صفحات لمسی یا تاچ چگونه کار میکنند؟

صفحات لمسی یا تاچ چگونه کار میکنند؟

پردس فناوری کیش-طرح مشاورین متخصصین صنعت و مدیریت-اخبار علمی و فناوری

صفحات لمسی 

پس از گذشت نزدیک به سه دهه از حکم‌رانی ماوس‌ها و کیبوردها بر دستگا‌های ورودیِ اطلاعات در سیستم‌های کامپیوتری، طی چند سال گذشته شاهد ظهور دستگاه‌های ورودی جایگزینی هستیم که با نیازهای انسانی سازگاری بیشتری دارند.

صفحات لمسی پیشرفته‌ترین فناوری دسترسی به سیستم‌های محاسباتی تا به امروز بوده و روبه‌رشدترین تقاضا را در بازار دارند.

صفحه‌ی نمایش حساس به لمس، رابط ورودی دوستانه‌تری را برای کاربران ایجاد می‌کند و نیازی به داشتن سواد یا مهارت‌های کامپیوتری ندارد.

یکی از مزیت های فناوری‌های لمسی این است که کاربر مجبور نیست تا نگاه خود از صفحه‌نمایش معطوف به صفحه‌کلید کرده و دوباره نمایشگر را نگاه کند.

IBM اولین شرکتی بود که فناوری لمسی را در دنیای موبایلی به کار گرفت ، ادامه‌ی استفاده از صفحات لمسی در سایه‌ی نوابغی چون دکتر سم هارست،استیو جابز، هلوت و پاكارد و دیگر افراد محقق شده است.

  • لازم به ذکر است که تاچ اسکرینی که در تاچ گوشی استفاده می‌شود با تاچ دستگاه ATM در عمل متفاوت هستند.

انواع صفحات لمسی

صفحه نمایش لمسی انواع مختلفی دارند که در هرکدام اساس کار مشابه است اما نحوه کار متفاوت است. برخی از آنها امکان تشخیص لمس و یا نوع لمس کاربر را دارند و برخی دیگر تنها فشار وارد شده به نقطه مورد نظر را می‌توانند شناسایی کنند.

touch screen

تاچ اسکرین مقاومتی (Resistive)

نمونه های آن در دستگاه های ATM   و  نمایشگر لمسی صندوقی که در فروشگاه‌ها استفاده می‌شود.

صفحه‌های مقاومتی از دو لایه که جریان الکتریکی درون آنها جریان دارد، تشکیل شده‌اند. یکی از این لایه‌ها مقاومتی بوده و دیگری رسانا است. بین این دو ، تکنولوژی به نام اسپیسر قرار گرفته است.

درواقع اسپیسرها مکان‌ها و نقطه‌های کوچکی هستند که باعث جدایی این دولایه می‌شوند. این نقاط باعث می‌شوند که جریان الکتریکی دائم بین دو لایه یاد شده برقرار باشد.

تاچ اسکرین مقاومتی

تاچ اسکرین خازنی یا الکتریکی (Capacitive)

این نوع از تاچ‌ها که تاچ الکتریکی یا خازنی نام دارند، امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

این صفحه‌ها نیازی به فشرده شدن ندارند و هر نوع تماس با انگشت و یا پوست باعث تغییر جریان الکتریکی در آنها خواهد شد.

تاچ اسکرین خازنی

درواقع این نوع از صفحه‌ها از از ایندیوم (Indium) یا مس (Copper) ساخته می‌شوند که هرکدام متشکل از سیم‌های بسیار بسیار نازک ، حتی نازک‌تر از تار مو بوده و رسانای جریان الکتریکی نیز هستند و با هر لمس کاربر، مداری کامل ایجاد خواهد شد تا لمس تشخیص داده شود.

تاچ اسکرین مادون قرمز (Infrared)

تکنولوژی که معمولاً در اکثر دستگاه‌های کتابخوان برای نمایشگر لمسی آنها استفاده می‌شود، تاچ اسکرین مادون قرمز یا Infrared است.

این نوع از صفحات از یک آرایش افقی و عمودی گیرنده‌های مادون قرمز تشکیل شده‎اند . درواقع در یک طرف دیودهای ساطع‌کننده نور و در طرف دیگر سنسورهای دریافت کننده نور قرار دارند. زمانی که لمس توسط کاربر صورت می‌گیرد، در محل لمس دریافت نور متوقف شده و این تغییر باعث خواهد شد تا سنسورهای دریافت کننده نور، نقطه لمس را تشخیص دهند.

تاچ اسکرین مادون قرمز

تاچ اسکرین Surface Acoustic Wave

این فناوری  به جای استفاده از نور، برای تشخیص لمس از صدا که فراصوت است ، استفاده می‌کند. به این ترتیب می‌تواند محل تاچ را تشخیص دهد. درواقع روش کار این صفحه به این صورت است که در تمام صفحه موج‌های اولتراسونیک صدا وجود دارند.این موج‌ها دائم در حال رفت و آمد هستند.

به محض لمس حرکات این امواج مختل خواهد شد و بخشی از انرژی آن دریافت می‌شود. حالا میکروچیپ دستگاه‌های برخوردار از این تکنولوژی تشخیص خواهند داد که کدام نقطه لمس شده است.

تاچ اسکرین Near field imaging

این صفحه نمایش از مقاومت بالایی نیز برخوردار استو در موقعیت های نظامی استفاده میشود.

به این صورت کار می‌کند که وقتی کاربر انگشت خود را به صفحه نزدیک می‌کند باعث تغییر میدان الکتریکی صفحه خواهد شد. به این صورت دستگاه خیلی سریع تاچ کاربر را تشخیص خواهد داد.

قلم‌های نوری

قلم نوری یکی از ابزارهای جدید برای ورود اطلاعات از طریق قلم است. معمولاً قلم‌های نوری برای طراحی و یا انجام برخی از کارهای اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های قلم نوری نسبت به موس این است که این قلم‌ها حساس به فشار هستند ، به عنوان مثل وقتی در یک برنامه گرافیکی می‌خواهیم خطی را رسم کنیم اگر قلم بیشتر فشرده شود، خط ضخیم‌تری خواهیم داشت. 
قلم نوری
قلم نوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *