

براساس گزارش CNN، با نزديك‌تر شدن به تاريخ پرتاب اين راكت، هيجان و هياهو در ميان طرفداران خبرهاي فضايي بيشتر مي‌شود و بخش بزرگي از اين هيجان به دليل ابعاد بزرگ فالكون هِوي است، اين راكت كه ساخت شركت اسپيس‌ايكس است،‌قدرتمند‌ترين راكت جهان است. اسپيس‌ايكس، شركت فضايي كه توانست صنعت ساخت راكت را مختل و متحول سازد، توسط ايلان ماسك بنيان‌گذار شركت تسلا تاسيس شده‌است.

ایلان ماسک قصد فرستادن محموله ای عجیب را به فضا دارد

فالكون هِوي قرار است در ماموريت آزمايشي‌اش محموله‌اي آزمايشي حمل كند و يكي از ويژه‌ترين بخش‌هاي اين محموله خودروي قرمز تسلايي است كه جزو دارايي‌هاي شخصي و مجموعه ايلان ماسك به شمار مي‌رود. ارسال خودرو به فضا هيچ پشتوانه علمي ندارد، و تنها براي ماسك و شركت تسلا يك نمايش تبليغاتي خواهد بود.

زماني كه از ماسك پرسيده شد چرا مي‌خواهد خودرويي به ارزش 100 هزار دلار را دور بياندازد گفت: اين تصور كه قرار است يك خودرو براي هميشه در فضا شناور باشد و شايد ميليون‌ها سال بعد زماني توسط تمدن‌هاي بيگانه كشف شود را دوست دارم.

خودرو ایلان ماسک
خودرو 100 هزار دلاری ایلان ماسک در داخل فالکون

زماني كه قابليت پرواز فالكون هِوي به اثبات برسد، مي‌تواند ماموريت‌هاي رسمي خود،‌يعني ارسال ماهواره‌ها و ديگر محموله‌ها به فضا را آغاز كند. درحال حاضر قراردادهايي براي ارسال سه ماهواره ارتباطاتي با توسط فالكون هِوي بسته شده‌است. نيروي هوايي آمريكا نيز قصد دارد ماهواره‌هاي آب و هوايي را با كمك اين راكت به مدار بفرستد.

قیمت هر ماموریت این راکت

قيمت هرماموريت راكت فالكون هِوي 90 ميليون دلار است. يعني 45 درصد گران‌تر از فالكون 9 كه از سال 2012 براي تمامي ماموريت‌هاي رفت و برگشت شركت اسپيس‌ايكس مورد استفاده قرار گرفته‌است. فالكون هِوي ابعادي سه برابر راكت فاكلون 9 دارد و قدرت رانش آن نيز سه برابر بيشتر از اين راكت است. با اين‌همه در مقايسه با هزينه پرتاب قدرتمند‌ترين راكت كنوني جهان، راكت دلتا چهارهِوي ، كه هزينه هربار پرتابش 400 ميليون دلار است، راكت فالكون هِوي بسيار مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. علاوه براين فالكون هِوي قدرتي دو برابر دلتا چهار دارد.

ویژگی های قابل توجه فالکون

این راکت ۲۷ موتور دارد که بیش از تعداد موتورهای به کار رفته تاکنون است.

فالکون هوی می‌تواند محموله‌ای به وزن حدود ۶۳ تُن را در مدار پایینی زمین قرار دهد که بیش از دو برابر وزنی است که راکت‌های فعلی قادر به حمل آن هستند.

«ایلان ماسک » بنیانگذار کمپانی «اسکای ایکس » می گوید هدف نهائی اش، ساختن یک کلونی در مریخ است که نوع بشر را به گونه ای بین سیاره ای تبدیل کند.

اخبار هوافضا را از ما بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *