بررسی اجزا و نحوه عملکرد سیستم ترمز خودرو

بررسی اجزا و نحوه عملکرد سیستم ترمز خودرو

پردیس فناوری کیش-طرح مشاور متخصص صنعت و مدیریت-گروه مهندسی مکانیک

هر خودرو علاوه بر اینکه به سیستم هایی برای تولید نیروی محرکه برای حرکت احتیاج دارد ، به سیستم های دیگری نیز جهت کنترل حرکت خودرو نیازمند است . یکی از این سیستم ها ،سیستم ترمز نام دارد.

وظایف سیستم ترمز خودرو

اساس کار این سیستم بر مبنای اصطحکاک است . وظیفه این سیستم کم کردن سرعت و نهایتا توقف خودرو میباشد . البته در خودرو های پیشرفته و گران قیمت ، این سیستم وظیفه ی کنترل پایداری خودرو سر پیچ ها و جلوگیری از چرخش های حاصل از ترمز را نیز دارد . حتی به عنوان سیستم کمک کننده برای بهبود عملکرد موتور که در خودرو ها مسابقه ای کاربرد دارد .

انواع سیستم ترمز خودرو

سیستم ترمز انواع مختلفی دارد ؛ مانند : ترمزهای هیدرولیک ، بادی ، سیمی (کابلی) . . . در اتومبیلهای سواری ترمزهای اصلی چهار چرخ از نوع هیدرولیک هستند و ترمز دستی (اضطراری) از نوع سیمی است .

در ترمزهای هیدرولیک ، از یک مایع (روغن ترمز) استفاده می شود که غیر قابل تراکم است و این حالت تراکم ناپذیری خود را در هر شرایطی حفظ می کند.سیستم های ترمز خودرو را میتوان طور دیگری نیز دسته بندی کرد. ۱-ترمز های کاسه ای ۲- ترمز های دیسکی .

چون بیشترین فشار هنگام ترمزگیری روی چرخ های جلو است ، این چرخ ها مجهز به ترمز دیسکی هستند که نسبت به مدل کاسه ای عملکرد بهتری دارند و کمتر داغ میشوند .(هزینه نصب و نگهداری یترمز دیسکی از کاسه ای بیشتر است) . برای مثال خودروی پراید که ترمز های جلوی آن دیسکی و عقب آن کاسه ای است.

نحوه ی عملکرد سیستم ترمز خودرو

به طور خلاصه میتوان گفت : زمانی که راننده  به وسیله  پای خود روی پدال  ترمز  فشار میاورد ، این فشار وارد سیستم هیدرولیکی میشود  و باعث جلو رفتن پیستون پمپ اصلی ترمز شده و پیستون روغن ترمز موجود در سیلندر ترمز که جلوی پیستون قرار دارد را تحت فشار قرار داده و هم زمان با حرکت خود در داخل سیلندر انرا با فشار زیاد از  طریق لوله های فولادی رابط که در مقابل فشارهای جانبی بسیار مقاوم می باشد  به سمت سیلندر چرخها رانده و به  این  وسیله  باعث  جابجائی  پیستونهای داخل سیلندر چرخ میشود.

  کاسه ای

در سیستم ترمز کاسه ای  پیستونها  فشار خود را به  کفشکهای ترمز منتقل کرده و کفشکها  را  به کاسه  چرخ  می چسباند . واضح  است  که این عمل  باعث  به وجود  امدن اصطکاک  بین  کاسه  و کفشکها  شده و انها را از حرکت باز میدارد یا سرعت آنها را کم میکند .

ﺗﺮﻣﺰ ﮐﺎﺳﻪ ﺍﻱ ﻳﮏ ﮐﺎﺳﻪ ﺗﺮﻣﺰ ﻓﻠﺰﻱ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺗﺮﻣﺰ ﻫﺮ ﭼﺮﺥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ . ﺩﺭﻭﻥ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺳﻪ ﺗﺮﻣﺰ ﺩﻭ ﮐﻔﺸﮏ ﺧﻤﻴﺪﻩ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺧﺎﺭﺝ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﻲ ﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﭼﺮﺧﺶ ﮐﺎﺳﻪ ﺗﺮﻣﺰ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﭼﺮﺥ ﻣﻲ ﭼﺮﺧﺪ ﮐﺎﻫﺶ ﺩﻫﻨﺪ ﻳﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺘﻮﻗﻒ ﮐﻨﻨﺪ .

این عمل به اینصورت انجام میپذیرد که روغن ترمز پس از منقبض شدن سیلندر اصلی در اثر فشار پدال ، از طریق لوله های فلزی به کاسه چرخ ها میرسد و با فشار آوردن بر کفشک های ترمز، آنها را به کاسه میچسباند و عمل ترمز گیری انجام میشود .

 کفشک ها از جنس فلز هستند و روی آنها ، لنت ترمز چسبانده میشود و یا پرچ میشود ، لنت ترمز باید مقاومت خوبی در برابر گرمای حاصل از اصطحکاک تماس با کاسه داشته باشد به این منظور لنت ها را از جنس فایبرگلاس و یا مواد نیمه فلزی میسازند . در گذشته این لنت ها را از جنس آزبست میساختند اما این ماده برای محیط زیست بسیار زیان آور است .

ترمز های کاسه ای بر اساس نحوه قرارگیری کفشک ها ها درون کاسه به حداقل چهار نوع تقسیم میشوند :

  •   Loading and training shoe brakes
  •  Dou-servo shoe beakes
  • Two leading shoe brakes
  • Two training shoe brakes
دیسکی

در مورد سیستم ترمز دیسکی ، پیستون ها فشار خود را به لنت های ترمز وارد میکنند و لنت ها به دیسک ترمز میچسبند و عمل ترمزگیری انجام میشود .

ساختار و مکانیسم این نوع ترمز تا حدود زیادی با ترمزهای کاسه ای متفاوت است ، به جای کاسه از یک دیسک چرخان استفاده شده است و به جای کفشک های خمیده از یک جفت کفشک صاف که به آن لنت ترمز میگویند استفاده شده است . این لنت ها در دو طرف دیسک قرار دارند و و از پشت به یک سیلندر و پیستون مجهز اند .

هنگامی که پدال ترمز فشرده میشود و روغن توسط نیروی هیدرولیکی از مجاری فلزی به سیلندر چرخ میرسد ، پیستون را به سمت بیرون فشرده میکند و لنت ها به دیسک میچسبند و باعث توقف یا کاهش سرعت چرخش آن میشوند .

کلاچ خودرو

کلاچ خودرو

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره متخصص صنعت و مدیریت-گروه مهندسی مکانیک

کلاچ وسيله ايست براي انتقال حرکت چرخشي از يک شفت به شفت ديگر. کلاچ در واقع يک وسيله قطع کردن و يا وصل کردن است که در سيستم‌هاي انتقال نيرو بکار مي‌رود. اصولاً در سيستم‌هاي انتقال نيرو، توان و نيروي توليد شده در موتور براي استفاده به شکلي ديگر يا استفاده در جايي ديگر نياز به جابجايي و انتقال دارد.  براي آنکه بتوان بر روي اين انتقال نيرو کنترلي را اعمال کرد. ساده‌ترين راه استفاده از يک کلاچ است تا هر زمان که نياز به توقف انتقال نيرو باشد، اين عمل انجام پذيرد.

کلاچ يک اتصال اصطکاکي ميان موتور اتومبيل به عنوان منبع توليد توان و جعبه دنده اتومبيل برقرار مي‌کند. در حالي که کلاچ اتومبيل درگير است توان از موتور به جعبه دنده و از آنجا به چرخها انتقال مي‌يابد. ليکن گاهي لازم مي‌شود که دنده مورد استفاده در جعبه دنده ماشين بر حسب شرايط جاده و سرعت حرکت ماشين تغيير کند..

ويژگيهاي لحاظ شده در طراحي بهينه کلاچ:

جهت طراحي بهينه کلاچ بايد موارد گوناگوني را در نظر گرفت که در زير به آنها اشاره مي کنيم:

  •  انتقال ماکزيمم گشتاور : طراحي کلاچ بايد بگونه اي باشد که بتواند 125 تا 150 درصد ماکزيمم گشتاور توليدي موتور را منتقل کند.
  •  درگيري و خلاصي تدريجي : کلاچ و سيستمهاي عملگر آن بايد بگونه اي طراحي شوند که حين خلاصي و درگيري صفحات کمترين تکان را به خودرو منتقل کند.
  •  پخش سريع حرارت توليد شده : حين درگيري کلاچ بعلت وجود لغزش در ابتداي امر، گرماي زيادي توليد مي شود که بايد به طرقي دفع شود.
  •  بالانس ديناميکي : چون کلاچ عضو دوار متحرک است، بنابراين در سرعتهاي زياد جهت جلوگيري از بوجود آمدن نيروهاي جانبي بايد از لحاظ ديناميکي بالانس باشد.
  •  استهلاک نوسانات : طراحي کلاچ بايد به گونه اي باشد که سبب از بين رفتن نوسانات انتقالي از موتور به سيستم انتقال قدرت و نوسانات انتقالي از چرخها به موتور شود.
  • ابعاد کلاچ : از لحاظ ابعادي، کلاچ بايد کمترين فضاي ممکن را اشغال کند.
  •  اينرسي : قطعات متحرک کلاچ بايد کمترين اينرسي ممکن را داشته باشند.
  •  سادگي در تعويض و تعمير : تعويض قطعات و تعمير آنها بايد به سادگي صورت گيرد.
  •  سهولت در عملکرد کلاچ نزد راننده : عمل کلاچ گيري و تعويض دنده نبايد براي راننده حالت خسته کننده و طاقت فرسايي داشته باشد.
  انواع کلاچ:
  • بدون لغزش : اين نوع کلاچها دو حالت دارند؛ حالت خلاصي و حالتي که کلاچ کاملاً درگير است. بنابراين در اين حالت لغزش يا سايش در کلاچ به هيچ عنوان مشاهده نمي شود. 
  • يکطرفه : اين کلاچها در گردش از يک طرف همانند کلاچ بدون لغزش عمل مي کند، اما اگر چرخش در جهت مخالف صورت گيرد دو صفحه کاملاً روي هم سر مي خورند و هيچگونه انتقال نيرويي صورت نمي گيرد؛ بنابراين در اين کلاچها گشتاور تنها از يک طرف منتقل مي شود
  • اصطکاکي : اساس عملکرد اين کلاچها درگيري دو صفحه داراي ضريب اصطکاک نسبتاً بالاييست که اين درگيري سبب انتقال نيرو از يکي از صفحات به صفحه ديگر مي شود. انواع مورد استفاده اين نوع کلاچها شامل ديسکي، مخروطي، صفحه اي و تسمه اي مي باشد.
  • هيدروليک : در اين نوع کلاچها نيرو از يکي از صفحات به سيال و سپس از سيال به صفحه متحرک مورد نظر منتقل مي شود.

    از ميان انوا کلاچهاي فوق تنه دو نوع آخر در خودروهاي امروزي مورد استفاده قرار مي گيرد .
کلاچ اصطکاکي:

اين نوع کلاچها به پنج نوع عمده زير تقسيم مي شوند :

  •   کلاچ مخروطي
  •  کلاچ تک صفحه اي
  • کلاچ چند صفحه ای
  • کلاچ نيمه گريز از مرکز
  • کلاچ گريز از مرکز
  کلاچ مخروطي (Con Clutch) :


در اين کلاچها همانگونه که از اسم آن پيداست سطوح اصطکاکي به شکل مخروطي هستند. هنگامي که کلاچ در گير مي شود، گشتاور از طريق فلايويل که سطح داخلي آن به شکل مخروطي است به سطح مخروطي ديگري که درون فلايويل جاي مي گيرد منتقل مي شود. براي خلاص کردن کلاچ نيز سطح مخروط خارجي کمي از درون فلايويل بيرون کشيده مي شود تا تماس دو سطح قطع شود.

کلاچ مخروطي

مزايا : براي فشار يکسان وارده بر پدال، نيروي اعمالي برروي سطوح اصطکاکي در اين حالت بزرگتر از نيروي محوري اعمال شده نسبت به کلاچ صفحه اي است.

معايب : اگر زاويه مخروط کوچکتر از حدود 20 درجه انتخاب شود، ممکن است حالت خود قفلي پيش بيايد و جدا کردن دو سطحي که با هم در حالت چرخش هستند مشکل شود.

کلاچ تک صفحه اي با فنر ديافراگمي (Diaphragm Spring Clutch ):

اساس کار اين نوع کلاچها همانند کلاچ تک صفحه اي است با اين تفاوت که در اينجا بجاي فنرهاي پيچشي از فنر ديافراگمي استفاده مي شود؛ اين فنرها در حالت عادي به شکل مخروط ناقص هستند، اما هنگامي که فشرده مي شوند حالت تخت به خود مي گيرند.

مزايا : 
  • به علت ذخيره انرژي در امتداد شعاعي طرح نهايي اين کلاچ در امتداد محوري به مراتب کوچکتر و جمع و جورتر خواهد بود.
  • فنر ديافراگمي در مقايسه با فنرهاي تخت کمتر تحت تاثير نيروي گريز از مرکز قرار مي گيرند، لذا براي استفاده در دورهاي بالاتر مناسب تر مي باشند.
  • در اين طرح فنر ديافراگمي هم بعنوان فنر فشارنده و هم بعنوان قطعه ناخني عمل مي کند، لذا اين قطعات از سيستم حذف شده اند و باعث کاهش وزن کل و سر و صداي سيستم مي شوند. 

    معایب
  • نيروي فنر نسبت فنرهاي پيچشي کمتر است، بنابراين فقط در ماشينهاي سبک مي تواند مورد استفاده قرار گيرد

عملکرد اين کلاچ همانند کلاچ تک صفحه اي است با اين تفاوت که در اينجا بجاي يک صفحه کلاچ، به تناسب گشتاور انتقالي مورد نظر از چندين صفحه اصطکاکي استفاده مي شود. اين امر باعث مي شود که کلاچ بتواند گشتاور بزرگتري را منتقل کند. بنبراين اين کلاچها بيشتر در خودروهاي سنگين يا خودروهاي مسابقه اي که به انتقال گشتاور بزرگتري نياز دارند، مورد استفاده قرار مي گيرد.

 کلاچ نيمه گريز از مرکز

در اين نوع کلاچها، فنرها براي انتقال گشتاور در سرعتهاي معمولي طراحي مي شوند، در حاليکه در سرعتهاي بالاتر نيروي گريز از مرکز به انتقال گشتاور کمک مي کند. در اين کلاچها نيروي گريز از مرکز از طريق وزنه هايي بوجود مي آيد که همراه ساير اجزا دوار کلاچ مي گردند

درباره آمونیاک بیشتر بدانیم

پردیس فناوری کیشطرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریتگروه مهندسی شیمی

آمونیاک با فرمول شیمیایی NH۳، در هوای شهرها و مجاورت توالت‌ها وجود دارد. در طبیعت از تجزیهٔ مواد آلی ازت دار همچون اوره ادرار به‌دست می‌آید. رومی‌های باستان آمونیوم کلرید را به عنوان پول و سپرده استفاده می‌کردند. آن‌ها سنگ آمونیوم را از مکانی به نام پرستشگاه ژوپیتر یا همان لیبی جدید جمع‌آوری می‌کردند.
فرمول: NH3
فرمول مولکولی: NH3
شکل مولکولی: Trigonal pyramid
گشتاور دوقطبی: 1.42 D
دمای جوش: ‎−33.34 °C, 240 K, -28 °F
مرتبط با nitrogen hydrides: هیدرازین; هیدرازوئیک اسید
دیگران این رومی‌های باستان آمونیوم کلرید را به عنوان پول و سپرده استفاده می‌کردند. آن‌ها سنگ آمونیوم را از مکانی به نام پرستشگاه ژوپیتر یا همان لیبی جدید جمع‌آوری می‌کردند. اما آمونیاک به شکل نمک آمونیاک نخستین بار توسط جابر ابن حیان در قرن ۸ شناخته شد.

تولیدگاز آمونیاک

روش‌های صنعتی
مهم‌ترین روش صنعتی تولید آمونیاک، فرایند هابر نام دارد که شامل تهیة آمونیاک از عناصر سازنده آن می‌باشد. در این روش، گازهای نیتروژن و هیدروژن در دمای بالا و در فشار زیاد با هم واکنش می‌دهند و آمونیاک را تولید می‌کنند. کاتالیزگرهای مختلف هم به سهولت این واکنش کمک می‌نمایندکاربرد


از موارد استفادهٔ آمونیاک می‌توان به استفاده در تهیهٔ کودهای شیمیایی، یخ سازی، اسید نیتریک، سایر ترکیبات نیتروژنه، مواد منفجره و نگهداری از مواد غذایی اشاره کرد.

یکی دیگر از کاربردهای آمونیاک می‌توان به استفاده در رشته ورزشی وزنه‌برداری و پاورلیفتینگ اشاره نمود. بوییدن این محلول باعث بازکردن عروق می‌شود و ورزش کار را تا حدودی عصبی می‌کند و در مهار کردن وزنه در مسابقات کمک می‌کند.

ساختار مولکولی

مولکول آمونیاک از یک اتم نیتروژن و سه اتم هیدروژن متصل به آن تشکیل شده‌است. با توجه به وجود یک جفت الکترون ناپیوندی بر روی نیتروژن، این مولکول ساختار هرم مثلثی دارد و زوایای پیوند کم‌تر از ۱۰۹ درجه هستند.[۷] مولکول آمونیاک یک مولکول قطبی است که می‌تواند با خودش و بسیاری مولکول‌های دیگر، پیوند هیدروژنی برقرار نماید.

خصلت بازی

آمونیاک طبق نظریه‌های اسید و باز برونستد-لوری و لوویس، یک ترکیب بازی محسوب می‌شود. pH محلول آبی آن هم بیش‌تر از ۷ است که این واقعیت را آشکار می‌سازد. واکنش زیر، خصلت بازی مولکول آمونیاک را توضیح می‌دهد

واکنش تفکیک بازی آمونیاک:

(NH3(aq) + H2O(l) → NH4+(aq) + OH-(aq

انواع تسمه

انواع تسمه

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره متخصصین ضنعت و مدیریت-گروه مکانیک

تسمه

تسمه یک نوار پلاستیکی یا لاستیکی بوده که برای انتقال حرکت و ایجاد پیوند بین دو یا چند شفت و محور استفاده می‌شود. در این انتقال حرکت، جهت حرکت پولی ها می‌تواند یکسان باشد و یا با ضربدری بستن تسمه می‌توان جهت حرکت را تغییر داد.

انواع تسمه

تسمه تخت     ( Flat belts )

اين تسمه ها به طور گسترده در قرن هاي 19 و اوايل قرن 20 کاربرد بسياري داشته که براي انتقال قدرت در کارخانه ها استفاده مي شده. کاربرد آن ها در مزارع و معادن و …. از قبيل کارخانه هاي چوب بري، خرمن کوب نوار نقاله و …. مي باشد.

اين تسمه  مي تواند  قدرت هاي بالا را در سرعت هاي بالا تحويل  دهد.(500 اسب بخار در سرعت 10000 فوت بر دقيقه ، که در مورد تسمه هاي بزرگ صدق مي کند)

اين محرک هاي بزرگ نياز به فشاربسيار زيادي دارد ، که منجر به بارهاي قوي مي شودو براي سيستم هاي بسته کاربرد چنداني ندارد.

 جنس تسمه تخت از چرم ، پارچه و يا لاستيک ،پليمر است.

flat belt

تسمه گرد   (  round belts)

تسمه هايي با سطح مقطع دايره اي شکل هستند و  براي اجرا در پولی هايي با شيارهاي  v شکل با زايه 60 درجه طراحي شده اند.

شيارهاي V  شکل گشتاور را از طريق گوه انتقال مي دهند بنابراين اصطکاک افزايش مي يابد با اين وجود تسمه هاي گرد فقط در موقعيت هايي که گشتاور نسبتا پاييني داريم استفاده مي شود.

round belt

تسمه  v شکل ذوزنقه‌ای (v-belts)

اين تسمه که هم به عنوان تسمه v و هم به عنوان طناب گوه شناخته مي شود به طور کلي بدون محدوديت و سطح مقطع آنها ذوزنقه اي شکل است ومشکل هاي از جمله لغزش و هم ترازي را حل مي کند.

اين تسمه ها به خاطر ضخامت بزرگترشان نسبت به تسمه هاي تخت ، نياز به پولي هاي بزرگتري دارند و داراي طول هاي قابل تنظيم  با قابليت جداسازي قطعات و متعلقات در هنگام لزوم مي باشد.

براي بدست آوردن قدرت بالاي مورد نياز 2 يا چند تسمه ذوزنقه اي را در آرايشي به نام multi-v  در کنار يکديگر به هم متصل مي کنند که در خوشه هاي چند شيار قابل اجرا مي باشند.

v belt

 

تسمه چند شیار  (multi-groove belts)

این تسمه معمولاً از ۵ یا ۶ تسمه V شکل در کنار یکدیگر ساخته می‌شود. به همین خاطر برای همان سطح دیسک، تسمه نازکتری نسبت به ذوزنقه‌ای به ما می دهد که باعث انعطاف پذیری بیشتر تسمه می‌شود. این افزایش بهره‌وری در عمل، به دلیل کاهش اثرات حرارت بر روی تسمه است. این امر موجب کاهش دمای کارکرد و افزایش طول عمر تسمه در حین بهره برداری می گردد.

چند شیاره

تسمه آجدار  (ribbed belt)

تسمه آجدار، تسمۀ انتقال قدرتی است که شامل شیارهای طولانی می‌باشد. این تسمه، ترکیبی از تسمه مسطح و تسمه v شکل است. این تسمه در کمپرسور، دوچرخۀ تناسب اندام، ماشین‌آلات کشاورزی، میکسر مواد غذایی، ماشین لباسشویی، ماشین چمن‌زنی و … استفاد می‌شود.

تسمه تایمینگ  (timing belts)

این تسمه با نام‌های دیگری از جمله ” تسمه دندانه‌دار”، ” تسمه همزمان” و ” تسمه تایم” نیز شناخته می‌شود. این تسمه دارای دندانه هایی با پروفیل (شکل) مشخص و دقیق بوده که آنرا با پولی دندانه‌دار (پولی تایمینگ) مناسب تطبیق می‌دهند تا هنگامی که به درستی رگلاژ گردید، بعد از آن هیچ لغزشی نداشته باشد و در سرعت ثابت عمل کند. این تسمه اغلب برای انتقال حرکت مستقیم با رعایت زمان بندی دقیق استفاده می گردد.

timing belt

 

کارگاه آموزشی نرم افزار کتیا(Catia)

کارگاه آموزشی نرم افزار کتیا(Catia)

پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه فنی و مهندسی:

سرفصل کارگاه آشنایی با نرم افزار کتیا :

  1.  آشنایی با نرم افزار کتیا
  2. آموزش محیط طراحی دو بعدی Sketcher
  3. آموزش محیط طراحی و مدلسازی Part Design
  4. آموزش محیط مونتاژ Assembly Design 
  5. آموزش محیط نقشه گیری Drafting
  6. حل تمرین

جهت ثبت نام به سایت 

www.portal.kishtech.ir

جهت ثبت نام به سایت 

www.portal.kishtech.ir

تاریخ برگزاری : ۱۳۹۹/۰۶/۱۳

شهریه کارگاه ۸ ساعته : رایگان (با عضویت در سامانه متخصصان)

ارائه مدرک معتبر در صورت درخواست 


راه های ارتباطی : 

تلفن : ۰۲۱۶۶۱۷۶۱۹۶       ۰۲۱۶۶۴۹۳۵۲۷

آدرس : بلوار کشاورز خیابان ۱۶ آذر انتشارات دانشگاه تهران پلاک ۵۴ طبقه ۵ واحد۹

کارگاه تخصصی مدیریت ادعا و آنالیز تاخیرات

کارگاه تخصصی مدیریت ادعا و آنالیز تاخیرات

مجموعه پردیس فناوری کیش ، مجری طرح مشاوره تخصصی صنعت و مدیریت در کشور با همکاری مراکز دانشگاهی و صنعتی برجسته و معتبر و بیش از ۱۵۰۰ نفر عضو متخصصین حقیقی آمادگی دارد تا در خصوص ارائه مشاوره ، اجرا و آموزش در زمینه های مورد اشاره در ذیل همکاری لازم را اعلام نماید .

  1. تهیه و بررسی لایحه تاخیرات پروژه
  2. تهیه و بررسی لایحه ادعاها شرکت
  3. طراحی پیاده سازی مدیریت استراتژیک سازمانی
  4. برنامه ریزی مدیریت تولید و بهره برداری خدمات
  5. پیاده سازی مدیریت تولید/بهره‌برداری
  6. پیاده سازی سامانه جامع گزارش‌ها

شایان ذکر است در صورت نیاز تشریح کامل حیطه فعالیتهای مذکور در هر بخش طی جلسات کارشناسی قابل ارائه خواهد بود .

ضمنا کارگاه آموزشی تخصصی با عنوان مدیریت ادعا و آنالیز تاخیرات ویژه مدیران و کارشناسان صنایع در تاریخ  ۱۳۹۹/۰۶/۱۳ برگزار خواهد شد .

عناوین مطرحه شده در کارگاه به شرح زیر خواهد بود :

  • بررسی انواع سیستمهای انجام پروژه ، انواع قراردادها
  • مبانی حقوقی قراردادها در قانون مدنی و بین المللی 
  • فرآیندهای مدیریت در پروژه بر مبنای استاندارد PMBOK
  • مروری بر تدوین و بررسی لایحه تاخیرات در پروژه ها 
  • تهیه ادعا در پروژه و چالشهای مربوطه
  • روشهای حل اختلاف و تشریح نکات مهم به روش داوری

تاریخ برگزاری : ۱۳۹۹/۰۶/۱۳

شهریه کارگاه ۸ ساعته : ۳۹۵/۰۰۰ تومان

جهت ثبت نام به سایت

www.portal.kishteh.ir


راه های ارتباطی : 

تلفن : ۰۲۱۶۶۱۷۶۱۹۶       ۰۲۱۶۶۴۹۳۵۲۷

آدرس : بلوار کشاورز خیابان ۱۶ آذر انتشارات دانشگاه تهران پلاک ۵۴ طبقه ۵ واحد۹

یاتاقان چیست؟

یاتاقان چیست؟

پردیس فناوری کیش- طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت-گروه مکانیک

یاتاقان

اصلی ترین قسمت مربوط به چرخش موتور یاتاقان ها هستند و باعث از بین رفتن اختلالات و اصطکاک بین فلزات و آلیاژ های خورو می شوند.

یاتاقان در واقع نوعی بیرینگ به شکل ورقه‌ فلزی نسبتا باریک است که ضمن تنظیم لقی میل لنگ و شاتون‌ها، حرکت روان آنها حین روشن بودن موتور را تضمین می‌کند.

bearing

یاتاقان‌ها در موتورهای احتراقی به دو نوع ثابت و متحرک دسته‌بندی می‌شوند.

یاتاقانهای ثابت بین محل تماس میل لنگ با بلوک سیلندر و کپه‌های آن قرار گرفته و لقی عمودی میل لنگ نسبت به بدنه را تنظیم می‌کنند.

یاتاقان متحرک نیز به گونه‌ای مشابه در محل تماس میل لنگ و دسته شاتون‌ها نصب شده و لقی شاتون نسبت به میل لنگ را تنظیم می‌کند. معمولا یک یا دو جفت بغل یاتاقان نعلی شکل نیز برای تنظیم لقی افقی میل لنگ در پیشرانه‌های احتراق داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمانی که موتور خودرو روشن می‌شود، لایه نازکی از روغن در فضای باریک میان یاتاقان‌ها و میل لنگ تشکیل شده و موجب از بین رفتن اصطکاک این قسمت‌ها می‌شود تا میل لنگ بتواند حرکت دورانی خود را به سهولت تداوم بخشیده و پیشرانه خودرو به کار خود ادامه دهد.

یاتاقان زدن چیست؟

یکی از اصطلاحات مکانیکی و فنی خودرو یاتاقان است که در صورت خراب شدن یاتاقان ها به اصطلاح می گویند خودرو یاتاقان زده است. 

هر عاملی که باعث دفرمه شدن یا آسیب دیدن یاتاقان‌ها شود، به طوری که یاتاقان به میل لنگ بچسبد یا بیش از حد از آن فاصله بگیرد، لایه روغن دیگر قادر نخواهد بود به درستی فضای خالی میان این دو را پر کند؛ اصطلاحا در این وضعیت گفته می‌شود که موتور یاتاقان زده است.

یاتاقان زدن

در صورتی که تماس مستقیم بین فلزات بر قرار شود، گرمای زیاد تولید شده سبب از بین رفتن لایه هایی از داخل یاتاقان می شود و در این صورت راننده باید از صدای تلق و تلق خودرو متوجه شده و فورا به یک تعمیرگاه مراجعه کند.

همچنین در صورت ذوب شدن زیاد بابیت ها و پس از سرد شدن موتور، بابیت ها به میل لنگ چسبیده و از روشن شدن خودرو جلوگیری می کند و اما اگر میزان ذوب شدن زیاد نباشد، موتور روشن شده اما صدای تلق تلق خواهد داد.

به این نکته توجه کنید که در صورت یاتاقان زدن بلافاصله ماشین را خاموش کنید.

دلایل یاتاقان زدن

♦ خراب شدن پمپ روغن

♦ تمام شدن آب موتور و راندن خودرو در این صورت و داغ شدن بیش از حد موتور به هر علتی مانند سوختن واشر سر سیلندر

♦ کهنه شدن بیش از حد روغن موتور و حتی کثیف بودن فیلتر روغن

♦ رانندگی با سرعت های بالا در محدوده قرمز دور موتور

♦ خوردگی در یاتاقان های غلتشی ممکن است به شکل های مختلف وبه دلایل گوناگون رخ دهد.

♦ استفاده کردن از روغن موتور نامرغوب

♦ لقی شاتون

CFD چیست؟

پردیس فناوری کیش-طرح مشاورین متخصصین صنعت و مدیریت-گروه مکانیک

مقدمه

روش دینامیک محاسباتی سیالات (CFD) جای خود را در میان روش های تحلیلی و آزمایشگاهی برای تحلیل مسایل سیالات و انتقال حرارت باز کرده است و استفاده از این روش ها برای انجام تحلیل های مهندسی امری عادی شده است.دینامیک سیالات محاسباتی یکی از بزرگترین زمینه هایی است که مکانیک قدیم را به علوم رایانه و توانمندی های نوین محاسباتی آن در نیمه دوم قرن بیستم و در سده جدید میلادی وصل می کند.

CFD چیست؟

دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) عبارت است  از تحلیل سیستم های شامل جریان سیال ،انتقال حرارت و پدیده های همراه نظیر واکنش های شیمیایی ،براساس شبیه سازی کامپیوتری است . CFD روش بسیار توانایی می باشد،به طوری که طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی و غیر صنعتی را در بر می گیرد.

کاربرد های CDF

  • آیرودینامیک هواپیما و وسایل نقلیه : برا و پسا
  • هیدرودینامیک کشتی ها
  • نیروگاه: احتراق در موتورهای IC و توربین های گاز
  • توربو ماشین: جریان داخل گذرگاه های دوار،پخش کننده ها و غیره .
  • مهندسی برق و الکترونیک : خنک کاری دستگاه هایی که دارای مدار های ریز می باشند.
  • مهندسی فرآیند شیمیایی : اختلاط ، جداسازی ، شکل گیری پلیمر
  • محیط خارجی و داخلی ساختمان ها : بار گذاری ها باد و گرمایش/تهویه
  • مهندسی دریا: بارهای روی ساختمان های ساحلی
  • مهندسی محیط زیست: توزیع آلودگی و جریان های گذرا
  • آب شناسی و اقیانوس: جریان های درون رودخانه ، خورها(خلیج) واقیانوس ها
  • هواشناسی : پیش بینی آب و هوا
  • مهندسی پزشکی:جریان خون عبوری از سرخرگ ها و سیاه رگ ها

cfdCFD360project

یک برنامه CFD چگونه کار می کنند؟

ساختار برنامه های CFD  روش عددی است، به طور که مسایل جریان سیال با استفاده از این روش قابل حل می باشند . به منظور فراهم آمدن دسترسی آسان به توان حل آن ها ،تمام بسته های نرم افزاری تجاری CFD  شامل واسطه های کاربردی پیچیده ای جهت ورود پارامتر های مسایل و تحلیل نتایج می باشند. از این رو تمام برنامه ها شامل سه جز اصلی می باشند:

  • پیش پردازنده
  • حل کننده
  • پس پردازنده

الگوریتم های عددی مورد استفاده در CFD شامل مراحل زیر می باشند:

  1. انتگرالگیری از معادلات حاکم بر جریان سیال روی تمام حجم های کنترل مربوط به میدان حل
  2. گسسته سازی:شامل ایگذاری نوعی ازتقریب های اختلاف محدود برای عبارت های داخل معادله انتگرالی می باشد، که فرآیندهای جریان مثل جابه جایی ، نفوذ و چشمه ها را نشان می دهد .این عمل  معادلات انتگرالی را به یک سیستم  معادلات جبری تبدیل می کند.
  3. حل معادلات جبری با استفاده از یک روش تکرار

مراحل کاری برنامه های CFD

  1. تعریف هندسه
  2. تولید شکه بندی
  3. جریان پایدار – ناپایدار
  4. جریان آرام- آشفته
  5. جریان دو بعدی یاسه بعدی
  6. جریان تک فازی- چند فازی
  7. تراکم پذیر- تراکم ناپذیر
  8. انتقال حرارت
  9. خواص مواد
  10. شرایط مرزی
  11. حل کننده

اسمز معکوس

پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه مهندسی شیمی

مقدمه

اسمز معکوس(RO) روش جداسازی مواد معدنی بر مبنای ممبرین می باشد که برای جداسازی جامدات حل شده مانند آهن ها،از محلول مورد استفاده قرار می گیرد.

در طی سال‌های 1950 و اوایل دهه 1960 پدیده اسمز معکوس به عنوان روشی علمی برای شیرین کردن آب توسعه یافت.

پیشرفت‌های اخیر صورت گرفته در زمینه فناوری غشایی و همچنین کارایی بالای این فناوری، منجر به کاربرد وسیع آن شده است به طوری که این روش بیش از 50 درصد ظرفیت آب شیرین کن های دنیا را تحت پوشش قرار می‌دهد. اسمز معکوس می‌تواند 99 درصد مواد معدنی حل شده و 97درصد مواد آلی و کلوییدی آب را حذف کند.

اسمز معکوس چیست؟

اسمز معکوس Reverse Osmosis فرآیندی است فیزیکی که قادر است 99درصد جامدات محلول موجود در آب و کلوئیدی مواد آلی  محلول و غیر محلول ،اندوتوکسیون ها،ویروس ها،باکتری ها ،آلاینده های میکروبیولوژی را به کمک غشا نیمه تراوا حذف نمایند.

اسمز معکوس تکونولوژی مدرنی است که آب را برای مصارف متعددی از جمله نیمه رساناها،خوراک پزی،تکنولوژی زیستی ، داروها ، تولید برق،نمک زدایی آب دریا و آب خوردنی شهری تصفیه می نماید.

یکی از ویژگی های مهم تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس،طول عمر و افزایش راندمان در عملکرد دستگاه های تصفیه آب صنعتی می باشد. بکارگیری اصول سیستم پیش تصفیه آب مناسب در روش تصفیه آب صنعتی Industrial water treatment، نحوه بازدهی دستگاه تصفیه آب صنعتی، طول عمر ممبرین را زیاد می کند؛زیرا عواملی از قبیل رسوب گرفتگی ،تخریب ممبرین را به حداقل می رساند و منجر به کیفیت محصول، کاهش هزینه های عملیاتی و نگه داری تجهیزات صنعتی تصفیه آب ،شدت جریان محصول و بازیافت محصول ناشی از سیستم تصفیه  آب صنعتی خواهد بود.

اساس کار اسمز معکوس

اسمز معکوس یک فرآیند جداسازی است .در این فرآیند از یک پمپ ویک غشاءنیمه تراوا استفاده می کنند.پمپ ،نیروی رانش رامهیا می کند.غشاي نیمه تراوا بین آب وماده حل شده ،تمایل دارد که آب را از خود عبور دهد. بنابراین جریان آب به دو جریان آب محصول وجریان تغلیظ شده تقسیم می شود.
در سیستم هاي اسمز معکوس ، مواد محلول با استفاده از یک غشاي نیمه تراوا از آن جدا می شوند. به طوري که عبور اب از غشاءدر مقایسه با مواد محلول ،در الویت است.غشاي اسمزمعکوس بسیار آبدوست است؛ بدین معنا که ،آب جذب ساختمان شیمیائی اش می شود.آب می تواند با حلقه هاي انتهایی پلیمر پیوند برقرار کند که
این کار ،موجب سهولت نفوذ آب در ساختمان پلیمري غشاء وسپس خروج از آن می شود.درصد نفوذ پذیري غشاء براي تمام نمک ها یکسان نیست.در صد عبور یونهاي کوچکتر یا یونهاي داراي بار الکتریکی کمتر از غشاء،نسبتاً بیشتر از یونهاي بزرگتر یا یونهاي داراي بار الکتریکی بیشتر است.معمولاً کاتیونها یا آنیونها با ظرفیت بالاتر ،بهتر از کاتیون وآنیون با ظرفیت پائین تر دور ریز می شوند.

گاز ترش

پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه مهندسی شیمی