تکنولوژی پاک در ساخت و ساز

5 تکنولوژی پاک در ساخت و ساز

پردیس فناوری کیش- طرح مشاور متخصص صنعت و مدیریت-گروه مهندسی کشاورزی

تاکنون مادر ما زمین، داشته‌های خود را بدون هیچ چشم داشتی به ما  ارزانی داشته است؛ حال نوبت ماست که با کمتر کردن آسیب‌ها و سازگار کردن روش زندگی خود با زمین قدردان این موهبت‌ها باشیم. تکنولوژی‌های پاک در ساخت وساز یکی از این راه‌های سازگاری است.

بام‌های خنک:

بام‌های خنک، فن‌آوری‌های طراحی سبز پایداری هستند که هدف از آن‌ها  بازتاب گرما و نور خورشید است. در این طرح از رنگ‌های منعکس کننده و کاشی‌های ویژه استفاده می‌شود. به این ترتیب گرمای کمتری جذب می‌شود و تا جایی که ممکن است پرتو‌های خورشید منعکس می‌شوند.

سقف‌های خنک می‌توانند در طول تابستان درجه حرارت را تا 50 درجه سانتی گراد کاهش دهند. بنابراین بام‌های خنک وابستگی به تهویه مطبوع را به حداقل رسانده و به نوبه خود مصرف انرژی را کاهش می‌دهند. این امر سبب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

از مزایای بام‌های خنک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش بازتاب نور خورشید
  • کاهش انتشار گرما
  • حفظ دمای استاندارد اتاق (از طریق ممانعت از فرار هوای خنک یا گرم به بیرون سقف)
  • کاهش گازهای گلخانه‌ای
  • کاهش مصرف انرژی در اوج تابستان
شیشه هوشمند الکتروشیمیایی

شیشه‌های هوشمند یا همان شیشه‌های الکتروکرومیک، دارای سیگنال‌های الکتریکی برای بازتاب اشعه‌های خورشید هستند. از این رو در سیستم کنترل ساختمان‌ها گنجانده شده‌اند تا این امکان را به کاربر بدهند که اشعه خورشید را مسدود کنند. با استفاده از این فناوری، خانه‌ها و ساختمان‌های تجاری می توانند در هزینه‌های گرمایشی و تهویه مطبوع بسیار صرفه‌جویی کنند.

تفاوت میان شیشه‌های هوشمند و پنجره‌های کم انتشار در این است که شیشه‌های کم انتشار برخی از پرتوهای خورشید را مسدود می‌کنند اما شیشه‌های هوشمند به شما این امکان را می‌دهند که هر میزان از نور ورودی را که می‌خواهید، مسدود کنید.

مزایای شیشه‌های الکترومغناطیسی

  • امکان کنترل میزان نور و گرما ورودی از پنجره
  • کاهش هزینه‌های گرمایشی
  • تهویه مطبوع
عایق‌بندی سبز

منظور از عایق‌بندی سبز، استفاده از مواد بازیافتی برای عایق‌بندی دیوارها است. عایق پنبه‌ای، عایق سلولوزی متشکل از روزنامه‌های بازیافت شده و عایق فایبرگلاس متشکل از شیشه بازیافت شده، از جمله این مواد هستند. یکی از رایج‌ترین نوع عایق‌های پاک، سلولزهای ضربه‌ای هستند که می‌تواند به دیوارها یا اتاق‌های زیر شیروانی اسپری شوند.

عایق سلولزی از 75 تا 85 مواد بازیافتی تشکیل شده است. اما در عایق فایبرگلاس این مقدار به 30 تا40 درصد کاهش می‌یابد. هم‌چنین عایق سلولزی در جلوگیری از جریان هوا از فایبرگلاس بهتر عمل می‌کند. سلولز و پنبه مطمئناً هنگام انتخاب عایق سبز گزینه‌های بهتری هستند و هیچ گونه ناراحتی و نگرانی های بهداشتی که در فایبرگلاس وجود دارد را به وجود نمی آورند. از مزیت کلی  این عایق‌ها می‌توان به کاهش میزان انرژی لازم برای حفظ دمای داخلی اشاره کرد.

خانه‌هایی با انرژی صفر

فن آوری‌های ساخت و ساز پایدار اصولا شامل سازوکارهایی برای کاهش مصرف انرژی هستند. به عنوان مثال، ساخت ساختمان‌هایی با چوب، یک فناوری ساخت و ساز پایدار است. زیرا در مقایسه با ساختمان‌های فلزی یا بتنی انرژی کمتری مصرف می‌کند. در ساختمان‌های سبز معمولا از طرح‌هایی استفاده می‌شود که امکان گردش هوای آزاد را فراهم کند. این تکنیک‌ها به منظور کاهش وابستگی به تهویه هوا و گرمایش داخلی به کار می‌روند. علاوه بر این، قرار گیری استراتژیک پنجره تکنیکی دیگر است که باعث روشنایی در طول روز می شود. در نتیجه نیاز به نور الکتریکی را در طول روز به حداقل می‌رساند و میزان انتشار کربن را به صفر یا ناچیز می‌رساند.

آجرهای خاکی کوبیده

آجرهای خاکی کوبیده بخشی از تکنیک‌های ساختمانی باستانی هستند که در بخش‌های خاصی از دیوار چین که هزاران سال پیش، ساخته شده است، یافت می‌شوند. این نوع آجرها، برای پاسخگویی به خواسته‌های سازگاری با محیط زیست، از نو اختراع شده‌اند.

این آجرها بطور مرسوم با استفاده از مواد اولیه که از زمین بدست می‌آیند تهیه می‌شوند، البته فرآیند ساخت آن‌ها، آسان تر شده است. در ساخت این نوع آجرها، مخلوطی از خاک مرطوب و ماده سخت مانند شن یا خاک رس و عناصر تثبیت کننده مانند بتن برای ساخت ساختمان های محکم با دیوارهای متراکم و سخت را با هم ترکیب می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *