بهبودی قابل توجه زخم دیابتی با استفاده از سلول های بنیادی

 

به نقل از مرکز تخصصی صنعت  ipcc مدیر مرکز جامع ترمیم زخم جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران به آغاز طرح پژوهشی بهره گیری از سلول های بنیادی برای ترمیم زخم دیابتی در این مرکز اشاره کرد و گفت: انتظار می رود این روش درمانی پیشرفته بهبودی زخم دیابتی را 30 تا 40 درصد افزایش دهد.دکتر غلامرضا جاوید اسماعیلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار امیدواری کرد که با به نتیجه رسیدم این طرح، علاوه بر تسریع در روند بهبودی زخم دیابتی، طول دوره درمان آن هم کاهش پیدا کند.
وی افزود: در مطالعات بالینی زخم های غیر دیابتی، نتایج تحقیقات بسیار خوب بوده است و امیدواریم این روند برای افراد دیابتی هم محقق شود تا در بهبود زخم های آنان تسریع شود.
جاوید اسماعیلی گفت: این طرح مطالعاتی به تصویب کمیته اخلاق در پژوهش پزشکی و مرکز کارآزمایی های بالینی وزارت بهداشت رسیده و مرحله اول آن با موفقیت انجام شده است.
وی با بیان این که مرحله بعدی این طرح تحقیقاتی به زودی آغاز می شود، اظهار داشت: تعدادی از بیماران با رضایت کامل خود، در مرحله دوم این طرح شرکت می کنند تا زمینه تسریع درمان این دسته از بیماران در کشور فراهم شود.
مدیر مرکز جامع ترمیم زخم جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران افزود: سلول های بنیادی در مبتلایان به دیابت از بین می روند و ترمیم زخم آنان باید با استفاده از سلول های بنیادی افراد سالم انجام و سپس به فرد بیمار پیوند زده شود.
وی اظهار داشت: محققان این مرکز در تلاش هستند تا با بهره گیری از روش های نوین درمانی از سلول های بنیادی مشتق شده از بافت چربی برای ترمیم زخم پای دیابتی استفاده کنند.
جاوید اسماعیلی بیان کرد: این کار باید با احتیاط کامل و با بررسی های دقیق انجام شود تا ضمن جلوگیری از عوارض احتمالی برای این افراد، تسریع در روند بهبودی حاصل شود.
به کارگیری سلول های بنیادی یکی از روش های نوین درمان است که سبب می شود بیماری های سخت و صعب العلاج نیز درمان شوند.
وسیع‌ترین کاربرد درمان با سلول های بنیادی، تولید سلول ها و بافت هایی است که می‌ توانند برای درمان یا جایگزینی ارگانیسم های آسیب دیده به کار گرفته شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *