تبدیل یک معدن زغال سنگ به یک منبع انرژی تجدیدپذیر در آلمان

محققان آلمانی قصد دارند با انجام این پروژه کاملا جدید، یک معدن زغال سنگ را به یک نیروگاه برق تبدیل کنند که نیروی آن از طریق آب، انرژی خورشیدی، انرژی باد و منابع زیست توده تأمین می شود و به این صورت این معدن به یک منبع انرژی تجدیدپذیر تبدیل خواهد شد.

به گزارش کلیک، محققان آلمانی قصد دارند یک معدن زغال سنگ را به یک باتری بزرگ برای ذخیره سازی نیروی برق تبدیل کنند که می تواند نیروی برق مورد نیاز ۴۰۰ هزار خانه اطراف خود را تأمین کند. محققان و مهندسانی که در این پروژه دست دارند، امیدوارند بتوانند مشابه این پروژه را در چندین منطقه دیگر آلمان نیز اجرا کنند.

این معدن یک معدن زغال سنگ سخت به نام Prosper Haniel است که در منطقه جنوب غربی آلمان واقع شده است و قرار است در سال ۲۰۱۸ پس از نیم قرن بهره برداری از آن، استفاده از آن متوقف شود و به یک منبع انرژی تجدیدپذیر تبدیل شود.

محققان چندین دانشگاه آلمان در حال همکاری با مهندسان چندین شرکت خصوصی و دولتی هستند و از سال ۲۰۱۲ تاکنون در حال تحقیق و بررسی این موضوع هستند که آیا چنین کاری عملی است یا نه. در صورتی که این پروژه با موفقیت به نتیجه برسد، احتمالا چندین معدن دیگر مشابه این معدن، در این کشور به همین صورت مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

معدن Prosper Haniel ششصد متر عمق دارد و به دلیل اینکه هیچ راهی برای بالا آمدن آب از آن به صورت طبیعی وجود ندارد، ساخت یک نیروگاه همانند نیروگاه نمایش داده شده در تصویر زیر، ضروری است. در این نیروگاه دو مخزن آب ایجاد خواهد شد که یکی از آن ها در یک دره قرار خواهد گرفت و دیگری در ارتفاع بالاتر قرار خواهد گرفت و آب از مخزن بالایی به مخزنی که در دره قرار دارد، پمپاژ خواهد شد تا با حرکت درآوردن توربین ها، نیرو تولید کند و زمانی که نیازی به آب پمپاژ شده وجود نداشته باشد، به مخزن بالایی بازگردانده خواهد شد.

در وب سایتی که برای این پروژه ایجاد شده است، گفته شده است که در برخی از مناطق آلمان، اختلاف سطح که یکی از شرایط لازم برای این پروژه است، وجود ندارد؛ اما موقعیت برخی از معادن به صورتی است که اختلاف سطح در آن ها وجود دارد.

در این معدن یک نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی ایجاد خواهد شد که نیروی آن از طریق توربین های بادی، پانل های خورشیدی و منابع زیست توده (زباله هایی که منشا زیستی دارند مانند ضایعات کشاورزی یا باغداری، فاضلاب و زباله های جامد شهری) که در بالای معدن قرار دارند، تأمین می شود و در روزهایی که شرایط برای استفاده از انرژی خورشیدی یا بادی فراهم است، آب به مخزنی که در ارتفاع قرار دارد، بازگردانده می شود و در آنجا نگه داری می شود.

مخزنی که در بالای نیروگاه قرار دارد از چندین مخزن دیگر به مساحت ۲۶ کیلومتر تشکیل شده است و در زمانی که آب از مخازن بالایی به مخزن ایجاد شده در دره هدایت می شود، میلیون ها متر مکعب (۳۵ میلیون متر مکعب) توسط نیروی جاذبه به سمت پایین جریان پیدا می کند. اگر چه بازگرداندن آب به مخزن اصلی، به نیرویی بیش از نیروی تولید شده توسط آن نیاز دارد، اما با این حال در ساعات اوج مصرف و زمانی که امکان استفاده از نیروی بادی و خورشیدی وجود نداشته باشد، می تواند به تأمین برق نیروی مورد نیاز منطقه اطراف کمک کند.

در صورتی که این پروژه با موفقیت به نتیجه برسد، ۳۰ درصد از نیروی برق مورد نیاز اطراف معدن تا سال ۲۰۲۵ از طریق استفاده از انرژی های تجدیدپذیر تأمین می شود.

افراد دست اندرکار این پروژه معتقدند که معدن Prosper Haniel در آینده نیز می تواند اشتغال زایی کند و می تواند برای افراد منطقه که در حال حاضر از طریق تولید سوخت های فسیلی امرار معاش می کنند، شغل ایجاد کند. در ضمن محققان قصد دارند نظیر این پروژه را در چندین معدن در آمریکا و یک معدن طلای متروکه در استرالیا، نیز اجرا کنند.

یکی از مزایای تغییر کاربری معادن و استفاده از آن ها به این شیوه جدید این است که ایجاد تغییر در محیط و یا تغییر مسیر رودخانه ها که یک امر ضروری برای احداث نیروگاه های برق آبی محسوب می شود، دیگر لازم نیست.

قطعا در سراسر جهان از ایده های جدیدی که باعث کاهش استفاده از سوخت های فسیلی و بهره مندی بیشتر از انرژی های تجدیدپذیر می شود، استقبال خواهد شد و باید ببینیم آینده این پروژه چه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *