ساخت مدل سه بعدی از بطن چپ قلب انسان

به نقل از مرکز تخصصی مشاوره صنعت ipcc محققان دانشگاه هاروارد یک مدل سه بعدی از بطن چپ قلب انسان ساختند که امکان مطالعه بیماری ها،‏ آزمایش داروها و توسعه روش های درمانی اختصاصی برای بیماران قلبی را فراهم می کند.این بافت با استفاده از چارچوبی از جنس نانوفیبر که روی آن سلول های قلب انسان کشت شدند‏ ساخته شد. چارچوب مانند یک قالب سه بعدی عمل کرده و رشد سلول های قلب را به شکل بطن چپ قلب انسان هدایت می کند.
این مدل سه بعدی ضربان دارد و در نتیجه محققان می توانند با استفاده از ابزارهای مورد استفاده در کلینیک ها‏ از جمله فناوری مافوق صوت‏ به معاینه آن بپردازند.
به گفته محققان کلید ساخت مدل های کارآمد بطن قلب‏ بازسازی ساختار منحصربه فرد بافت آن است و محققان در این مدل سه بعدی توانسته اند چنین کاری را انجام دهند.
هدف بلندمدت محققان از انجام این تحقیقات جایگزینی مدل های جانوری مورد استفاده در آزمایشگاه ها با مدل های انسانی و به ویژه مدل های اختصاصی هریک از بیماران است.
محققان امیدوارند در آینده نزدیک بتوانند با استفاده از سلول های بنیادی بیماران بخشی از بافت موردنظر آن ها را بسازند که به عنوان یک مدل جایگزین برای کل اندام آن ها کاربرد دارد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *