توربین های بادی شناور

توربین های بادی شناور

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت- گروه محیط زیست و انرژی های تجدید پذیر

توربین بادی شناور (floating wind turbine)

توربین بادی شناور یک توربین بادی دریایی است که بر روی یک سازه شناور نصب شده است و به توربین اجازه می دهد برق را در اعماق آب تولید کند که این اتفاق در توربین های پایه ثابت امکان پذیر نیست.

از سال 2007 ، نمونه های اولیه  در سواحل نروژ ، ایتالیا ، پرتغال ، سوئد ، ژاپن و ایالات متحده نصب شده اند. اولین توربین های شناور در سال 2009 در دریای شمال شروع به کار کردند  و در سال 2017 ، اولین مزرعه بادی شناور کاملاً عملیاتی  ، در 25 کیلومتری سواحل آببرین نصب شد.

چگونگی اتصال توربین های بادی

توربین های بادی شناور در آب های کم عمق میتوانند به کف متصل بشوند و در آب های عمیق به طور شناور روی آب قرار میگیرند. نروژ جزو کشورهایی است که توانسته توربین های بادی شناور را به درستی توسعه دهد و تخمین زده شده است که در 10 سال آینده میتواند به پیشرفت های خوبی برسد.

♦ کارشناسان پیش بینی می کنند که در طی چند سال آینده بادهای فرا ساحلی هر سال بیش از 20 درصد رشد میکنند و مزارع بادی شناور فرصت های رشد کاملاً جدیدی را باز می کنند.♦


در مناطقی از جهان مانند ایالات متحده آمریکا ، آسیا و خاورمیانه که باد دارای انرژی زیادی است ، استفاده از این روش میتواند آن ها را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دهد.
مناطقی مانند سواحل ایالات متحده آمریکا ، ساحل غربی ، مدیترانه و ژاپن ،برای پایه های شناور تنها گزینه هستند.

با توجه به موارد گفته شده در بالا میتوان گفت که در آینده تقریباً  به توربین های شناور احتیاج خواهیم داشت.

چالش هایی که توربین های بادی شناور بوجود می آورند !

باید بدانیم جدای از زمان و هزینه ای که برای توسعه فناوری توربین شناور لازم است ، چالش های فنی دیگری نیز وجود دارد. نصب این سازه های عظیم فولادی که گاهی ارتفاع آنها به 200 متر هم میرسد ، پرهزینه است زیرا آنها به لنگرها و زنجیره هایی با وزن چند تن احتیاج دارند.

یکی دیگر از مواردی که لازم است توجه شود این است که امواج باعث حرکت زیاد توربین ها شوند که این اتفاق باعث کاهش راندمان میشود که در اینصورت اصلا مطلوب نیست.

مهم ترین چالشی که باید به آن توجه کرد این است که هزینه نگهداری و تعمیرات توربین های شناور بسیار بالا است.

چالشی برای محیط زیست!

تیغه های توربین در یک منطقه بزرگ می چرخند و به همین دلیل  خطر بالقوه ای را برای پرندگان ایجاد می کنند. این بدان معنی است که این مزارع را نمی توان در مناطقی قرار داد که مهاجرت پرندگان زیاد است. این یک مسئله بزرگ در نروژ است ، زیرا بسیاری از مناطق ساحلی شامل مهاجرت پرندگان میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *