سیستم های حرارتی گلخانه ها

سیستم های حرارتی گلخانه ها

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت- گروه کشاورزی

سیستم های گرمایش گلخانه ها

یکی از مزیت های گلخانه ها وجود سیستم گرمایشی و تهویه ای مجهز می باشد که با استفاده از آن ها می توان زمان کشت محصول را به دلخواه تغییر داد.
 در استفاده از هر گونه سیستم گرمایشی گلخانه باید دقت کامل نمود که از نفوذ دود و گاز مونواکسید کربن به داخل گلخانه به طور جدی جلوگیری گردد، در غیر اینصورت کلیه بوته ها آسیب جدی خواهند دید. یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کرد این است که منبع گرما نباید در کنار بوته باشد چون در اینصورت به بوته ها آسیب جدی میرسد.
 در صورت استفاده از گازوئیل، مخزن سوخت در فضای آزاد نگهداری نشود زیرا عصرها هوای مرطوب به داخل مخزن نفوذ کرده و منجر به وارد شدن آب به داخل مخزن شده و احتمال خرابی قطعات مشعل را به همراه خواهد داشت.
یکی از موارد دقیق کاربرد سیستم گرمایشی و تهویه ای، نصب ترموستات در فضای گلخانه می باشد تا کنترل دما و تهویه را مطابق با آنچه تنظیم می گردد انجام دهد.

روش های گرمایشی گلخانه ها

  • دمنده های حرارتی
این نوع سیستم گرمایشی معمولا شامل محفظه دو جداره ای که جداره وسط آن ها به وسیله مشعل گازی و یا گازوئیل سوز به شدت گرم شده و دود از لوله خروجی آن به بیرون از گلخانه هدایت می شود.
خروجی هوای گرم را می توان به وسیله یک تونل از جنس نایلون سوراخ دار و … در سراسر گلخانه توزیع نمود.
دمنده های حرارتی ، نسبتا ارزان و دارای قدرت گرمایش خوبی می باشند، ضمن اینکه راه اندازی و سرویس آن ها به تکنیک بالایی نیاز ندارد.
  • آب گرم
برای گرمایش داخل گلخانه از بر قرار کردن جریان آب داغ توسط لوله های مخصوص استفاده می شود. در این سیستم ، تأسیسات گرمایشی مرکزی می باشند.
در این روش به علت اینکه لوله های آب گرم را در سطح زمین یا کمی بالاتر می توان نصب نمود، معمولا سطح گلدان ها تا حدودی گرم شده و هوای گرم آن به ملایمت به طرف بالا صعود می نماید.
از روش تولید گرمای زیر بستر هم برای ایجاد پا گرما به منظور ریشه دار کردن برخی قلمه ها نیز می توان استفاده نمود.
در این روش درصورت خرابی دستگاه به سرعت دمای گلخانه سریعا کاهش نمی یابد و این فرصت را میدهد تا  دستگاه تعمیر شود یا جایگزین آورده شود.
  • گرمای زیر بستر
گرمای زیر بستر به ۲ روش تامین می شود:
  1. استفاده از لوله های آب گرم مارپیچ و یا صاف که از منبع موتورخانه شوفاژ تغذیه می گردد.
  2. استفاده از المنت های حرارتی برقی که با به کارگیری از یک واحد ترمواستاتیک درجه حرارت مورد نظر را تهیه و کنترل می نماید.
 توصیه میشود از این روش بیشتر برای کشت های گلدانی و تولید نشاء استفاده شود; زیرا با استفاده از گرمایی که ایجاد میکند به رشد ریشه ها کمک میکند.
  • بخاری های معمولی
اکثر گلخانه های سنتی از بخاری هایی که با نفت یا گازوییل کار میکنند ، استفاده میکنند. این روش زیاد توصیه نمیشود به دلیل اینکه بازده بالایی ندارد و حتی در بعضی از موارد امکان نفوذ دود به داخل گلخانه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *