طرح بازآفرینی در 18 شهر اجرا می شود

به نقل از مرکز تخصصی مشاوره صنعت ipcc مدیرکل دفتر نظارت بر امور فنی و اجرایی شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: طرح بازآفرینی شهری به صورت نمونه (پایلوت) در 18 شهر کشور از جمله گرگان و گنبدکاووس در استان گلستان اجرا می شود.به گزارش خبرنگار ایرنا، فرهاد قلی زاده روز پنجشنبه در نشست ستاد بازآفرینی شهری گنبدکاووس افزود: اجرای این طرح ها با مشارکت مردم و با رویکرد محله محور اجرا می شود.
وی گفت: طرح بازآفرینی شهری با هدف احیا و بهسازی بافت های فرسوده و نیز درمحلات حاشیه نشین و سکونتگاه های غیر رسمی شهری و در قالب ستادی که با همین نام در هر شهر تشکیل شده، اجرا می شود.
قلی زاده اضافه کرد: هدف این ستاد، ایجاد وحدت رویه و مدیریت یکپارچه در حیطه مدیریت شهری است تا مشکلات و دغدغه های شهر و محلات آن توسط دستگاه های مختلف احصا و با همفکری و گفتمان واحد و با بهره گیری از امکانات و ظرفیت های موجود نسبت به رفع آن و نیز ارتقای محلات حاشیه نشین و آسیب پذیر اقدام شود.
وی تصریح کرد: برای تحقق این اهداف می توان از ظرفیت تشکل های مردم نهاد که افکار و ایده های خوبی برای توسعه دارند، نیز استفاده کرد.
مدیرکل دفتر نظارت بر امور فنی و اجرایی شرکت بازآفرینی شهری ایران که از شرکت های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است، ادامه داد: ستادهای باز آفرینی باید با بهره گیری از ایده ها نو و خلاقانه که خواست و نظر مردم هم در آن سهیم باشد، اقدامات لازم را برای بهبود و ارتقای وضعیت محلات درحوزه های مختلف انجام دهد.
قلی زاده، گفت: هر شهر برای خود هویتی تاریخی و فرهنگی دارد که در بیشتر شهرها این هویت ها خاک می خورد و اگر این گرد و خاک برداشته شود، برای آن شهر با حضور گردشگران درآمدزایی می شود.
وی، شناسایی، مدیریت و بهره برداری را سه رکن اساسی در بازآفرینی شهری دانست و اضافه کرد: توجه به این ارکان و نیز انجام برخی زیرساخت های مورد نیاز در قالب یک برنامه چشم انداز کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می تواند در پیشبرد امور و تحقق اهداف موثر باشد.
قلی زاده با اشاره به اینکه رییس ستاد بازآفرینی شهری در کشور شخص رییس جمهوری است، از تصویب مصوبه ای در ستاد مرکزی خبر داد و گفت: براساس این مصوبه هر یک از ادارات و نهادها می توانند بخشی از اعتبارات سالانه خود را درحوزه بازآفرینی شهری هزینه نمایند.
وی تصریح کرد: ستادهای بازآفرینی شهری در شهرها نهادی قانونی هستند که مصوبات آن توسط دیگر دستگاه ها لازم الاجرا است.
به گزارش ایرنا، در این نشست که مدیرکل راه و شهرسازی گلستان و برخی کارشناسان حوزه بازآفرینی شهری و نیز معاون امور عمرانی فرماندار ویژه گنبد نیز حضور داشتند، شهردار گنبدکاووس گزارشی از وضعیت 520 هکتار بافت فرسوده و چهار محله حاشیه نشین این شهر ارائه کرد.
منصور طعنه گنبدی گفت: شهرداری از چند سال قبل اقدامات عمرانی و فرهنگی در چهار محله حاشیه ای ‘سیدآباد، بدلجه، چای بویین و مدرسی’ انجام داده و این اقدامات ادامه دارد و انتظار داریم دیگر ادارات و نهادها نیز در این همکاری داشته باشند.
شهر گنبدکاووس باحدود 160 هزار نفر جمعیت و 28 کیلومتر مربع وسعت درشرق استان گلستان واقع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *