پردیس فناوری کیش _ طرح ملی مشاوره_متخصصین صنعت و مدیریت_مهندسی صنایع
گسترش عملکرد کیفیت.
در دهههای اخیر:
با پیشرفت روزافزون علوم و فنون،
توسعه فناوریهای جدید
و گسترش ارتباطات،
رقابت میان شرکتهای تولیدی و خدماتی جدیتر شده است.
لری سلدن و یان مک میلان در مقالهای با عنوان:
«مدیریت نظاممند نوآوری مشتری مدار»
آوردهاند:
امروزه رویکرد شرکتها؛
به نوآوری، با وجود تلاشهای فراوان از سوی این شرکتها به رشد پایدار، سودآور و مورد رضایت سهامداران منتهی نمیشود.
برنامههای کسب و کار بسیاری از شرکتها متناسب با انتظار بازار رشد آنان نیست.
شرکتها به جای تلاش برای شناسایی نیازهای مشتریان و استفاده از این درک حاصله در جهت نوآوری، پول خود را در آزمایشگاههای جزیرهای تحقیق و توسعه، هزینه میکنند.
امروزه کیفیت و مشتری مداری به عنوان یکی از چالشهای جدی رقابتی مطرح شده است.
و حفظ و گسترش بازارهای داخلی و خارجی، مستلزم ارائه محصولات و خدمات :
با کیفیت قابل اعتماد از طریق تأمین نیازهای مشتریان در طراحی و تولید محصولات یا ارائه خدمات است.
گسترش عملکرد کیفیت (QFD):
به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت کیفیت جامع امکان تحقق خواستههای فوق را برای صنایع تولیدی و خدماتی فراهم میکند.
QFD برای اولین بار به عنوان مفهومی برای توسعه محصولات جدید بر اساس کنترل کیفیت جامع (TQC) به وجود آمد، QFD ترجمه واژه کنجی (Kanji) است که ژاپنیها برای توصیف تعمیم گسترش کیفیت از آن استفاده میکنند.
تعریف QFD با توجه به منابع آموزشی مؤسسه Goal/QPC (یکی از بزرگترین مراکز مشاوره QFD) عبارت است از:
روش و فرآیندی نظاممند و ساختیافته به منظور شناسایی و استقرار نیازمندیها و خواستههای کیفی مشتریان در هر یک از مراحل تکوین محصول از طراحیهای اولیه تا تولید نهایی که برای استقرار مناسب آن نیاز به همکاری همه جانبه بخش های مختلف سازمان از جمله بازاریابی، فروش، برنامهریزی، مهندسی تولید، خدمات پس از فروش و … میباشند.
در تعریفی دیگر آمده است:
«اگر چه QFD اغلب با فعالیتهای بهبود محصول همراه است، اما کاربردهای تولیدی نیاز دارد. ابزار و مفاهیم QFD برای افرادی که در مسیر تولید، درگیر تقاضای بلندمدت میباشند مفید است.
به سازمان برای جهت گیری مؤثر درخواستها به سمت مباحث با اهمیت برای مشتریان کمک می کند تا بتواند به صورت بهتری برنامه ریزی کند.
به طور خلاصه میتوان گفت وظیفه QFD را در دو جمله تعریف کرد:
•تبدیل و ترجمه نیازمندیهای مشتریان به مشخصات فنی محصول
• تعیین فعالیتهای کیفیتی متناسب با مشخصات فنی محصول