ساماندهی آب های جنوب تهران 45 هزار شغل ایجاد می کند

به نقل از مرکز مشاوره صنعت ipcc؛رییس اداره کشاورزی شهرستان ری گفت: تکمیل طرح جمع آوری آب های جنوب تهران ضمن اینکه 30 هزار هکتار از اراضی این منطقه را زیر کشت می برد موجب ایجاد 45 هزار شغل جدید نیز می شود.ابوالفضل خلیل پور روز دوشنبه در همایش بررسی مشکلات آب و کشاورزی در شهرستان ری اظهار کرد: این شهرستان در حدود یک میلیون نفر جمعیت ایرانی و 300 هزار نفر تبعه خارجی دارای مشکلاتی اساسی است و همواره آلوده ترین مشکلات کلانشهر تهران به ری سرازیر می شود.
وی تصریح کرد: این شهرستان با متوسط 200 میلی متر بارندگی سالانه در منطقه ای خشک واقع شده است.
وی افزود: سالانه 300 تا 400 میلیون متر مکعب آب از کلانشهر تهران وارد شهرری می شود و بدلیل آلودگی و نداشتن برنامه مناسب برای تصفیه، از ظرفیت این حجم وسیع آب غافل شده ایم.
رییس اداره کشاورزی شهرستان ری اضافه کرد: باید برنامه ریزی درستی در این زمینه صورت گیرد و از آب های روان و سطحی برای رونق کشاورزی استفاده کرد.
وی افزود: خوداتکایی در محصولات زراعی در این منطقه به خوبی صورت گرفته و موجب افزایش تولید محصول در سطح اراضی کمتری شده است.
وی ادامه داد: صنعت گلخانه در حوزه کشاورزی ری رشد خوبی را نداشته است، این در حالی است که در این صنعت 10 برابر زمین زراعی محصول تولید و یک دهم همان مقیاس آب مصرف می شود.
خلیل پور گفت که تنها 10 هکتار گلخانه در شهر حسن آباد احداث شده است که سعی داریم این سرانه پایین را تا سال 1400 به 300 هکتار افزایش دهیم.
وی افزود: با توجه به شوری آب این منطقه سعی داریم تا تولید ماهیان شور پسند را در این منطقه رونق دهیم که در منطقه حسن آباد ظرفیت های خوبی در این زمینه وجود دارد.
وی جذب ماده خام را از دیگر برنامه های اجرایی در این حوزه بیان کرد و افزود: با جذب مواد خام در این منطقه، کشاورزی رونق و اشتغال هم افزایش پیدا می کند.
رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ری گفت: قنات های این منطقه نیز به دلیل چاه های غیر مجاز در شرایط مناسبی قرار ندارند و بیشتر خشک شده اند که باید در این حوزه ساماندهی و لایروبی مناسب انجام گیرد.
وی رشد صنایع تبدیلی را از افتخارات حوره کشاورزی ری بیان کرد و گفت: خوشبختانه صنایع تبدیلی و خدماتی خوبی در جنوب تهران شکل گرفته و هم اکنون یک هزار و437 نفر در این شهرستان در حوزه صنایع تبدلی شاغل هستند.
وی ادامه داد: این شهرستان کسب رتبه اول آبیاری تحت فشار، صنایع تبدیلی، تولید شیر، گندم و واحدهای صنعتی دراستان را نیز دارد.
وی فعالیت تعاونی ها را حلقه مفقوده کشاورزی این منطقه بیان کرد و گفت: با احداث تعاونی ها بسیاری از کارها برعهده مردم قرار می گیرد و در این صورت چرخه تولید در کشاورزی بهتر در جریان قرار می گیرد.
همایش « بررسی مشکلات آب و کشاورزی در شهرستان ری» امروز دوشنبه با حضور محسن علیجانی، فریده اولاد قباد نمایندگان مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ذوالفقاری رییس جهاد کشاورزی استان تهران و جمالی پور فرماندار ری و جمعی از کشاورزان این منطقه در شهرری برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *