در این مخزن ها, سقف روی مایع شناور بوده و با مایع به بالا و پایین حرکت می کند. معمولاً دو نوع از این مخزن ها بیش از انواع دیگر به کار گرفته می شوند: 1- سقف های ماهی تابه شکل (pan type )این سطح ها, مسطح بوده, از فولاد ساخته می شوند و دارای پایه های عمودی هستند که به محیط سقف متصل می باشند. نقطه ضعف این سقف ها, این است که به محض سوراخ شدن, غرق می شوند. 2- سقف های خزینه دار (postoon type) که در آن خزینه های جعبه مانند و توخالی, پیرامون سقف نصب شده, آن را شناور کرده است. برتری این نوع سقف ها, در این است که با سوراخ شدن یک یا چند خزینه, سقف غرق نخواهد شد.
External Floating Roof
مخازن سقف شناوری كه سقف ثابت ندارند و سقف شناور با فضای باز در ارتباط است. موادی چون نفت خام که فشار بخار آنها, کمی زیاد بوده و در حدود نزدیک به psi0/5 می باشد, در مخازن خاصی که مجهز به سقف شناور می باشند, ذخیره می گردند. این نوع از سقف شناور ها, فاقد سقف ثابت بوده و اصطلاح External Floating Roof گفته می شوند. گفتنی است که این مخازن, برای موادی که سمی نبوده یا آتش گیری کمی دارند, مناسب می باشند.
Internal Floating Roof
مخازن سقف شناوری كه علاوه بر سقف شناور به یك سقف ثابت نیز مجهز هستند. اگر فشار بخار ماده ای در همین محدوده بوده ولی, ماده مذکور سمی یا آتش گیر باشد, از نوع خاصی از مخازن با سقف شناور که دارای یک سقف نیز می باشند, استفاده می گردد. این نوع مخازن در اصطلاح, Internal Floating Roof گفته می شوند.
مزیت های سقف ثابت روی سقف شناور
1-محافظت سقف شناور و سیستم های آب بندی از عوامل جوی مانند باران، برف و باد 2-جلوگیری كامل از نشت مواد سمی و آتش گیر 3-امكان اعمال فشار مثبت روی سقف شناور به كمك گاز ازت به منظور جلوگیری از نوسان و كج شدن سقف شناور
سقف شناور روی سطح مایع قرار گرفته و زمانی كه ارتفاع سطح مایع در مخزن به هر دلیلی مثل پر كردن و خالی كردن مخزن و یا شرایط عملیاتی تغییر می كند، سقف شناور نیز بالا و پایین می رود. قرار گرفتن سقف شناور بر روی سطح مایع سبب میگردد كه فشار بر روی سطح مایع زیاد گردد و این افزایش فشار از میزان فراریت ماده ذخیره شده میكاهد چراكه بالاتر بودن فشار فضای روی سیال نسبت به فشار بخار مایع باعث جلوگیری از تبخیر ماده می شود.
مخازن كروی و استوانهای
در صورتیكه فشار بخار ماده مورد نظر در حدود بین 0/5 تا psig50 باشد از مخازن كروی و استوانهای افقی استفاده میگردد. البته در این محدوده فشاری مخازن استوانهای افقی ترجیح داده می شوند ولی بر حسب شرایط عملیاتی خصوصاً چنانچه به حجم زیادی برای ذخیره سازی نیاز باشد، از مخازن كروی استفاده میگردد. در صورتیكه فشار بخار ماده مورد ذخیره سازی بالاتر از psig50 باشد، باید حتماً از مخازن كروی استفاده نمود. با توجه به ساختار فیزیكی و هندسی این مخازن كه بصورت متقارن میباشند تحمل فشار در آنها از سایر مخازن بیشتر بوده از اینرو عموماً از آنها برای ذخیره سازی مواد در حجم های نسبتا بالا و فشار زیاد استفاده میگردد. معمولاً ظرفیت آنها در محدوده 1000 تا 25000 بشكه و فشارآنها از محدوده Psig 10 تا psig 200 میباشد. این مخازن دارای جداره كروی شكل بوده و دیواره آنها با استفاده از صفحات خمیده ساخته شده است. معمولاً این صفحات در محل، جوش داده و نصب میگردند.
مزایا
1-در ظرفیت های مساوی، سطح مخزن كروی 88% سطح مخازن استوانه ای میباشد كه علاوه بر مسائل اقتصادی باعث كاهش انتقال حرارت میگردد. 2-در صورت بروز نشتی در مخازن با فشار بالا و بروز پدیده فلاش، امكان یخزدگی وجود خواهد داشت. در مخازن كروی كه نیاز به زیرسازی و فونداسیون كمتری نسبت به مخازن استوانه ای میباشد، خطر یخ زدگی خاك به علت عدم تماس وجود ندارد . از این مخازن بطور وسیعی در ذخیره سازی موادی چون كلر مایع، آمونیاك بی آب ، دی اكسید گوگرد، اكسید اتیلن، دی اكسید كربن، وینیل كلراید مونومر، برشهای سبك نفتی(Light end) و …. در صنایعی چون كاغذسازی، واحدهای تولید سود سوزآور، سفید كننده ها، واحدهای تصفیه آب و فاضلاب، صنایع پالایش نفت و پتروشیمی، تولید كودهای شیمیایی، تولید PVC و …. استفاده میگردد.
واحدهای نفت و گاز برای نگهداری نفت خام و گاز و نیز انبار کردن فرآورده های نفتی گوناگون, نیاز به تعداد بسیاری مخزن دارند. تعداد این مخازن به عواملی چند, چون دوری و نزدیکی واحد به منابع تامین کننده نفت خام, تعداد و ظرفیت واحدهای پالایش, تنوع فرآورده های تولیدی و سرانجام چگونگی انتقال و پخش فرآورده ها بستگی دارد. در صنایع شیمیایی, مواد ارزشمند مانند بنزین یا گاز مایع, طی فرآیندهای مختلفی از مواد شیمیایی خام, مانند نفت خام جدا می شوند یا از آنها به وجود می آیند. چند راه برای انتقال مواد خام از منابع تامین کننده به واحد فرآیندی وجود دارد که بر حسب مورد و شرایط, از یکی از آنها مانند خطوط انتقال یا تانکر استفاده می گردد. همچنین محصولات تولیدی نیز به روش های مختلف به بازار داخلی یا خارجی عرضه می شوند. به دلایل زیادی از جمله یکسان کردن کیفیت محصول, اندازه گیری حجم محصول جهت فروش, امکان بارگیری و انتقال به تانکر یا کشتی در حداقل زمان ممکن و … سبب می شود تا مواد محصول را بعد از تولید, در مخازن مناسب ذخیره نمایند.
موارد استفاده مخازن
1- ذخیره مواد اولیه و خوراک واحدها 2- ذخیره مواد واسطه تولید شده در فرآیند 3- ذخیره فرآورده ها 4- ذخیره مواد برای بارگیری و پخش 5- همسان نمودن کیفیت محصول 6- معیاری جهت اندازه گیری حجم خوراک و محصول تولید شده
انواع مخازن
تقسیم بندی جامع و یکسانی برای مخازن ذخیره وجود ندارد. طبقه بندی مخازن, می تواند از دیدگاه های متفاوتی مانند شکل هندسی, نوع سیال یا بر حسب فشار بخار ماده ذخیره شده در آن باشد.
تقسیم بندی مخازن
مخازن را به دو دسته کلی مخازن روباز و در بسته تقسیم بندی نمود.
گازها, سیالات آتش گیر, مواد شیمیایی خطرناک مانند اسید ها یا بازها و سیالاتی که از خود گازهای سمی منتشر می کنند, باید در مخازن در بسته نگهداری و ذخیره شوند. از مخازن در بسته, می توان به مخازن با سقف ثابت, مخازن سقف شناور, مخازن کروی, استوانه ای و مخازن سرد اشاره نمود. از آنجا که مواد مختلف, دارای خواص شیمیایی و فیزیکی مختلفی هستند, شرایط و نحوه مناسب ذخیره سازی آن ها از یکدیگر متفاوت است. به همین جهت انتخاب نوع مناسب مخزن اهمیت فراوانی دارد.
مهمترین پارامترها در انتخاب نوع مخزن
فراریت یا به عبارت دیگر فشار بخار سمی بودن میزان آتش گیری ماده مورد نظر
دسته بندی مخازن ذخیره سازی بر حسب فشار بخار سیال
مخازن با سقف ثابت : این نوع مخزن, استوانه ای قائم یا سقف ثابت مخروطی شکل بوده, بر پایه مناسب ترین اندازه قطر و بلندی برای تامین ظرفیت مورد نیاز, استاندارد شده است و برای انباشتن فرآورده های گوناگون نفتی مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که فشار بخار ماده مورد نظر زیاد نباشد ولی, ماده مورد نظر, سمی یا آتش گیر باشد, مانند ترکیبات سنگین نفتی, اکریل آمید, دی اتیل پیرو کربنات, دی ایزوپیل فلوئوروفسفات
اکثریت قریب به اتفاق زنان از لاک ناخن استفاده می کنند.
اما آیا می دانستید لاک های ناخن حاوی ترکیبات شیمیایی سمی هستند
که می توانند نه تنها از نظر ظاهری به بدن آسیب برسانند، بلکه از درون نیز مشکل آفرین باشند.
به نقل از “هلثی لایف ویژن”، مطالعه ای جدید نشان داده است
که بسیاری از محبوبترین برندهای لاک ناخن بسیار بیشتر از آن چه به نظر می رسد می توانند مضر باشند.
طی این مطالعه که با حضور 24 زن که از لاک ناخن استفاده می کردند، صورت گرفت،
پژوهشگران شناسایی نشانه های سموم شیمیایی در بدن این افراد را مورد بررسی قرار دادند.
در همین راستا، آنها موفق به یافتن سموم در تمام شرکت کنندگان شدند که با لاک ناخن مرتبط بود.
تنها 10 ساعت پس از استفاده از لاک ناخن، 100 درصد شرکت کنندگان نشانه های تریفنیل فسفات را نشان دادند.
در مطالعه ای دیگر، همان تیم پژوهشی 10 لاک ناخن متفاوت را مورد آزمایش قرار داده و دریافتند
هشت مورد از آنها حاوی این ماده شیمیایی هستند. افزون بر این، روی برچسب محصول دو نمونه از لاک های ناخن که حاوی تریفنیل فسفات بودند
هیچ اشاره ای به وجود این ماده شیمیایی نشده بود. این می تواند به معنای آن باشد که تا 20 درصد از لاک های ناخن موجود در بازار حاوی یک ماده شیمیایی خطرناک هستند
که حتی در فهرست مواد تشکیل دهنده به آن اشاره نشده است.
تریفنیل فسفات چیست؟
یکی از نگرانی های عمده درباره تریفنیل فسفات این است که در سیستم غدد درون ریز انسان اختلال ایجاد می کند.
منظور از بالانس تایرها پدال نیوز: همانطور که میدانیم، لرزش در خودرو میتواند نتایج بدی به همراه داشته باشد؛ از بروز عیب و ایراد در بدنه و دیگر قسمتها خصوصا مفاصل و اتصالات چرخها و قسمتهای بدنه و حتی به صدا افتادن داخل اتاق تا افزایش مصرف سوخت. به طور کلی زمانی که قسمتی از یک خودرو دچار لرزش میشود، نیرویی که توسط موتور تولید میشود در این قسمتها هدر خواهد رفت چراکه یا قسمتی از آن صرف تولید لرزش میشود و یا قسمتی از آن برای کاهش این لرزش باید هزینه شود. به گزارش پایگاه خبری پدال نیوز، همانطور که میدانیم، لرزش در خودرو میتواند نتایج بدی به همراه داشته باشد؛ از بروز عیب و ایراد در بدنه و دیگر قسمتها خصوصا مفاصل و اتصالات چرخها و قسمتهای بدنه و حتی به صدا افتادن داخل اتاق تا افزایش مصرف سوخت. به طور کلی زمانی که قسمتی از یک خودرو دچار لرزش میشود، نیرویی که توسط موتور تولید میشود در این قسمتها هدر خواهد رفت چراکه یا قسمتی از آن صرف تولید لرزش میشود و یا قسمتی از آن برای کاهش این لرزش باید هزینه شود. لرزش در تایرها یا همان چیزی که به بالانس نبودن شناخته میشود، از شایعترین لرزشهای خودرو است. اما در این بین باید چند نکته ساده را بدانیم. منظور از بالانس تایرها چیست؟ به طور خلاصه و ساده میتوان گفت منظور از بالانسکردن تایرها، گرفتن لرزش آن در اثر ناهمگنیهای موضعی آن است. رینگ چرخ و حتی خود لاستیک میتوانند به صورت ناهمگن ساخته شده باشند و یا در طول زمان و در اثر کارکرد و برخورد با پستی و بلندیهای مسیر دچار مشکلاتی شوند. این عیوب باعث چرخش نامتوازن تایر حین حرکت در سرعتهای مشخصی میشود که برای رفع این حالت باید تایر را بالانس کنیم. بالانس کردن چرخها با کمک دستگاه انجام میشود و برای این کار در لبه رینگ و مکان مشخصی که کمک به رفع این حالت میکند، باید وزنههای سربی مناسبی قرار داد. تایر بد، رینگ معیوب ریم یا چیزی که در کشورمان به آن رینگ میگوییم، قطعهای فلزی است و به همین خاطر میتواند حین حمل و نقل و یا حتی پروسه تولید، دچار مشکلاتی شود. این عیوب بهراحتی منجر به برهم خوردن بالانس تایرها شده و لرزشهایی را ایجاد میکنند. ضمن اینکه میتوانند منجر به خرابی تایر و ایجاد لاستیکسایی نیز شوند. همچنین وجود ایراد در تایر حتی در نمونههای معروف خارجی نیز هر چند بسیار کم دیده میشود اما نادر هم نخواهد بود. به همین خاطر گاهی مواقع حین بالانسکردن چرخها دیده میشود که ایراد از خود رینگ مثل تابیدگی و یا خود تایر است. بالانس درجا و روی دستگاه گاهی مواقع تایر روی دستگاه و به طور جدا بالانس و تنظیم میشود و گاهی مواقع همان طور که در زیر خودرو قرار دارد. از فواید بالانس جدا و روی دستگاه در این است که بعد از بالانسشدن تایرها، اگر باز هم ایرادی از سیستم تعلیق وجود داشته باشد، به خوبی نمایان خواهد شد. از طرف دیگر با بالانس روی دستگاه، ممکن است با وجود ایراد کوچکی در قسمتی از سیستم تعلیق باز هم شاهد لرزش در تایرها در سرعتهای بالا باشیم که با بالانس درجا که تایر از جای خود خارج نمیشود، این عیوب تا حد زیادی برطرف خواهد شد؛ چرا که تایر متناسب با وضعیت سیستم تعلیق، تنظیم و وزنهگذاری میشود. بالانس عقب و جلو به طور معمول و تجربی ثابت شده است که اگر تایرهای جلو خودرو دچار نابالانسی باشند، در سرعتهای بین 80 تا 90 کیلومتر ایجاد لرزش میکنند و این حالت برای تایرهای عقب در سرعتهای بالاتر یعنی بین 120 تا 140 کیلومتر رخ میدهد. نکته قابل ذکر این است که بهتر است هر بار بعد از تعویض تایرها به صورت ضربدری و یا خطی، آنها را دوباره بالانس کنیم. اتصالات و پلوسها گاهی مواقع لرزش در تایرها و محورها، ناشی از نابالانسی آنها نیست و به خرابی و وجود مشکل در اتصالات بازمیگردد. از شایعترین آنها که در خودروهای محور محرک جلو دیده میشود، ایراد در پلوسهاست که غالبا هنگام شتابگیری در دنده 2 خود را به خوبی نشان میدهد. ضرورت بالانس چرخ خودرو
چرخها به عنوان یکی از زیرمجموعههای سیستم تعلیق بوده و در واقع میتوان گفت در صف مقدم عملیات جابجایی حرکت خودرو قرار دارد و تمامی تلاش نیروهای پشتیبانی از قبیل موتور، ترمز، دنده، کلاچ و … بدون چرخها، عملی عبث است و تمامی عباراتی که عنوان کردیم برای این بود که اهمیت بالانس چرخ خودرو را به شما کاربر گرامی ارائه بدهیم.چرخها به عنوان آخرین جز از سیستم تعلیق، وزن خودرو را تحمل نموده و ارتباط نهایی بین ماشین و زمین را برقرار نموده و با توجه به قوانین نیوتن، اصطکاک، عمل و عکسالعمل و … حرکت خودرو را ممکن مینمایند. همچنین، تمامی ضربههای وارد آمده بر خودرو، در وهله نخست به چرخها وارد شده و این چرخها هستند که باید به کاهش ارتعاشات کمک نمایند.بالانس (تعادل) چرخها
بالانس و تعادل در تمامی ابعاد زندگی بشری و حتی زندگی سایر موجودات، نقش بسیار حیاتی داشته و خروج از خط تعادل اگر با نابودی همراه نباشد، قطع به یقین صدمات جبرانناپذیری را برای آدمی به همراه خواهد داشت. چرخهای خودرو نیز در صورت بالانس یا متعادل نبودن، پیامدهای منفی فراوانی را به همراه خواهد داست. بالانس چرخ خودروها، به معنای تعادل و همراستایی چرخها بوده و به صورت علمی، بالانس بین چرخها در واقع توزیع یکنواخت وزن خودرو بین چرخهای مختلف بوده و عدم بالانس خودروها، وضعیت ناهنجاری را برای خودرو به ارمغان خواهند آورد.پیامدهای عدم بالانس بودن چرخها
شاید به زعم بسیاری، بالانس نبودن چرخها در بدترین حالت منجر به لرزش فرمان گردد ولیکن، این بالانس نبودن نتایج بدتری را نیز میتواند در پی داشته باشد. خرابی زودرس قطعات: همانطور که عنوان شد کلیه ضربات به هنگام حرکت و علیالخصوص دستاندازها و ناهمواریها به چرخها وارد میگردد و پس از عبور از چرخهاست که به سیستم تعلیق، جلوبندی و … میرسد. در گذر زمان و در صورت عدم بالانس نمودن چرخها، این نیروهای مخرب میتوانند منجر به خرابی سایر قطعات و کاهش طول عمر مفید آنها خواهد شد. لرزش فرمان: لرزش فرمان شاید ناشی از بالانس نبودن چرخها، شاید در سرعتهای پایین آنچنان که باید قابل لمس نباشد ولیکن با افزایش سرعت خودرو، این ارتعاشات نیز افزایش پیدا کرده و لرزش فرمان ملموستر و آزارندهتر گردد. این لرزشها عمدتا بسته به اندازه و وزن خودرو، اندازه و وزن چرخها، میزان نابالانسی و …، در سرعتهای متفاوتی آشکار شده و عمدتا در سرعتهای حدود 80 کیلومتر بر ساعت خود را نشان میدهد. افزایش مصرف سوخت: با توجه به زمزمههای موجود جهت افزایش قیمت سوخت و یا سایر سیاستهای کنترلی، اهمیت این موضوع بیش از پیش روشن میگردد. بالانس نبودن چرخها، عملا بازدهی کلی سوخت را پایین آورده و مصرف سوخت خودرو را افزایش میدهد. فرسایش لاستیک: بالانس نبودن چرخها باعث عدم توزیع یکنواخت وزن و نیرو بین چرخهای مختلف شده و در نتیجه فرسایش سریعتر لاستیکها را در پی خواهد داشت. ناگفته پیداست که فرسایش بیش از حد لاستیکها علاوه بر مشکلات مادی، میتواند باعث ایجاد تصادفات دلخراشی نیز گردد. شتاب و ترمزگیری ضعیف: عدم تعادل بین چرخها حتی بر شتاب و ترمزگیری خودرو نیز تاثیرگذار است چراکه خودرو مجبور است برای رسیدن به یک نیروی خاص، بیشتر تلاش نماید و این امر بدین معنی است که اگر شتاب مساوی در دو حالت بالانس بودن و بالانس نبودن چرخها از خودرو بخواهیم؛ نیروی مفید کمتری جهت شتابگیری و یا ترمزگیری صرف شده است و در نهایت، ضعف در هر دو این عملکردها را در پی خواهد داشت. علایم بالانس نبودن چرخها از علائم بالانس نبودن چرخ ها میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم: لرزش فرمان: یکی از ملموسترین نشانههای بالانس نبودن چرخها، لرزش فرمان است به طوریکه حتی رانندگان عادی که تسلط زیادی بر مسایل فنی ندارند نیز قادر به تشخیص این امر هستند؛ البته شاید این لرزشهای دلایل دیگری نیز داشته باشند که جهت تشخیص دقیقتر موضوع باید به مکانیک مراجعه نمود. کاهش پایداری خودرو: این موضوع به خصوص در پیچها و سرعتهای بالا مشهودتر بوده و میتواند خسارات جبرانناپذیری را با خود به همراه داشته باشد. افزایش مصرف سوخت: این موضوع علاوه بر آنکه پیامدی از نامتعادلی چرخها است به نحوی نشانه آن نیز است. البته برای سایر موارد نیز همین اصل برقرار است ولیکن تشخیص آنها، نیاز به دانش و دقت فنی بالایی دارد. انواع بالانس نمودن چرخها بالانس چرخ خودرو به دو روش انجام میگیرد:
1.استاتیکی 2.دینامیکی روش استاتیکی روش استاتیکی که به روش ایستا نیز معروف است چرخ بر روی یک محور افقی نصب میشود که قابل گردش است. در این صورت چنانچه چرخ دارای نامتعادلی باشد به دلیل وزن بیشتر پایینتر قرار میگیرد. حال جهت ایجاد تعادل، وزنهای با وزن مناسب و در جای مناسب یعنی نقطه مقابل آن و در بالای رینگ تعبیه میگردد. چنانچه وزنهها به صورت صحیح انتخاب شده و درست جانمایی گردند، نامتعادلی از بین خواهد رفت.روش دینامیکیروش دینامیکی که به روش پویا نیز معروف است یک گام روبه جلوتر برداشته و علاوه بر تعیین نقاط نامتعادلی، عدم توازن چرخها نسبت به صفحه تقارن عمودی نیز سنجیده شده و در صورت مشاهده عدم تعادل، برطرف میگردد.زمان بالانس نمودن چرخها نمیتوان زمان خاصی را برای بالانس نمودن چرخها در نظر گرفت چراکه این موضوع متاثر از عوامل متعددی است ولیکن در حالت کلی توصیه میگردد هر 6 ماه یا هر 8000 تا 9000 کیلومتر، به کارشناسان متخصص مراجعه نموده و بالانس بودن چرخها، را بررسی نمایید. شایان ذکر است که هر کدام از نشانههای فوقالذکر نیز چنانچه در خودرو نمایان گردد باید نسبت به بررسی بالانس بودن یا نبودن چرخها اقدام نمود. نکته مهم دیگر، زمانی است که لاستیک خودرو را تعویض مینمایید در این موارد نیز دوباره باید متعادل بودن چرخها، مورد تایید قرار گیرد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برخی از رانندهها جهت جلوگیری از سایش نامتعادل لاستیکها، در بازههای زمانی مشخص، لاستیکهای خودرو را به صورت ضربدری تعویض مینمایند که در نوع خود میتواند به متعادلتر نمودن چرخها کمک نماید.ضرورت کارشناسی خودرو در پایان مقاله قصد داریم با شما کاربر گرامی اندکی در مورد اهمیت کارشناسی خودرو صحبت کنیم شاید برای شما در مورد دو خدمت ارائه شده در بالا(برای خرید خودرو نیاز به کارشناسی دارم، برای فروش خودرو نیاز به کارشناسی دارم) سوال پیش بیایید که برای فروش خودرو ما چه نیازی به کارشناسی داریم. کاربر گرامی دقت کنید که یکی از راه ها و تله های کلاهبرداری که دلال ها از آن استفاده می کنند وارد کردن ایرادات بی جا به خودرو برای کاهش قیمت آن می باشد ولی در صورتی که شما گواهی کارشناسی از یک مرکز معتبر داشته باشید راه کلاهبرداری را برای دلالان خودرو می بندید و خودرو خود را با منطقی ترین قیمت و قیمت کارشناسی شده می فروشید.
معرفی کامل رشته مهندسی مهندسی خودرو(اتومکانیک) امروزه در اکثر جوامع پیشرفته و توسعه یافته نمیتوان نیاز به خودرو به معنی عام آن را در زندگی شخصی و اجتماعی انسان ها نادیده گرفت . انواع خودروی سواری، موتور سیکلتها، اتوبوسها و مینیبوسها در شهرها و اتوبوسها، کامیونها و تانکرها در بین شهرها، تراکتورها، انواع ادوات کشاورزی در روستاها، و کامیونها، لودرها و انواع تجهیزات راهسازی متحرک، از جمله کاربردهای اولیه و بدیهی خودروها محسوب میشوند. البته کلمه خودرو معادل فارسی کلمه Vehicle است که قطارها، کشتیها، هواپیماها و حتی فضاپیماها را نیز شامل میشود.
اما مهندسی خودرو، بهطور خاص با مواردی سروکار دارد که بر روی زمین حرکت میکنند و هماکنون اکثر آنها دارای موتورهای احتراق داخلی هستند. البته با پیشرفت فناوریهای جدید و افزایش روزافزون قیمت سوختهای فسیلی و همچنین افزایش مسئله آلودگی در دنیا فناوریهای نوینی در این زمینه بهکارگرفته شده است و امروزه خودروها فقط از موتورهای احتراق داخلی استفاده نمیکنند. در میان این فناوریهای برتر میتوان به خودروهای برقی، هیبریدی،سلولهای سوختی و همچنین استفاده از توربینها در خودروها اشاره نمود.خودروهای مورد بحث از قسمتهای مختلفی تشکیل شدهاند: قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت، شاسی و چرخها، سیستم تعلیق و ترمز، سازه و بدنه، تزیینات داخلی، سیستمهای برقی، سیستمهای تهویه و دیگر سیستمهای جانبی. مهندسی خودرو، رشتهای است که طراحی، ساخت، بهینهسازی و تعمیر انواع مختلف خودرو را در برمیگیرد. اما از آنجا که خودرو، ابزاری است که از مجموعههای مختلف تشکیل شدهاست و دارای کاربردهای متفاوتی است، این رشته، مخلوطی از علوم مختلف است. بهعبارت دیگر، مهندسیخودرو یک رشته میانرشتهای و فراگیر است. چنین رشتهای نتیجه پیشرفتهای بشر در اواخر قرن بیستم است.در ابتدای قرن بیستم که علم و فناوری به آرامی در کنار هم حرکت را شروع نمودند رشتههای دانشگاهی همچون فیزیک، ریاضی و زیستشناسی عموما با مبنای علمی آغاز شدند. بعضا برخی از علوم مهندسی مانند مکانیک، برق، عمران که از دل علوم پایه منفکشده بود، نیز سربرآوردند. اما در نیمه دوم قرن بیستم با رشد انواع فناوری، مخصوصا فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم و فنون مختلف و در کنار آنها، رشتهها و دورههای دانشگاهی نیز رشد فزاینده و انفجاری را شاهد بودند، به گونهای که تقریبا هر پنج سال یکبار حجم دانش تولیدشده در دنیا دو برابر کل گذشته میشد.
لذا در دهههای منتهی به قرن بیستویکم، ابتدا گرایشهای مختلف در رشتهها بوجود آمد و سپس رشتههای جدید تخصصیتر ایجاد شد. بهعنوان مثال رشتهمهندسی مکانیک، به رشتههای حرارت و سیالات، طراحی کاربردی، هوافضا، کشتیسازی، راهآهن، مهندسی خودرو و حتی بیومکانیک تقسیم شد. در قرن اخیر این گرایشها متناسب با کاربرد گسترده و نیاز به استفاده از علوم مختلف از دل دانشکدههای سنتی جدا شده و دانشکدههای مستقلی را بوجود آوردند.با الگوبرداری از کشورهای پیشرفته دنیا از جمله انگلیس و آمریکا، دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علموصنعت بهعنوان اولین دانشکده در ایران و خاورمیانه در سال ۱۳۷۹ کار خود را با جذب دانشجو در مقطع کارشناسیارشد آغاز نمود. هماکنون بعد از شش دوره ارائه فارغالتحصیلان ماهر به صنعت خودروسازی و قطعهسازی کشور، دوره کارشناسی و دکترا را آغاز نموده است. نیز دانشکدههای مشابهی وجود دارد.تاسیس دانشکده مهندسی خودرودانشکده مهندسی خودرو به منظور تربیت نیروی متخصص برای صنایع خودروسازی کشور و صنایع وابسته به آن طراحی و تاسیس شده است و هماکنون با شرکتهای بزرگ کشور همچون ایرانخودرو و سایپا همکاری نزدیک دارد. بسیاری از دانشجویان دانشکده بورسیه مستقیم خود این گروههای صنعتی بودهاند و هماکنون مستقیما در آنجا مشغول بهکار هستند. برخی نیز که علاقه به ادامه تحصیل در مقطع دکترا داشتهاند، در رشته مهندسی خودرو و یا مکانیک ویا دیگر رشتههای معتبر به خارج از کشور رفتهاند و یا در برخی دانشگاههای داخلی مشغول به تحصیل هستند.این رشته کاربردی و کاملا عملی و جذاب است به طوری که دانش آموخته آن میتواند متناسب با علایق خود به حل مسائل کاملا ریاضی و پیچیده بپردازد و یا اینکه در یک کارخانه مدیریت خط تولید را برعهده گیرد. گستردگی این رشته باعث شده است که فارغالتحصیلان این رشته با خیال آسودهتر نسبت به آینده کاری و یا علمی خود بنگرند و آزادی انتخاب بیشتر را تجربه نمایند.رشته مهندسی خودرورشته مهندسی خودرو، رشتهای است که به مسائل مختلفی در خودرو میپردازد و البته دارای سه گرایش مختلف قوای محرکه، سیستم تعلیق و سازه و بدنه خودرو میباشد. دروس پایه این رشته شامل دروس عمومی دیگر رشتههای مهندسی، از جمله ریاضیات و فیزیک میباشد و شخص را برای رویکرد برخورد علمی با مسائل و قوانین آماده میسازد.
افراد با گذراندن دروسی همچون مکانیک سیالات، ترمودینامیک، انتقال حرارت و مبانی مهندسی برق با اصول اولیه مکانیک و مهندسی آشنا میشوند. آنان سپس با دروس تخصصیتری همچون مبانی مهندسی خودرو، مبانی دینامیک خودرو، سیستمهای شاسی و بدنه، و آیرودینامیک خودرو به عرصه صنعت خودرو وارد میشوند. علاوه براین با ارائه مباحثی همچون اقتصاد مهندسی در صنعت خودرو و مدیریت صنعتی در خودرو، شخص با مسائل مدیریتی و اقتصادی خودرو که ضامن پیشبرد کارها و طرح های صنعتی در دنیای واقعی است، آشنا میشود.همچنین در این رشته انواع کارگاهها و آزمایشگاهها برای آشنایی عملی دانشجو با علوم پایه، مهندسی و مخصوصا خودرو ارائه میشود. ضمنا با کار در آزمایشگاه های پژوهشی و همچنین همکاری با مراکز تحقیقاتی صنعت خودروی کشور، تحقیقات بنیادی نابی در این زمینه انجام میشود.گرایش قوای محرکههماکنون قوای محرکه خودروها، موتورهای درونسوز از نوع اشتعال جرقهای و یا اشتعال فشاری میباشد. این موتورها دارای انواع مختلفی است که میتوان از دیدگاههای متفاوتی آنها را دستهبندی نمود. موتورهای دوزمانه و چهار زمانه، موتورهای کاربراتوری و انژکتوری، پاشش مستقیم (درون سیلندر) و یا غیرمستقیم (درون منیفولد)، بنزینی، گازوییلی، گازسوز، دوگانهسوز، الکلی، تنفس طبیعی، سوپرشارژ (پرخورانی) و توربوشارژ، از انواع قوای محرکه است که برمبنای احتراق داخلی عمل مینماید.
البته مبحث انواع سوخت های جایگزین، همچون سوخت های زیستی، هیدروژن و دیگر مواد پاک و همچنین انرژیهای الکتریکی در قالب خودروهای برقی یا هیبریدی و یا انرژی خورشیدی از دیگر موضوعات در مبحث قوای محرکه است. همچنین مباحثی همچون انتقال قدرت و سیستم های خنککاری موتور و سیستمهای تهویه مطبوع خودرو از جمله مواردی است که نظر افراد خلاق و علاقمند به نوآوری را به خود جلب میکند.گرایش سیستم تعلیقامروزه سیستم تعلیق، فقط به مبحث چهار چرخ و یک فنربندی ساده منتهی نمیشود. مبحث تعلیق مبحث پیچیدهای است که راحتی و ایمنی خودروها را در برمیگیرد. خودوریی که میخواهد با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و به خوبی در شرایط مختلف آبوهوایی ترمز کند، نیاز به سیستمهای تعلیق فعال و همچنین سیستمهای ترمز با کنترلرهای پیچیده دارد. همچنین در صنایع خودروسازی رقابت سختی در ارائه راحتی بیشتر و ایمنی بالاتر به مشتریان وجود دارد. لذا بهینهسازی این سیستم ها به کمک مدارهای مختلف مکانیکی، هیدرولیکی، نیوماتیکی و الکترونیکی توسط مهندسان خبره در حال انجام است.گرایش سازه و بدنهبدنه محکمتر، زیباتر و سبکتر، عامل موفقیت خودروسازها در قرن بیستویکم خواهد بود. همانطور که مشاهده میشود امروزه طراحان کارخانجات بزرگ توانستهاند با استفاده از مواد پیشرفته مهندسی همچون کامپوزیتها، میکروکامپوزیتها، میکروآلیاژها، سرامیکها و انواع پلیمر، طرحهایی را در بدنه و شاسی خودرو ارائه نمایند که تا کنون نظیرش دیده نشده بود و بعضا در رویاها و تخیل یافت میشد . برای طراحی و ساخت چنین خودروهایی، نیاز به دانش کامل در زمینه مواد، مقاومت آنها، مکانیزم ها، طراحی و محاسبات مهندسی و همچنین فرآیندهای تولید میباشد. مسلم است آینده از آن کسانی خواهد بود که دارای دانش و توانایی بیشتری در کاربرد این موارد دارند. رشته مکانیک خودرو یا اتومکانیک بعنوان مادر کلیه رشتههای منشعب از مهندسی مکانیک شناخته میشود زیرا مهندسی مکانیک با صنعت خودرو آغاز گردید و مکانیزمها و تکنیکهای و تجربیات حاصل از آن در بخشهای دیگر بکار گرفته شد.
این رشته در کشورهای پیشرفته تا سطح دکترا و در شاخههای گوناگون توسعه یافتهاست در حال حاضر این رشته تحت دو عنوان در داخل کشور (بسته به دانشگاه محل تحصیل) شناخته می شود: مهندسی مکانیک گرایش خودرو مهندسی خودرو برای تحصیل در این رشته، متقاضیان می توانند پس از اتمام دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی از کنکور سراسری گروه ریاضی و فیزیک اقدام نموده و در صورت قبولی در مقطع کارشناسی پیوسته مشغول به تحصیل شوند. همچنین دانشآموختگان هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش می توانند پس از شرکت در کنکور کاردانی پیوسته، در صورت قبولی در مقطع کاردانی پیوسته مشغول تحصیل شوند. این افراد پس از فارغالتحصیلی می توانند در کنکور کاردانی به کارشناسی (کارشناسی ناپیوسته) شرکت نموده و به تحصیل ادامه دهند. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، محدودیتی برای فارغالتحصیلان سایر گرایشهای مهندسی مکانیک وجود ندارد و حتی دارندگان مدرک کارشناسی سایر رشتهها به جزء مهندسی مکانیک نیز می توانند در صورت کسب حد نصاب و قبولی در این مقطع ادامه تحصیل دهند. دانشجویان مقطع دکتری نیز صرفاً از میان دانشآموختگان کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک گزینش می شوند. نکته قابل توجه آنکه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، این رشته به سه گرایش تقسیم میشود: 1. طراحی سیستم های تعلیق، ترمز و فرمان 2. سازه بدنه خودرو 3. سیستم محرکه خودرو منابع کسب اطلاعات درباره ی این رشته جهت کسب اطلاعات در مورد رشته مکانیک خودرو علاقه مندان میتوانند به کتب عمومی و تخصصی که درباره ی انواع سیستمهای خودروها تالیف شده است مراجعه نموده و یا به مجلات تخصصی نظیر مجله ماشین – پیام ایران خودرو – ایران اتومبیل و یا به سایتهای اینترنتی شرکتهای خودروساز سراسر دنیا که در ادامه آمده است مراجعه نمایند. آینده نگری درباره شغل و شرایط بازار کار تولید نزدیک به یک میلیون خودرو در سال در داخل کشور و ارتباط مستقیم این صنعت با بیش از ۱۰۰ شغل تولیدی و ۲۰ شغل تعمیراتی بیانگر اهمیت و جایگاه این صنعت میباشد لذا به نظر میرسد امکان اشتغال در شاخه های مختلف این رشته برای افرادی که دارای تحصیلات علمی و تخصصی باشند در حد بالایی وجود دارد. شرایط محیط کار و محل احتمالی استخدام فارغ التحصیلان این رشته در محیطهایی میتوانند مشغول به کار شوند که یا به تولید انواع مختلف خودرو می پردازند نظیر شرکتهای خودرو سازی ایران خودرو و سایپا و… و یا در شرکتهایی که قطعات و لوازم یدکی انواع خودروها را تولید می کنند که تعداد آنها شاید بیشترازصدها مورد باشد ویا در تعمیرگاههای نمایندگیهای مجاز شرکتهای خودرو ساز و یا به صورت شخصی کار آفرینی نموده و خود اقدام به دایر کردن تعمیر گاههای مربوطه نمایند .
با گسترش کشاورزی استفاده از وسایلی مانند تراکتور بسیار مرسوم شده است زیرا این وسیله چندین برابر انسان ها راندمان دارد.
البته خرید ماشین آلات کشاورزی بخشی از مراحلی می باشد که باید طی کنید. در مراحل بعدی باید یادبگیرید که چگونه با آن ها کار کنید که آسیب نبینند .
نگهداری از ماشین آلات کشاورزی از دیگر بخش های استفاده از این وسایل کاربردی می باشد. با نگهداری صحیح و دقت در سرویس ها دوره ای هزینه های خود را به راحتی کاهش دهید.
قسمت مهم تراکتور
یکی از مهم ترین قسمت های تراکتور یا هر ماشین کشاورزی دیگری تایر ها می باشند.
طریقه آماده سازی تایر ها قبل از شروع کار واجب بوده که شامل تنظیم باد، تعویض، پنچر گیری و سنگین کردن میباشد. به همین دلیل راننده تراکتور باید تسلط کامل و مهارت کافی را برای انجام این کار ها داشته باشد.
امروزه در اکثر ماشین الات کشاورزی ازتایر های بادی استفاده می شود. چرخ های چنین ماشین های کشاورزی به طور معمول برای سرعت های کم طراحی شده اند ولی دارای مقاومت بالایی هستند.
به دلیل این که تراکتور های کشاورزی در شرایط سخت و تحت فشار زیادی حرکت می کنند و ممکن است که به آن ها فشار زیادی وارد شود به همین دلیل باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند.
ویژگی تایرهای تراکتور
تحمل فشار های زیاد در شرایط گوناگون
جذب تکان ها و ارتعاشات برای حرکت نرم وسیله نقلیه
حفظ تعادل وسیله نقلیه
مقاومت در برابر ساییدگی
tiers
معنی نوشته های روی تایر ها
هر تایری دارای نوشته هایی می باشد که این نشانه ها اطلاعات خاصی را در خود جای داده اند. این نوشته ها بر روی دیواره تایر نوشته شده که شامل سال تولید، اندازه تایر، تعداد لایه های تایر، حداکثر فشار باد، سرعت قابل تحمل و … می باشند.
اگر بر روی تایر را نگاه کنید کدی بر روی آن نوشته که به طور مثال P185/60R14 می باشد. حرف اول این کد که در اینجا با P شروع شده است دارای معنا و مفهومی خاص می باشد.
F کاربرد لاستیک در چرخ های جلو
R کاربرد لاستیک در چرخ های عقب
I استفاده در ادوات کشاورزی
ابعاد لاستیک نیز از کد بالا قابل شناسایی می باشد. به عنوان مثال در کد بالا پهنای لاستیک برابر است با 18.5 سانتی متر است و قطر داخلی رینگ نیست 60 سانتی متر می باشد.
پرداخت پول مسکن یکی از مهم ترین مسائلی است که در معاملات ملک و املاک می تواند موجب درگیری شود.
پرداخت پول در تمام معاملات، امری استرس زا و نگران کننده است و علت این نگرانی نیز کلاهبرداری های بسیاری است که امکان وقوع آنها وجود دارد. در زمینه املاک نیز، این موضوع صدق می کند و گاهی نیز منجر به نزاء و مراجعه به قوه قضائیه می شود و در نهایت آنچه که باقی می ماند، زمان و انرژی از دست رفته برای هر دو طرف است. با توجه به همین موضوع است که اطلاع از قوانین، شرایط و پرداخت پول در معاملات مسکن، بسیار ضروری می شود.
نیاز به مسکن، همواره از نیاز های ضروری و اولیه انسان ها بوده است. در گذشته نه چندان دور، این معاملات، از طریق پرداخت پول به صورت نقدی یا از طریق چک های شخصی افراد انجام می شد. ولی با گذشت زمان و زیاد شدن تورم و کلاهبرداری ها، قوانین و مقرراتی وضع شد که درصد امنیت این کار را به طور قابل توجهی بالا می برد.
در مسئله پرداخت پول معاملات مسکن، دو بحث اصلی با نام (( مبایعنامه)) و ((قولنامه)) وجود دارد که برای اطلاع از نحوه پرداخت، توضیح این دو بحث لازم است
مبایعنامه
عبارت است از بیع نامه یا قراردادی که در آن مقدار بیع واقع شده است. منظور از بیع، دادن مال است به عوض معلوم. به عبارت دیگر، بیع نامه قراردادی است در رابطه با خرید و فروش بین خریدار و فروشنده که در مقابل دادن مال، باید پول یا عوض دیگری پرداخت شود.
قولنامه
قراردادی است که بر اساس آن، دو طرفی که می خواهند در آینده باهم عقد بیع منعقد کنند، متعهد می شوند که در زمان مشخصی به تعهد خود یعنی انتقال مال به دیگری عمل کنند.
مرحله اول در انجام معاملات مسکن، نوشتن مبایعنامه است. این موضوع در ((رهن و اجاره)) و ((خرید و فروش)) دارای تفاوت های جزئی است.
مبایعنامه رهن و اجاره چیست؟
پس از اینکه پسند خانه توسط مستاجر انجام شد، مبایعنامه ای توسط مشاور املاک نوشته می شود که در آن ، مقدار بیع ( 20 درصد از قرارداد) که مستاجر به مالک، پرداخت می کند، نوشته شده است. مبایعنامه داراس 3 نسخه است که به مستاجر، مالک و آژانس املاک، تحویل داده می شود. 80 درصد ما بقی پول نیز، در هنگام تحویل کلید پرداخت خواهد شد.
مبایعنامه خرید و فروش چیست؟
در خرید و فروش همانند رهن و اجاره دو طرف به مشاورین املاکمراجعه کرده و بیع نامه ای می نویسند. تفاوت قوانین خرید و فروش و رهن و اجاره، در بخش بندی پرداخت پول است. از آنجایی که در خرید و فروش، می بایست به دفاتر اسناد رسمی مراجعه شود و عمل انتقال سند صورت گیرد؛ پرداخت پول در 3 مرحله انجام می شود. بخش اول در هنگام نوشتن مبایعنامه بخش دوم در هنگام تحویل کلید و بخش سوم در محضر و هنگام انتقال سند انجام می شود
سوالی که در این قسمت مطرح می شود، نحوه پرداخت پول است. همانطور که پیش تر گفته شد، با گذشت زمان و افزایش تورم، راه های جدید و امن تری ابداع شد.
راه های مختلفی اعم از استفاده از چک ها، کارت به کارت کردن و استفاده از دستگاه کارتخوان در آژانس املاک و محضر.
انواع چک ها
اگرچه در گذشته، از چک های شخصی برای این کار استفاده می شده است ولی به علت خطراتی که این چک ها در پی دارد, چک های دیگری همانند چک های رمز دار ضمانتی و چک های بین بانکی به وجود آمده است.چک رمز دار ضمانتی، امن ترین و بهترین روش پرداخت پول در معاملات مسکن است زیرا بانک تضمین کننده پرداخت آن است و تبعاتی همچون برگشت خوردن چک و پاس نشدن آن، وجود نخواهد داشت. چک بین بانکی نیز همانند چک رمز دار از طرف بانک، تضمین پرداخت پول را دارد ولی با این تفاوت که چک، به نام شخصی مشخص نوشته می شود و شخص دیگری نمی تواند از آن استفاده کند.
پژوهشگران آمریکایی قصد دارند با استفاده از نیتروژن، خاک نواحی شهری را غنیسازی کنند و رشد گیاهان را افزایش دهند.
“بیوسولیدها” (Biosolids)، موادی هستند که پس از پردازش فاضلابهای خانگی در کارخانههای تصفیه فاضلاب شهری، تولید میشوند.
در گذشته، بیشتر بیوسولیدها به زمینهای کشاورزی منتقل میشدند اما فرآیندهایی که طی دهههای گذشته ابداع شدهاند، میتوانند بیوسولیدهایی با کیفیت استثنایی به وجود بیاورند.
این بیوسولیدهای جدید موسوم به “EQ”، آلودگی کمتری دارند اما حاوی مواد مغذی بیشتری هستند.
از این مواد میتوان در خاکهای کشاورزی که به بهبود باروری نیاز دارند، استفاده کرد تا به این ترتیب، هم ضایعات دوباره مورد استفاده قرار گیرند و هم راهی برای کمک به محیط زیست ارائه دهند.
بیوسولیدها، ارزشمند هستند زیرا منبعی غنی از نیتروژن به شمار میروند که مادهای مغذی برای گیاهان است. وجود تنها ذرهای از نیتروژن در بیوسولید میتواند برای گیاهان مانند بارورکننده عمل کند.
“اودینی آلوارز-کمپوس” (Odiney Alvarez-Campos)، پژوهشگر “دانشگاه ایالتی و مؤسسه پلیتکنیک ویرجینیا” یا “ویرجینیا تک” (VT) در این باره گفت: ما باید بدانیم که چه مقدار نیتروژن را به بیوسولید و سپس به خاک اضافه کنیم تا محصولاتی سالم پرورش دهیم.
هدف ما این نیست که ذخیره نیتروژن محصولات کشاورزی، بیش از حد باشد.
ذخیره بیش از حد نیتروژن میتواند به آلودگی محیط زیست منجر شود. نیتروژن میتواند به آبهای سطحی و زیرزمینی وارد شود و اکوسیستم را تحت تأثیر قرار دهد.
آلوارز-کمپوس افزود: این روش، بدون آلوده کردن محیط زیست، تعادلی در رشد گیاه ارائه میدهد.
پژوهشگران در این بررسی، میزان نیتروژن مؤثر در بیوسولیدهای خاکهای شهری را آزمایش کردند و دریافتند که طبیعت خاکهای شهری میتواند ذخیره نیتروژن موجود در بیوسولیدها را کاهش دهد.
آلوارز-کمپوس ادامه داد: خاکهای شهری، اغلب فشرده هستند و مواد آلی و مغذی کمتری را شامل میشوند.
فعالیتهای انسانی از جمله ساخت و ساز و استفاده از وسایل نقلیه سنگین نیز میزان مواد مغذی خاکهای شهری را کاهش میدهد.
وی افزود: بیوسولیدها، مواد مورد نیاز برای غنیسازی خاک را در بر دارند. مواد آلی بیوسولیدها میتوانند فشردگی خاک را کاهش دهند و به رشد بهتر گیاهان در آن کمک کنند. بیوسولیدها، به نفوذ آب در خاک نیز کمک میکنند و این موضوع برای گیاهان بسیار کارآمد است.
غنیسازی خاک با بیوسولیدها، یکی از مؤثرترین روشهای مدیریت پسماند است که میتواند مواد مغذی مانند نیتروژن را به خاک بازگرداند و به رشد گیاهان کمک کند.
یکی از چالشهای اصلی که در این زمینه با آن رو به رو هستیم، رطوبت بالای بیوسولیدها است. محصولات مبتنی بر بیوسولید، رطوبت بالایی دارند و این موضوع موجب میشود که حمل و نقل و گسترش آنها دشوار باشد.
این پژوهش، گام مهمی در زمینه غنیسازی خاک به شمار میرود. پژوهشگران در حال حاضر، آزمایشهایی را انجام میدهند تا میزان نیتروژن لازم را برای افزودن به بیوسولیدها تخمین بزنند.
اگر بیوسولیدها در زمینهای کشاورزی یا شهری به کار نروند، باید مانند زبالههای دیگر دفن شوند و از بین بروند.
آلوارز- کمپوس اضافه کرد: بیوسولیدها با به کار رفتن در خاک، از زبالههای نامطبوع به یک منبع ارزشمند تبدیل میشوند.
وزرات محیط زیست ژاپن، شرکت صنایع شیمیایی Mitsui را مأمور کرده است تا تولید پلیپروپیلن زیستی را بهطور مؤثری برنامهریزی کند.
این طرح با هدف حمایت از جامعه بدون کربن و در قالب برنامههای ژاپن برای کم کردن نشر گازهای گلخانهای انجام میگیرد.
پلیپروپیلن کاربردهای گستردهای دارد که عبارتاند از:
تولید انواع قطعات خودرو،
لوازم پزشکی و لوازم آشپزخانه.
این ترکیب رزینی با اینکه ۲۰ سال است که در ژاپن در صنایع مختلف استفاده میشود اما همچنان در تولید آن از سوختهای فسیلی استفاده میشود.
علت این امر مشکلات تکنیکی است که در تولید زیستی این محصول وجود دارد که باعث شده است هنوز در تولید آن در سطح تجاری وجود نداشته باشد.
شرکت Mitsui موظف شده است تا تمامی جنبههای تولید پلیپروپیلن از جمله کیفیت، صرفه اقتصادی و تأثیرات محیط زیستی (برای کم کردن گازهای گلخانهای) را بررسی کند.
برای تجاریسازی پلیپروپیلن زیستی با شرکت Kaisei همکاری شده است. پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۴ تولید این محصول زیستی در قالب صنعتی آغاز شود.
برای تولید پلاستیکهای تجاری از نفت خام استفاده میشود که برای تولید آن میلیونها سال زمان لازم است؛ اما پلاستیکهای زیستی از گیاهان تولید میشوند.
گیاهان برای رشد، دیاکسید کربن موجود در جو را جذب میکنند، بنابراین تولید پلاستیکهای زیستی از گیاهان به کم کردن گرمای جهانی کمک میکند.
روش جدیدی که شرکت Mitsui برای تولید پلیپروپیلن زیستی پیشنهاد داده است به لحاظ اقتصادی از سایر روشهای پیشین بهصرفهتر است.
در این روش ابتدا گیاهان که عموماً از انواع غیرخوراکی هستند تخمیر میشوند تا ایزوپروپانول (IPA) تولید شود. در مرحله بعد دهیدراسیون برای تولید پروپیلن انجام میشود.
در پایان نیز پلیمریزاسیون انجام میشود.
شرکت Kaisei از مواد زائدی که در تولید پروپیلن زیستی در شرکت Mitsui باقی میماند استفاده میکند و این مواد را به کود مورد نیاز برای پرورش زیستتودههای اولیه در تولید پروپیلن زیستی تبدیل میکند.
همچنین از مواد زائد برق تولید میکند که از آن برای تأمین برق لازم در تولید
استفاده میشود. بدینترتیب فعالیت چرخهای انجام میشود که دوستدار محیط زیست است.
انجام این فعالیت توسط شرکت Mitsui در جهت برقراری هارمونی میان محیط زیست و جوامع انسانی بسیار مؤثر است.