اریکسون به دنبال توسعه شبکه 5G

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره تخصصی صنعت- گروه فن آوری

شاید 5G برای ما ایرانی ها یک فناوری دور از دسترس به نظر برسد اما کمپانی اریکسون سوئد طی نشست خبری در MWC ۲۰۱۹ از ارائه این فناوری در آمریکا و برنامه هایی برای توسعه آن در نقاط دیگر طی سال جاری خبر داد.

به گفته «بوریه ایکهولم»، رییس و مدیرعامل اریکسون این شرکت تا کنون ۵ میلیون رادیوی سازگار با شبکه 5G را به بازار عرضه کرده است. علاوه بر این کمپانی سوئدی شبکه های 5G را در آمریکای شمالی ارائه کرده و ترافیک در آن جریان دارد:

فناوری 5G همین حالا در دسترس است و در سال ۲۰۱۹ شبکه ها عملا به 5G سوییچ می شوند. کمپانی ما ۱۰ قرارداد را برای توسعه 5G امضا کرده که از کمپانی های دیگر بیشتر است. در حال حاضر ۴۰۰۰ هزار مهندس در واحد تحقیق و توسعه اریکسون به پیشبرد این پروژه ها کمک می کنند.

این شرکت ۹ رادیوی جدید و از جمله یک اکسس پوینت را با خود به MWC ۲۰۱۹ آورده که ابعادی برابر با قوطی کبریت دارد. این دستگاه به خاطر ابعاد کوچک به توسعه آسان 5G در محیط های شهری، استادیوم ها و دیگر نقاط مملو از جمعیت کمک می کند.

به گفته ایکهولم یکی از راه های سرعت بخشیدن به ارائه 5G استفاده از قابلیت «اشتراک طیف دینامیک» است که توسط اریکسون طراحی شده و امکان پشتیبانی از شبکه 5G را به باندهای پایه (بیس یاند) با فناوری چهار سال قبل هم می دهد. اساسا زیرساخت های قدیمی قابلیت ارائه ترافیک 5G در کنار 4G را دارند و در نتیجه اپراتورها با تکیه به اشتراک طیف 5G را سریعتر به دست کاربران می رسانند.
شبکه 5G
مدیرعامل اریکسون از آسیا و آمریکای شمالی به عنوان پیشروترین مناطق در زمینه پیاده سازی شبکه 5G نام برد و در عین حال هشدار داد که اروپا از این نظر در خطر عقب ماندن قرار دارد. وی بر این باور است که 5G تنها به معنی فروختن سیم کارت های جدید به کاربران نیست بلکه با تغییر زیرساخت های صنعتی، افزایش استفاده از ربات ها و سیستم های ساخت و تولید به تغییر زیربنایی جامعه منجر می شود.

ایکهولم معتقد است تغییر شبکه های به 5G یک شبه رخ نمی دهد و حتی تا سال ۲۰۲۴ هم بخش عمده اتصال ها به اینترنت از طریق 4G LTE صورت می گیرد.