فعالیت کسب‌وکارها در استان‌ها به‌جز تهران

فعالیت کسب‌وکارها در استان‌ها به‌جز تهران

پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه مدیریت بحران :

فعالیت کسب‌وکارها در استان‌ها به‌جز تهران از ۲۳ فروردین آغاز می‌شود

رئیس‌جمهور در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که فعالیت کسب‌وکارها و ادارات در استان‌ها از ۲۳ فروردین آغاز خواهد شد.

حسن روحانی در جلسه با رؤسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا اعلام کرد که رؤسای این کمیته‌ها باید ارزیابی دقیقی از میزان تأثیر تشدید برنامه فاصله‌گذاری اجتماعی انجام دهند و برای زمان بازگشایی مراکز، پس از اطمینان از ایجاد وضعیت تثبیت‌شده، پروتکل‌هایی را با دقت نظر در تمامی حوزه‌ها طراحی و متناسب با هر کسب‌و‌کار اجرا کنند. رئیس جمهور در ادامه اعلام کرد که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با تبدیل به فاصله‌گذاری هوشمند ادامه خواهد یافت. وی در این رابطه تصریح کرد:

ما مرحله اول و دوم فاصله‌گذاری را اجرا کرده‌ایم و موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم و الان در مرحله‌ی سوم آن که اجرای فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی است، قرار داریم و مختصات آن باید مشخص و مدون باشد.

پروتکل‌های بهداشتی باید به‌گونه‌ای طراحی شود که همه‌ی مردم اعم از ارباب رجوع، کارمند، کارگر و کاسب بدانند و مطمئن باشند در محیط کار و بیرون از خانه با رعایت این پروتکل‌ها می‌توانند درصد بالایی اطمینان خاطر داشته باشند که از سلامتی برخوردار خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در تاریخ ۹ فروردین نامه‌ای به رؤسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های کشور با موضوع «عدم وقفه در کار تولید کشور» نوشت و در آن اعلام کرد که «اصل کار و تولید کشور آن هم در سالی که به‌نام سال جهش تولید نام‌گذاری شده تعطیل‌پذیر نیست». وی درادامه نوشت که به‌این‌منظور، از هرگونه تعطیلی ممانعت به عمل بیاید.

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران نیز به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، از ادامه‌دار شدن تعطیلی‌ها تا روز ۲۳ فروردین خبر داد و گفت واحد‌هایی که در این ایام تعطیل بودند تا روز بیست‌وسوم فروردین تعطیل خواهند بود، یعنی باز شدن واحد‌های صنفی به بعد از تعطیلات نیمه شعبان و آخر هفته موکول خواهد شد. وی در ادامه گفت که در این ایام تنها فروشگاه‌ها و مراکز عرضه‌ی اقلام ضروری به روی مردم باز خواهند بود و هیچ یک از واحد‌های صنفی که در این ایام تعطیل بوده‌اند شروع به فعالیت صنفی نخواهند کرد.

به‌دنبال این خبر و انتشار نامه‌ی قائم‌مقام وزیر صمت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نامه‌ای اعتراض‌آمیز به رئیس جمهور نوشت و درمورد دستورالعمل ابلاغی وزارت صمت برای بازگشایی مشاغل و مراکز کسب‌و‌کار هشدار داد. سعید نمکی نوشت:

اخیرا، بدون اطلاع ستاد نامه‌ای توسط قائم‌مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی به کلیه استان‌ها ابلاغ شده که عملاً دستورالعمل اداری برای بازگشایی کسب‌و‌کار تلقی می‌شود که این شیوه با نقش، مسؤولیت و جایگاه ستاد ملی مقابله با کرونا مغایرت دارد.

لذا ضمن اعتقاد راسخ اینجانب و وزیر کشور و دیگر همکاران به کمک هرچه زودتر به کاهش اثرات اپیدمیولوژیک کرونا بر اقتصاد کشور و تدوین پروتکل برای بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی با اولویت ویژه قویاً اعلام می‌کنیم که هرگونه تصمیم آتش به اختیار توسط هر دستگاه دولتی، غیردولتی، فرهنگی، مذهبی و غیره که مورد تأیید نباشد شعله‌هایش به سرعت دامن نظام سلامت و متعاقب آن اقتصادی کشور را خواهد گرفت.

درنهایت امروز رئیس‌جمهور در جلسه‌ی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا گفت در میان وزارتخانه‌های دولت اختلافی نیست. وی همچنین اظهار کرد در روندی که برای مسئله‌ی مبارزه و مقابله با کرونا پیش‌رو داریم هیچ اختلاف‌نظری میان دستگاه‌های دولتی و قوای سه‌گانه وجود ندارد و همه‌ی ارکان کشور با هماهنگی در حال انجام امور هستیم.

با تمام این اوصاف، امروز مقرر شد که در استان‌های کشور به‌جز تهران کسب‌وکارهای کم‌ریسک (که در آن‌ها تجمع صورت نمی‌گیرد) از ۲۳ فروردین فعالیت‌های خود را آغاز کنند اما کسب‌وکارهای پرریسک (از جمله مراکز ورزشی، استخرها و مراکزی که نیاز به حضور جمعیت دارند) تا اطلاع ثانوی تعطیل باقی می‌مانند. ساعت کار این کسب‌وکارها از ۷ صبح تا ۲ بعدازظهر است و طبیعتا فعلا نماز جماعت برگزار نمی‌شود و باتوجه‌به نزدیکی ماه رمضان، غذا هم در محل کار خورده نمی‌شود.

روحانی گفت که فعلا دو سوم کارمندان به سر کارها می‌آیند و یک سوم به‌طور گردشی فعالیت می‌کنند. فعالیت‌های اقتصادی در استان تهران نیز از روز شنبه ۳۰ فروردین آغاز می‌شود. رئیس‌جمهور تشریح کرد:

در بخش کسب‌وکارهای کم‌ریسک بنا شد تا در استان‌ها از شنبه ۲۳ فروردین فعالیت‌ها با مراعات پروتکل‌های اعلامی از سوی بهداشت و درمان آغاز شود؛ حتماً باید بر این پروتکل‌ها نظارت شود و مسئولیت اصلی این نظارت بر عهده‌ی وزارت بهداشت است. امروز همچنین تصویب شد تا در صورت نیاز نیروی بسیج نیز برای نظارت با دقت به وزارت بهداشت کمک کند.

روحانی گفت آغاز فعالیت کسب‌وکارها به‌معنای فراموش کردن اصل در خانه ماندن نیست و ترجیح بر این است که آن‌هایی که حضورشان در جامعه ضرورتی ندارد، همچنان در خانه بمانند.

برای بازگشایی فعالیت‌های کسب و کارها براساس پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان تصمیم گرفتیم به‌صورت پلکانی عمل کنیم. در خصوص فعالیت ادارات دولتی نیز مصوب شد از هفته آینده یعنی ۲۳ فروردین فعالیت ادارات به این صورت باشد که دو سوم از کارمندان در محل کار خود حضور خواهند داشت و یک سوم دیگر مجاز هستند که در محل کار خود حضور پیدا نکنند؛ در این مصوبه تأکید شد که نسبت به افرادی که سن بالا دارند و همچنین به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند اولویت‌ها لحاظ شود.

از کمیته تبلیغات خواستیم دراین‌زمینه طرح‌ها و اطلاعات مورد نیاز را آماده کند و در رسانه‌ها توضیح داده شود که فروشندگان چگونه باید مسائل را رعایت کنند؛ همچنین تأکید شد که وظایف و اصول بهداشتی که باید مورد توجه قرار بگیرد برای مردم توضیح داده شود.

تعطیلی طولانی‌تر کسب‌وکارها باتوجه به این موضوع ادامه می‌یابد که به‌گفته‌ی معاون کل وزیر بهداشت، اگر ترددها در تهران ادامه داشته باشد یا کسب‌وکارها بازگشایی شوند، کرونا دوباره در این استان اوج می‌گیرد. ایرج حریرچی همچنین گفت که باتوجه به ترافیک دیروز در تهران، وضعیت این شهر و استان نگران‌کننده است.

رئیس‌جمهور روحانی همچنین اعلام کرد که هر کارمندی به کرونا مبتلا شود، موظف است به مدیر خود اعلام کند و سرکار حاضر نشود. درغیراین‌صورت، رفتن او به محل کار تخلف و جرم محسوب می‌شود. وی از وزیر بهداشت خواست تا به آزمایشگاه‌ها ابلاغ کند که آن‌ها موظف هستند بیماری فرد را علاوه‌بر خود وی، به محل کار و خانواده‌اش نیز اطلاع دهد. روحانی اضافه کرد:

وقتی به کسی می‌گوییم آزمایش کرونای وی مثبت است نباید اضطراب و نگرانی شدید پیدا کند. بسیاری مردم با ایزوله و قرنطینه بعد از دو هفته خوب می‌شوند و این مورد تنها در ۱۵ تا ۲۰ درصد دیده نمی‌شود. از ۱۰۰ نفر که مبتلا می‌شوند ۳ یا ۴ نفر خطر مرگ دارند و حتی ما باید از رقم ۳ درصد هم که در جامعه هست پایین‌تر رویم و به ۲ درصد برسیم.

اینکه افراد وقتی مبتلا می‌شوند این موضوع را مخفی می‌کنند لازم نیست، بلکه باید اصول بهداشتی را رعایت کنیم و این موضوع را هم مثل آنفولانزا اعلام کنیم وگرنه پنهان‌کردن آن نفعی ندارد و مهم نیست، البته هر کسی دوست دارد می‌تواند این کار را بکند، اما اصل مهم رعایت بهداشت و جلوگیری از ارتباط با دیگران است.

در مجموع حضور افرادی که مبتلا به کرونا هستند در جامعه ممنوع است و این افراد باید خود را یا در خانه یا در نقاهتگاه‌ها یا در بیمارستان‌ها قرنطینه کنند.

روحانی همچنین گفت ممنوعیت تردد بین استان‌ها تا ۳۰ فروردین ادامه خواهد داشت و رفت‌وآمد درون استانی بلامانع است.

رئیس‌جمهور همچنین درمورد فعالیت‌های آموزشی گفت:

آموزش به‌جز آموزش تکمیلی از ۳۰ فروردین حضوری خواهد بود، اما در بخش کارشناسی و مدارس تا ۳۰ فروردین آموزش از دور است؛ البته آموزش و پرورش این اختیار را دارد تا در استان‌های سفید فعالیت خود را آغاز کند. 

وی گفت از افراد و کارگران بخش حمل‌و‌نقل ،هیچ‌کس اخراج نشده و تعدیلی هم صورت نگرفته که خبر خوبی است و شامل آن امتیازهایی که ما برای کسب و کارها در نظر گرفتیم می‌شوند.

روحانی درانتها گفت ما نمی‌دانیم شیوه‌ی فعالیت ویروس کرونا در یک ماه آینده چگونه است بنابراین باید با رعایت اصول بهداشتی، صبر کنیم تا ببینیم اوضاع چگونه خواهد شد. رئیس‌جمهور گفت اماکن مقدس تا آخر فروردین، مانند سابق تعطیل خواهد ماند و در جلسات آینده درمورد آن صحبت شود. وی همچنین گفت که جلسه‌ی بعدی ستاد ۲۴ فروردین خواهد بود؛ البته اگر مسئله‌ی مهمی وجود داشته باشد، ممکن است زودتر نیز برگزار شود.


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان/ خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *