افتتاح همزمان ٦ فاز پارس جنوبی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به افتتاح همزمان ٦ فاز پارس جنوبی در دومین روز از هفته جاری، گفت: در طول حدود ١٩ سالی که از عمر منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس می گذرد چنین رویداد عظیمی بی سابقه است و به نظر نمی رسد که در آینده نیز در این منطقه افتتاح همزمان ٦ فاز رخ دهد.

وی با اشاره به افتتاح ٤ مجتمع پتروشیمی در کنار افتتاح ٦ فاز پارس جنوبی، تصریح کرد: راه اندازی پتروشیمی تخت جمشید، فاز دو پتروشیمی کاویان، ام ای جی پتروشیمی مروارید و پلی استایرن پتروشیمی انتخاب به دست فعالان بخش خصوصی، تحولی عظیم در زمینه تولید و اشتغال در منطقه است و با راه اندازی این طرح ها سالانه دو میلیون تن به تولید و دو میلیارد دلار به ارزش تولید محصولات کشور در بخش پتروشیمی افزوده می شود.

یوسفی اظهار کرد: کل سرمایه گذاری محقق شده در حوزه بالادست در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از ابتدا تاکنون حدود ٩٠ میلیارد دلار بوده است که ١٨ میلیارد دلار این سرمایه گذاری ها مختص اجرای طرح فازهای ١٧ الی ٢١ پارس جنوبی بوده است.

وی افزود: در سال گذشته در حوزه صادرات منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شاهد افزایش ١٠ میلیون تنی بوده است و از ابتدای کار دولت یازدهم تا کنون، صادرات منطقه ١٠٠ درصد افزایش یافته و هم اکنون میزان صادرات میعانات گازی و پتروشیمی در این منطقه به لحاظ تناژ مساوی است.

یوسفی با اشاره به ایجاد اشتغال پایدار برای ساکنان منطقه به واسطه افتتاح پالایشگاه های جدید پارس جنوبی، بیان کرد: هنگام اجرای طرح توسعه فازها، نیروهایی از مناطق مختلف کشور بر روی پروژه فعالیت می کنند، اما با افتتاح این طرح ها عموما اشتغال پایداری برای نیروهای بومی ایجاد می شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ادامه داد: با توجه به روند گذشته انتظار می رود در هر پالایشگاه حدود ٥٠٠ نفر و در هر مجتمع پتروشیمی نیز حدود ٥٠٠ نفر مشغول به کار شوند که به افزایش سهم اشتغال نیروهای بومی در منطقه کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *