بهبود شرایط تولیدی ریزجلبک تولیدی از فاضلاب

بهبود شرایط تولیدی ریزجلبک تولیدی از فاضلاب

پردیس فناوری کیش طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت گروه علوم و مهندسی محیط زیست

سه محقق از نیومکزیکو به بررسی تولید ریزجلبک از فاضلاب پرداخته‌اند که میزان لیپید موجود در آن بالا می‌باشد. تحقیقات آن‌ها در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مورد بررسی قرار گرفته است و خروجی کارشان ژوئن 2020 منتشر شده است. استفاده از فاضلاب برای رشد جلبک‌ها راهکاری جایگزین و اقتصادی‌تر برای کشت است؛ و اگر جلبک‌هایی که در نوع خاصی از فاضلاب‌ها رشد می‌کنند دارای محتوای لیپید بالاتری هستند، این عامل منجر به تولید بیودیزل بیشتر می‌شود.   

                                         

فاضلابی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت، از فاضلاب شهری، جوب‌های آب شهری و فاضلاب غذایی تهیه شد. تمام این منابع فاضلاب، حاوی انواع درشت و ریز مغذی‌های لازم برای رشد هستند. این محققان به بررسی فعالیت ریزجلبک Scenedesmus sp در حضور کاتالیزورهای متفاوت پرداخته‌اند و همچنین نقش این ریزجلبک را در کاهش میزان دی‌اکسید کربن و نیز بهره‌وری مناسب و متوازن از زیست‌توده بررسی کرده‌اند.

از آنجا که بازدهی زیست‌توده تابعی از رشد است، محققان همچنین منابع ژنومیک ریزجلبک را از نظر عملکردی بررسی کردند تا بدین طریق بر ساختار آن نظارت پیدا کنند. یافته‌های آن‌ها حاکی از آن است که ریزجلبک Scenedesmus sp می‌تواند با استفاده از ترکیبات آلی که در اغلب فاضلاب‌ها یافت می‌شود، بین رشد فتواتوتروفیک و میکسوتروفیک مورد بررسی قرار بگیرند؛ و نیز این‌که این روند می‌تواند برای سایر ریزجلبک‌ها هم عملی باشد.

پتانسیل بسیار خوبی برای استفاده از پساب در تولید سوخت‌های زیستی و استفاده از آن در مقیاس تجاری وجود دارد. تولید زیست‌توده ریزجلبک به‌همراه تصفیه فاضلاب، منجر به بهینه‌سازی بازدهی زیست‌توده جلبک می‌شود و تأثیرات زیست‌محیطی قابل‌قبولی دارد. تولید در مقیاس صنعتی زیست‌توده جلبک با استفاده از فاضلابی که سرشار از مواد آلی است، بستر تولید مقرون‌به‌صرفه‌ی سوخت‌های زیستی را فراهم می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *