جاسک به یکی از پایانه‌های اصلی صادرات نفت کشور بدل می‌شود

 

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، اقدامات انجام شده در طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک را تشریح کرد و گفت: با فعالیت‌هایی که در منطقه جاسک انجام می‌شود، این منطقه به یکی از پایانه‌های اصلی صادرات نفت بدل خواهد شد.
 به گزارش خبرنگار شانا، سیدنورالدین شهنازی‌زاده امروز (دوشنبه هفتم اسفند ماه) در دومین همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه‌ پایدار در سواحل مکران در نشستی که به مقوله نفت و گاز مربوط می‌شد، طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و احداث پایانه‌های صادراتی در این منطقه را طرحی راهبردی و مهم عنوان کرد و افزود: خط لوله ۴۶ اینچ انتقال نفت خام به طول هزار کیلومتر، از شهرستان دیلم در گوره آغاز می‌شود و پس از عبور از استان فارس، در استان هرمزگان (جاسک) پایان می‌یابد.
وی با بیان این‌که برای تامین خط لوله از توان لوله‌سازان ایرانی استفاده می‌شود، گفت: مناقصه خط لوله برگزار و برنده مشخص شده است. با هدف ایجاد اشتغال و رونق در میان شرکت‌های لوله‌ساز داخلی، ۵۰ درصد کار به شرکت نخست (برنده مناقصه)، ۳۵ درصد کار به شرکت دوم و ۱۵ درصد دیگر از کار نیز به شرکت سوم (با قیمت برنده مناقصه) واگذار و از این میان، قرارداد با ۲ شرکت منعقد شده است.
این مقام مسئول همچنین از تقسیم کار احداث خط لوله به چهار گستره (هر یک ۲۵۰ کیلومتر) و واگذاری مجزا به پیمانکاران EPC برای تسریع در فرآیند انجام کار خبر داد و افزود: فراخوان عمومی برای بخش نخست و ارزیابی کیفی پیمانکاران انجام شده است و به‌زودی مناقصه برگزار می‌شود؛ فراخوان سه گستره کاری دیگر نیز به صورت یکجا اعلام خواهد شد.
شهنازی زاده به برنامه‌ریزی برای احداث خط لوله، احداث مخازن ذخیره‌سازی و احداث تاسیسات دریایی در منطقه جاسک اشاره کرد و گفت: در بخش احداث مخازن، ۲۰ مخزن هر یک به ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه نفت احداث خواهد شد که قرارداد ساخت این مخزن‌ها به صورت BOT امضا می‌شود و با حدود ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری اجرایی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت متن گفت: برنده مناقصه احداث مخازن ذخیره‌سازی نیز مشخص شده و در شرف ابلاغ است.
وی مجموع سرمایه‌گذاری طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و احداث پایانه‌های صادراتی در این منطقه را (منهای احداث مخازن ذخیره‌سازی) حدود ۲ میلیارد دلار عنوان و تصریح کرد: قرار است این اعتبار از سوی وزارت نفت تامین شود.
دومین همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه‌ پایدار در سواحل مکران از روز گذشته (ششم اسفند ماه) در برج میلاد آغاز به کار کرده است و نشست نفت و گاز این همایش، صبح امروز (هفتم اسفند ماه) به ریاست قائم مقام وزیر نفت برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *