چرا حساسیت فصلی هر سال وخیم‌تر می‌شود؟

 

دانش > طبیعت – به دلیل گرمایش زمین و تغییرات آب‌وهوایی، فصل گرده‌افشانی گل‌ها طولانی‌تر شده و با تشدید این پدیده از سوی کربن‌دی‌اکسید، آمار جهانی حساسیت فصلی نیز افزایش پیدا کرده است.

 به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سیناپرس، ممکن است شما نیز از اطرافیان خود شنیده باشید که شرایط حساسیت فصلی در سال گذشته، بدترین تجربه تاریخ بوده و این روند سال‌به‌سال بدتر می‌شود. متأسفانه این موضوع صحت دارد؛ شرایط حساسیت فصلی هر‌سال بدتر و وخیم‌تر می‌شود و پژوهش‌ها و هشدارهای متعددی با عنوان سونامی گرده، گردوغبار یا طوفان کامل برای آلرژی‌ها منتشر شده است. این موارد اغراق‌آمیز نیست و عناوین ذکرشده همگی ریشه در حقیقت دارند؛ چراکه شرایط آب‌وهوایی جهان به‌گونه‌ای پیش می‌رود که هرسال شاهد بدتر شدن شرایط حساسیت فصلی هستیم.

از یک‌سو تعداد افراد درگیر با حساسیت فصلی افزایش پیدا کرده است و از سوی دیگر، با تغییر متوسط درجه حرارت کره زمین، فصل گرده‌افشانی گیاهان طولانی‌تر شده است. به‌این‌ترتیب می‌بینیم که تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش زمین چگونه بر بهداشت و سلامت عمومی تأثیر گذاشته و میزان حساسیت را در انسان افزایش داده است.

 

«جفری دیمین» (Jeffrey Demain) مدیر مرکز حساسیت، آسم و ایمنی‌شناسی آلاسکا در این مورد می‌گوید: «مدارک انکارناپذیری برای اثبات این واقعیت وجود دارد. در حقیقت این موضوع را می‌توان عامل تأثیرگذار تغییرات آب‌وهوایی در حوزه بهداشت و سلامت محسوب کرد.»

این موضوع با سلامت و شرایط بهداشتی انسان‌های بسیاری مرتبط است؛ برای مثال تنها در ایالات‌متحده آمریکا بالغ بر ۵۰ میلیون نفر با مشکل حساسیت دست‌وپنجه نرم می‌کنند. دانشمندان و مقامات بهداشتی در حال حاضر تلاش می‌کنند عواملی را که این خطرات فاجعه‌بار را به وجود آورده‌اند، از بین ببرند و امیدوارند تا پس از افزایش شدید و روبه‌رشد گرده‌افشانی گل‌ها، راه‌حلی پیدا کنند.

دیگر دانشمندان نیز تحقیقاتی را در مورد رابطه تغییرات آب‌وهوایی و آلرژی‌های فصلی انجام داده‌اند. از یک‌سو جلوگیری از گرده‌افشانی گیاهان غیرممکن است و از سوی دیگر، آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم رادار داخلی بدن به اشتباه می‌افتد و سیستم ایمنی بدن به مواد غیرخطرناک واکنش نشان می‌دهد. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی‌های خفیفی مانند خارش چشم و گلو شود یا به‌صورت حادتر، به شکل مشکلات مرگباری مانند آنافیلاکسی (anaphylaxis) ظاهر شود که در آن، راه‌های هوایی متورم شده و بسته می‌شوند.
بر اساس آمارهای موجود، حدود ۸ درصد از بزرگ‌سالان آمریکایی از تب یونجه و همچنین رینیت آلرژیک که توسط گرده گیاهان به وجود می‌آید، رنج می‌برند. اگرچه بیشتر این موارد با داروهای آنتی‌هیستامین درمان می‌شوند، اما تنها در این کشور سالانه بین ۳٫۴ تا ۱۱٫۲ میلیارد دلار فقط برای درمان حساسیت فصلی هزینه می‌شود. در بعضی موارد، عوارضی مانند حملات آسم ناشی از گرده نیز دیده می‌شود که سالانه بیش از 20 هزار نفر را در آمریکا به اورژانس می‌کشاند.
اندازه دانه گرده گیاهان بین ۹ تا ۲۰۰ میکرومتر است (هر ۱۰۰۰ میکرومتر برابر یک میلی‌متر است) و به همین دلیل، برخی از گرده‌ها می‌توانند به عمق ریه انسان نفوذ کنند و باعث تحریک بدن شوند. غلظت بالای گرده گیاهان در هوا منجر به واکنش‌های آلرژیک می‌شود و می‌تواند تا کیلومترها دورتر حتی در داخل ساختمان‌ها گسترش یابد.
یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد که افزایش میزان کربن‌دی‌اکسید، محرکی است که گیاهان با تولید بیشتر گرده به آن پاسخ می‌دهند و این موضوع در مناطق آلوده‌تر مانند اطراف شهرهای بزرگ و بزرگراه‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد. هم‌چنین با کوتاه شدن زمستان‌ها و طولانی‌تر شدن فصل گرما، گیاهان مدت‌زمان بیشتری را برای گرده‌افشانی در اختیار خواهند داشت.
در پایان گفتنی است اگرچه این مطالعات در ایالات‌متحده آمریکا انجام شده، اما شرایط کمابیش در سراسر جهان یکسان است و این موضوع به‌صورت پدیده‌ای بین‌المللی دیده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *