آیس بانک چیست؟

آیس بانک چیست؟

پردیس فناوری کیش – طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت – گروه مکانیک

مخزن یخ ice bank

یک طراحی نوین صنعتی که به منظور صرفه جویی در میزان مصرف برق در کنار چیلرها و سیستم های مبرد مورد استفاده قرار می گیرند.

در این سیستم ها، از یک مخزن آب استفاده می شود. به گونه ای که در ساعت های کم بار (اغلب ساعت های شبانه)، این مخزن آب را به یخ تبدیل کرده و از یخ تولید شده در ساعت های اوج بار به منظور خنک سازی محیط و افزایش کارایی دستگاه های برودتی استفاده می شود.

علت استفاده از آیس بانک

سیستم های برودتی به مانند سردخانه ها و دستگاه های چیلر، مصرف انرژی الکتریکی بالایی دارند. به طوری که یکی از مشکلات بزرگ این سیستم ها، همین مصرف بالای انرژی شان است.

به این منظور امروزه از طراحی های متفاوتی برای کاهش میزان مصرف انرژی استفاده می شود. یکی از طراحی های نوینی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه های آیس بانک است.

در این سیستم ها از ذخیره سازی یخ با هدف کمک به دستگاه های مبرد استفاده می شود. این سیستم ها مخزن های بزرگی هستند که عایق بندی شده و درون آن ها از آب پر می شود.

این آب در ساعت هایی از شب که هزینه های مصرف انرژی الکتریکی کمتر است، تبدیل به یخ شده و در طول ساعات روز به عنوان یک منبع تأمین انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

در حقیقت، از ظرفیت گرمایی یخ به مانند یک باتری استفاده می شود. توده های یخ تشکیل شده در مخزن در طول روز می توانند سرمای مورد نیاز چیلرها یا سردخانه ها را تأمین کنند.

در صورتی که اگر بخواهید از مخزن یخ در کنار دستگاه های برودتی و چیلرها استفاده کنید، دیگر نیازی به کمپرسور وکندانسور نخواهید داشت.

ICE BANK

مزایای استفاده از آیس بانک

∴  مصرف کمتر انرژی الکتریکی : آیس بانک ها در ساعات شب که هزینۀ مصرف انرژی کمتر است، فعالیت می کنند و با ذخیره سازی انرژی سرمایی، در طول روز به کمک فرایندهای سرمایشی آمده و مورد استفاده قرار می گیرند.

∴  استفاده از سرماسازهای کوچک تر : در صورتی که از مخزن یخ استفاده شود، به خاطر توان ثابتی که این دستگاه صنعتی دارد، طراحی سیستم های برودتی می تواند با ظرفیت پایین تری انجام شود و از تجهیزات برودتی کوچکتری استفاده شود.

∴  افزایش توان سیستم های برودتی : در سیستم های تهویه مطبوع و همچنین سردخانه ها، استفاده از سیستم ها به معنی افزایش توان دستگاه نیز هست.

آبی که از مخزن یخ ها خارج می شود، در فشار محیط حدود نیم درجه سانتیگراد دما دارد. این در حالی است که اگر فشار پایینتر هم آورده شود، امکان رساندن دما به منفی ده درجه سانتیگراد نیز وجود دارد؛ که این دما بسیار پایین تر از دمای آب اواپراتورهای معمولی در سیستم های برودتی است.

∴  اهمیت زیست محیطی : استفاده از آیس بانک ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم می تواند به حفاظت از محیط زیست کمک کند.

در درجۀ اول، استفاده از این سیستم به معنی کاهش ظرفیت دستگاه های برودتی بوده و این موضوع یعنی استفادۀ کمتر از سیال های مبرد.

سیال هایی که عمدتاً از گازهایCFC  تولید می شوند و باعث تخریب لایۀ اوزون می گردند. همچنین بهره گیری از مخزن های یخ موجب می شود که در سیستم های برودتی از انرژی الکتریکی کمتری استفاده شود؛ که به طور غیرمستقیم به حفاظت از محیط زیست کمک می کند.

مخزن یخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *