پردیس فناوری کیش طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت گروه گردشگری
گردشگری یا توریسم (به انگلیسی: tourism) بهطور کلی به عنوان مسافرت تفریحی در نظر گرفته میشود. هر چند که در سالهای اخیر شامل هرگونه مسافرتی میشود که شخص به واسطه آن از محیط کار یا زندگی خود خارج شود. به کسی که گردشگری میکند گردشگر یا توریست (tourist) گفته میشود. واژه گردشگر از زمانی پدید آمد که افراد طبقه متوسط اقدام به مسافرت کردن نمودند. از زمانی که مردم توانایی مالی بیشتری پیدا کردند و عمرشان طولانیتر شد، این امر ممکن شد. اغلب گردشگرها بیش از هر چیز به آب و هوا، فرهنگ یا طبیعت مقصد خود علاقهمند هستند. ثروتمندان همیشه به مناطق دوردست سفر کردهاند، البته نه به صورت اتفاقی، بلکه در نهایت به یک منظور خاص. بهطور مثال برای دیدن ساختمانهای معروف و آثار هنری، آموختن زبانهای جدید و چشیدن غذاهای متفاوت. گردشگری سازمانیافته امروزه یک صنعت بسیار مهم در تمام جهان است
سازمان جهانی گردشگری با توجه به تمامی تعاریف گردشگری که تا قبل از سال ۱۹۹۴ ارائه شده بودند در سال ۱۹۹۵ یک تعریف نهایی منتشر کرد:
گردشگر
«مجموعه فعالیتهای فرد یا افرادی که به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود مسافرت و حداقل یک شب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت میکنند و هدف از مسافرت آنان نیز گذراندن اوقات فراغت است. البته اهدافی نظیر اشتغال و کسب درآمد شامل آن نمیشود» بر این اساس کسانی که شامل این تعریف میشوند نیز گردشگر نامیده میشوند
افزایش در امد از گردشگری
وقتی گردشگران به کشوری وارد میشوند الزاماً باید هزینههایی را در آن کشور بپردازند مثل هزینه خوراک و محل اقامت، هتل، مهمانخانه، هزینه تفریحات، هزینههای حمل و نقل، هزینه گشتها، تورها، و همچنین پولی که بابت خرید سوغاتی و کالای بومی کشور میزبان میپردازند و هزینه ورود به موزه یا مکان دیدنی این هزینهها از طریق ارزی که وارد کشور میزبان میکنند باعث رونق اقتصادی کشور میزبان میشوند به گردشگران صادرات نامرئی هم میگویند
اشتغال زایی
ا توسعه فعالیتهای گردشگری زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم میشود و این امر برای کشورهایی که با جمعیت جوان و متقاضی روبه رو هستند بسیار مفید است از هر ده نفر گردشگر که وارد کشور میزبان میشود یک فرصت شغلی ایجاد میگردد . صنعت گردشگری به دلیل اینکه فراگیر است و گردشگرها به تمام نقاط مقصد سفر میکنند؛ لذا درآمد و فرصتهای شغلی برابری در کشور به وجود میآید. در دنیا به ازای هر یازده شغل یکی در حوزه صنعت گردشگری است. صنعت گردشگری در دنیا بیش از 350 میلیون شغل مستقیم و میلیون ها شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است .
طبق پیشبینی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) تجارت بینالمللی دنیا تا سال 2020 در اختیار صنعت گردشگری قرار خواهد گرفت كه سهم كشورهای در حال توسعه از این صنعت به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
بی تردید تجربه سفر قلب پدیده گردشگری است و توریست هنگام بازدید از یک محل گردشگری در پی بدست آوردن آن است. برای اینکه مقصد بتواند تجربههای با کیفیت ارائه کند هم خط مشی گذاران و هم مدیران باید انگیزه های گردشگران را برای سفر، عواملی که انتخاب مقصد را ممکن می سازد، چگونگی حمل و نقل و انتخاب نهایی فعالیت هایی که قرار است در مقصد انجام شود را آشکار سازد.
صنعت گردشگری در ایران یكی از بزرگترین منابع سرمایهایی و امكانات كسب و كار است که زمینه رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. این صنعت در توسعه پایدار و همه جانبه نقش مهمی دارد و میتواند با توجه به تحریمهای ظالمانه مسیری روان در فرآیند غلبه بر مشکلات اقتصادی، فقر، ركود و بیكاری باشد.