تولید پلی‌ پروپیلن زیستی با روشی جدید توسط شرکت Mitsui

تولید پلی‌ پروپیلن زیستی با روشی جدید توسط شرکت Mitsui

پردیس فناوری کیش طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت گروه علوم ومهندسی محیط زیست

وزرات محیط‌ زیست ژاپن، شرکت صنایع شیمیایی Mitsui را مأمور کرده است تا تولید پلی‌پروپیلن زیستی را به‌طور مؤثری برنامه‌ریزی کند.

این طرح با هدف حمایت از جامعه بدون کربن و در قالب برنامه‌های ژاپن برای کم کردن نشر گازهای گلخانه‌ای انجام می‌گیرد‌.

پلی‌پروپیلن کاربردهای گسترده‌ای دارد که عبارت‌اند از:
  • تولید انواع قطعات خودرو،
  • لوازم پزشکی و لوازم آشپزخانه.

این ترکیب رزینی با اینکه ۲۰ سال است که در ژاپن در صنایع مختلف استفاده می‌شود اما هم‌چنان در تولید آن از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود.

علت این امر مشکلات تکنیکی است که در تولید زیستی این محصول وجود دارد که باعث شده است هنوز در تولید آن در سطح تجاری وجود نداشته باشد.

شرکت Mitsui موظف شده است تا تمامی جنبه‌های تولید پلی‌پروپیلن از جمله کیفیت، صرفه‌ اقتصادی و تأثیرات محیط‌ زیستی (برای کم کردن گازهای گلخانه‌ای) را بررسی کند.

برای تجاری‌سازی پلی‌پروپیلن زیستی با شرکت Kaisei همکاری شده است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۴ تولید این محصول زیستی در قالب صنعتی آغاز شود.

برای تولید پلاستیک‌های تجاری از نفت خام استفاده می‌شود که برای تولید آن میلیون‌ها سال زمان لازم است؛ اما پلاستیک‌های زیستی از گیاهان تولید می‌شوند.

گیاهان برای رشد، دی‌اکسید کربن موجود در جو را جذب می‌کنند‌، بنابراین تولید پلاستیک‌های زیستی از گیاهان به کم کردن گرمای جهانی کمک می‌کند.

روش جدیدی که شرکت Mitsui برای تولید پلی‌پروپیلن زیستی پیشنهاد داده است به لحاظ اقتصادی از سایر روش‌های پیشین به‌صرفه‌تر است.

در این روش ابتدا گیاهان که عموماً از انواع غیرخوراکی هستند تخمیر می‌شوند تا ایزوپروپانول (IPA) تولید شود. در مرحله‌ بعد دهیدراسیون برای تولید پروپیلن انجام می‌شود.

در پایان نیز پلیمریزاسیون انجام می‌شود.

شرکت Kaisei از مواد زائدی که در تولید پروپیلن زیستی در شرکت Mitsui باقی می‌ماند استفاده می‌کند و این مواد را به کود مورد نیاز برای پرورش زیست‌توده‌‌های اولیه در تولید پروپیلن زیستی تبدیل می‌کند.

هم‌چنین از مواد زائد برق تولید می‌کند که از آن برای تأمین برق لازم در تولید

استفاده می‌شود. بدین‌ترتیب فعالیت چرخه‌ای انجام می‌شود که دوستدار محیط‌ زیست است.

انجام این فعالیت توسط شرکت Mitsui در جهت برقراری هارمونی میان محیط‌ زیست و جوامع انسانی بسیار مؤثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *