پژوهشگاه های فضایی

پژوهشگاه های فضایی

پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره ی متخصصین صنعت و مدیریت-گروه صنعت

پژوهشگاه فضایی ایران، در مجموع دارای ۵ پژوهشکده شامل دو پژوهشکده سیستمی به نام سامانه‌های ماهواره و سامانه‌های حمل و نقل فضایی در تهران، سه پژوهشکده با عناوین رانشگرهای فضایی، مکانیک و مواد و انرژی به ترتیب در تبریز، شیراز و اصفهان و یک مرکز تحقیقاتی در تهران است .

پژوهشکده حمل و نقل فضایی

این پژوهشکده از سال ۱۳۶۲ با عنوان مرکز تحقیقات مهندسی (وابسته به جهاد سازندگی) و با هدفِ رفع برخی از نیازهای ملی در عرصه فناوری‌های پیشرفته تأسیس شد. سپس در سال ۱۳۹۰ به پژوهشگاه فضایی ایران منتقل شده است.

این پژوهشکده در عرصه تأمین و اکتساب فناوری، طراحی و توسعه سامانه‌های حمل و نقل محموله‌های فضایی (با محوریت فـناوری‌های پیشران) و بـا تأکید بر پیشـرانه‌های جامـد و هواسوز و تجهیـز کلیه ملزومات سامانه‌ها، فعالیت می‌کند.

همچنین در این پژوهشکده  ۳۹۵ نفر نیروی انسانی مجرب و کارآمد مشغول میباشند که بخش عمده‌ای از این نیروها را اعضای هیأت علمی و پژوهشگران متخصص در رشته‌هایی چون مهندسی مکانیک، هوافضا، برق، مخابرات، شیمی، پلیمر، مواد، صنایع و کامپیوتر تشکیل می‌دهند.

پژوهشکده رانشگرهای فضایی

در راستای نیل به خودکفایی و استقلال صنعتی کشور و لزوم رفع مشکلات فنی و مهندسی این مرکز در سال ۱۳۹۰ به پژوهشگاه فضایی ایران منتقل و با عنوان پژوهشکده رانشگرهای فضایی ادامه فعالیت میدهد.

در این پژوهشکده بالغ بر ۶۰ نفر از جمله متخصصان مجرب و توانمند در رشته‌های مهندسی هوافضا، مکانیک ، برق ، مواد و صنایع فعالیت می نمایند.

پژوهشکده سامانه های ماهواره

این پژوهشکده در سال ۱۳۸۶ با مجوز شورای گسترش آموزش عالی، به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور در زمینه فناوری‌های فضایی در سازمان فضایی ایران راه‌اندازی شد . در اسفند ۱۳۸۹ با عنوان پژوهشکده سامانه‌های ماهواره به پژوهشگاه فضایی ایران ملحق شد.

از مهمترین وظایف این پژوهشکده، اجرای طرح‌های پژوهشی، کاربردی و توسعه‌ای در علوم و فناوری‌های فضایی و مطالعه، طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی است.

پژوهشکده سامانه‌های ماهواره دارای بیش از ۱۶۰ نفر پژوهشگر اعم از هیات علمی و متخصص مجرب در رشته‌های هوافضا، مکانیک، برق و الکترونیک، مخابرات، عمران(سنجش از دور)، کامپیوتر، صنایع، مدیریت صنعتی و سایر علوم مرتبط است.

این پژوهشکده در حوزه‌های مخابرات فضایی و سنجش از دور، پروژه‌های ذیل را در دست اجرا دارد:

پروژه ناهید ، پروژه ناهید 2 ، پروژه سُها ، توسعه نرم افزار شبیه ساز عمومی ماهواره (SIL) ، توسعه و ارتقای فن آوری

پژوهشکده مواد و انرژی

پژوهشکده مواد و انرژی اصفهان از سال ۱۳۶۴ با عنوان مرکز تحقیقات مهندسی در حوزه انجام تحقیقات کاربردی و توسعه فناوری‌های نوین تاسیس شده.این مرکز از سال ۱۳۹۰، به پژوهشگاه فضایی ایران منتقل و به پژوهشکده ارتقاء یافته است.

در پژوهشکده مواد وا نرژی حدود 100 نفر نیروی انسانی شامل اعضای هیات علمی و کارشناسان متخصص، خبره و باتجربه در رشته‌های مکانیک، متالورژی، شیمی، برق و الکترونیک، مدیریت و صنایع و سایر علوم مرتبط فعالیت دارند.

پژوهشکده مواد و انرژی بیش از ۴۵ پروژه کاربردی صنعتی، علمی و فناوری را در سه دهه گذشته به انجام رسانده.

این پژوهشکده پروژه‌هایی را نیز به شرح زیر در دست اجرا دارد:

● تدوین دانش فنی، توسعه فناوری و ساخت هسته ساختارهای ساندویچی لانه زنبوری مورد استفاده در سامانه‌های فضایی
● تدوین دانش فنی، توسعه فناوری و ساخت عایق‌های حرارتی چند لایه مورد استفاده در سامانه‌های فضایی

پژوهشکده مکانیک

این واحد پژوهشی در سال ۱۳۶۵ با هدف تأمین بخشی از نیازهای فنی و مهندسی مراکز صنعتی کشور در شیراز تأسیس شده است. سپس در سال ۱۳۹۰ به پژوهشگاه فضایی ایران منتقل و به پژوهشکده ارتقاء یافته است.

در این پژوهشکده حدود ۱۲۰ نفر نیروی کارشناس، کارشناس ارشد ، دکترا و اعضای هیأت علمی در زمینه‌های تخصصی مهندسی برق، مکانیک، شیمی، متالورژی، صنایع و پلیمر و غیره فعالیت می‌نمایند و به اجرای پروژه‌های کاربردی و توسعه‌ای می‌پردازند.

این پژوهشکده با بهره‌مندی از توان کارشناسان و متخصصان توانمند و داشتن امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های ساخت و مونتاژ خود، موفق به اجرای بیش از یکصد طرح بزرگ تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف فضایی، دفاعی و صنعتی شده . همچنین از سوی پژوهشگاه فضایی ایران مأموریت حوزه‌های رادارهای تصویربرداری دهانه مصنوعی، حسگرهای فضایی و ذخیره انرژی به آن ابلاغ شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *