وزیر علوم : ساماندهی آموزش عالی در دست اجرا است

‍ به نقل از مرکز مشاوره صنعت؛ipcc وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که اثرات کاهش آمار داوطلبان کنکور ارشد به سایر مقاطع تحصیلی نیز سرایت می کند، افزود: برنامه ساماندهی مجموعه آموزش عالی کشور را داریم که بخشی از آن مرتبط به موضوعات آموزشی است.منصور غلامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا اظهار داشت: بخشی از برنامه ساماندهی مجموعه آموزش عالی کشور مرتبط به موضوعات آموزشی همچون پذیرش دانشجو، رشته ها، گرایش ها و توسعه واحدهای آموزشی است.
آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 97 در ۶ گروه آموزشی و 33 کد رشته امتحانی در حالی طی روزهای گذشته با تعداد ۷۳۵ هزار و ۷۴۳ داوطلب برگزار شد که به گفته ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور، امسال شاهد کاهش 42 هزار نفری امار داوطلبان نسبت به سال گذشته بود.
پیشتر هم رییس سازمان سنجش آموزش کشور، ظرفیت پذیرش کدرشته های امتحانی دوره دکتری «Ph.D» سال ۱۳۹۷ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را ۱۳ هزار و ۶۶۵ نفر اعلام کرده بود.
در همین ارتباط، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به کاهش آمار داوطلبان کنکور گفت: برخی از واحدهایمان به تعداد کافی در بعضی از رشته ها، داوطلب ندارند؛ لذا با کلاس های ظرفیت پایین و گاهی هم خالی مواجه هستیم.
وی با تاکید بر اهمیت ساماندهی آموزش عالی افزود: بر این اساس، باید این گروه های آموزشی و یا واحدهای درسی را به گونه ای در توزیع ماموریت ها و اعطای ماموریت های جدید مثل کارهای پژوهشی و یا رشته های خاص بتوانیم به گونه ای مدیریت کنیم که ظرفیت اعضای هیات علمی و امکاناتی که دارند؛ در راستای تاثیرگذاری در فضای تحقیقات، آموزش کارشناسی و سایر روش های آموزشی برای دوره های کوتاه مدت و غیره به کار گرفته شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: این امر بدان معناست که اگر با کمبود داوطلب و دانشجو مواجه شدیم، امکانات و توانمندی های یاد شده را به گونه ای مدیریت کنیم.
وی ادامه داد: اقدامات کارشناسی در این راستا انجام شده و به سبب هماهنگی با سایر بخش ها همچون دانشگاه ها، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و غیره امیدواریم تا پایان تابستان امسال بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.
غلامی به گسترش آموزش عالی در یک برنامه زمان بندی شده اشاره کرد و افزود: 2 هزار و 850 دانشگاه و مرکز علمی در کشور وجود دارد که این آمار در حال کاهش است؛ علت تعطیلی برخی از مراکز علمی در سال های اخیر کاهش داوطلبان ورود به دانشگاه است.
وی خاطرنشان کرد: به طور حتم اثرات کاهش آمار داوطلبان کنکور ممکن است به سایر مقاطع تحصیلی نیز سرایت کند به گونه ای که هم اکنون نیز شاهد کاهش دوره های مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد هستیم.
وی اظهار داشت: ساماندهی این امر یکی از اقدامات ضروری و مهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و بر همین اساس نیز شورای عالی اداری کشور مصوبه ای داشته تا برخی از نهادهای پژوهشی که در گذشته اقدام به جذب دانشجو می کردند؛ دیگر پذیرش نداشته باشند و تمرکزشان بیشتر روی کارهای پژوهشی معطوف شود.
بر اساس این گزارش، شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم طی روزهای گذشته مصوبه ای را تصویب کرد که بر اساس آن به منظور کنترل کمی و نظارت دوره های دکتری، ایجاد رشته محل های جدید در مقطع دکتری تخصصی برای تمام زیر نظام های آموزش عالی، اعم از دولتی و غیر دولتی برای سال 97-98 ممنوع شد.
از سوی دیگر، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا با بیان اینکه به سبب سیاست های نادرست گذشته شاهد وضعیت نامناسب در برخی از رشته های تحصیلی هستیم از کاهش تدریجی و قطعی پذیرش در تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاهی طی سال های آینده خبر داده است.
به گفته مجتبی شریعتی نیاسر، این سیاست امسال برای مقطع تحصیلی دکتری در نظر گرفته شده است اما طی سال های آتی به تدریج به سایر دوره های تحصیلی نیز خواهیم پرداخت تا به مرحله مهار وضعیت نابسامان برخی از رشته های تحصیلی بپردازیم.
وی در ادامه با اشاره به طرح آمایش آموزش عالی تصریح کرد: در راستای این طرح نظام آموزش عالی کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شده است و ما طرح مدیریت منطقه ای را تدوین کرده ایم و امیدواریم به زودی ابلاغ شود؛ هدف ما از تدوین این طرح تمرکز زدایی از بخش ستادی آموزش عالی است.
شریعتی نیاسر به ساماندهی موسسات آموزش عالی اشاره داشت و افزود: یکی از مواردی که در سند آمایش آموزش عالی پیگیری می کنیم، ساماندهی موسسات آموزش عالی است و بر همین اساس موسسات را به دو بخش توسعه یافته و در حال توسعه تقسیم کرده ایم؛ موسسات در حال توسعه مورد حمایت ویژه موسسات توسعه یافته هستند تا به سطح کیفی ارتقاء یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *